Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Navigace: Tematické texty S StvořeníDelší texty Odpověď víry (Walter Kasper)

Odpověď víry (Walter Kasper)

Co však je víra v Boha, která už nemá co říci o skutečnosti vůbec, která se stahuje do existenciálního vztahu k Bohu a do důvěry v Boha a v této své niternosti zapomíná na vnější svět kosmu, potlačuje ho a ponechává jemu samotnému? Může Bůh být ještě Bohem, to jest skutečností, která všechno obsahuje a všechno určuje, když svět už není Božím světem? Nemusí bez-světný Bůh nutně vést k bez-božnému světu? Jestliže Bůh nemá nic společného se světem, a tím se světskými starostmi člověka, pak se nesmíme divit, když lidé už nechtějí mít nic společného s Bohem a naše zvěst pro ně není zajímavá. Teologie dějin spásy a existenciální chápání Boha, které ztrácejí souvislosti se skutečností stvoření, se stávají gnózí, která je bezbranná vůči podezření ze strany kritiky náboženství, že v nich jde o projekci a iluzi.

Potlačování výpovědí o stvoření je o to nepochopitelnější, že akcie nauky o stvoření dnes mají vysloveně dobrý kurs. Neboť evoluční teorie, ať její vědecký status posuzujeme jakkoli, nikdy nemůže být alternativou k víře ve stvoření nebo její náhražkou. Vždy už předpokládá něco, co vzniká, a ptá se, JAK to vzniká. Nevysvětluje fakt, ŽE něco je, a není odpovědí na otázku: Proč je vůbec něco? Neodpovídá na otázku po základu a důvodu bytí a ještě méně odpovídá na otázku po smyslu bytí: K čemu je něco? K čemu je všechno? K čemu jsem já? Ale právě to jsou otázky, které si evoluční teorie a žádné čistě přírodovědecké vysvětlování světa vůbec neklade a na které odpovídá zvěst o stvoření.

Tato odpověď je dnes stejně potřebná jako dříve. Dnes je dokonce potřebná mnohem naléhavěji. Ohrožení všeho živého člověkem vytvořilo předpoklady, aby se rozvinul smysl pro úctu k tomu, co je, a pro odpovědnost za trvání skutečnosti. Probudilo znovu pochopení, že když svět chápeme jen jako hominizovaný svět, jako lidský svět, jako materiál pro člověka, a tak se s ním také zachází, vede to ke katastrofě. Svět jako stvoření však znamená, že jakožto Boží svět je sice světem pro člověka, ale ne jednoduše světem člověka. Není produktem člověka, nýbrž Bůh mu ho předem dává a ukládá jeho odpovědnosti. Svět tak má hloubku, tajemství, důstojnost, které člověk musí respektovat. Ale ještě více slouží ke chvále Stvořitele, ke které člověk smí a má připojit svůj hlas. (39-4O) ...

Skutečnost má původ a základ jedině ve svobodném Božím slově. Je stvořena podle jeho logu a skrze logos, a proto má sama povahu logu. Je výrazem Boží moudrosti, je uspořádána "s mírou, počtem a váhou" (Mdr 11,2O). ...A ještě více: protože svět vzešel z Božího logu a byl stvořen podle jeho idejí, není iracionální hmotou, nýbrž má duchovní charakter a tím teprve je vůbec přístupný našemu duchu a duchovně poznatelný. (4O) ...

Jako křesťané dnes máme všechny důvody obhajovat rozumnost skutečnosti, abychom bránili iracionálním zájmům, ideologiím násilí a blouznivým utopiím, které ohrožují lidstvo, a abychom hledali racionální řešení problémů a konfliktů. Jako zastánci víry ve stvoření jsme dnes ti praví osvícenci. (41)

/A možno jít i dál: svět je stvořen ze svobody - a pro svobodu člověka. Nejen práce, ale i hra, umění, volný čas, slavnost... a nakonec oslava Boha: "Ctí Boha je živý člověk." (Ireneus z Lyonu)/
(Walter Kasper: O víře, Brno, Cesta, 199O, 39-41)


Témata: Stvoření

Čtení z dnešního dne: Úterý 28. 10. 2025, Svátek sv. Šimona a Judy

Ef 2,19-22;

Komentář k Ef 2,19-22: Ježíš je náš nárožní kvádr, na kterém stojí stavba církve. Kdykoli jsme chtěli v dějinách stavět na něčem jiném, nevyšlo to. Nedávná historie je toho důkazem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

28. říjen 1918

28. říjen 1918
(26. 10. 2025) Tomáš Garrigue Masaryk byl prezident osvoboditel. Osvobodil nás. Ovšem na pouhých 20 let.

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují: