Navigace: Tematické texty S SvobodaDelší texty Paradox (Walter Kasper)

Paradox (Walter Kasper)

Nic na světě není dost široké a veliké, aby to naplnilo šíři, hloubku a výšku lidského srdce. Naši svobodu může naplnit jen společenství a přátelství s jinou svobodou. Ale i lidská svoboda je konečná; na své hranice narazí, z lidského hlediska, nejpozději při smrti. Člověka by mohla naplnit jen dokonalá svoboda, jen nekonečný, věčný život. Člověk tedy překračuje člověka o nekonečno (B. Pascal). Jen Bůh je dost veliký, aby dovedl naše srdce k vnitřnímu pokoji. Nepokojné je naše srdce, pokud nespočine v Bohu (Augustin).

To je tedy paradox člověka: Sám v sobě míří nad sebe. Bytostně usiluje o naplnění, které si sám nemůže dát. ... Člověk tedy stojí mezi Prométheem a Sisyfem, mezi velikášskou pýchou a zoufající malomyslnosti. Kdo mu pomůže v této lidsky bezvýchodné situaci?

Odpovědí, která je nakonec jedině možná, je zvěst o milosti. Říká, že to, k čemu je člověk stvořen a povolán, čeho však nemůže vlastní silou nikdy dosáhnout, mu daruje z čiré milosti Bůh. Ba více: Milost není "něco", co nám Bůh daruje, milost je sám Bůh; milost je Boží sdělování a darování sebe člověku. Vykoupení je tedy nejen od Boha, vykoupení je vykoupení v Bohu; je to nejužší přátelství a společenství s ním. Zbožštění člověka (abychom užili výrazu Otců) je pravé zlidštění člověka a jeho nejvlastnější naplnění. Vtělení Boha v Ježíši Kristu a naše účast na tomto vtělení v Duchu svatém je proto cílem a smyslem stvoření. Ježíš Kristus nám vposledku zjevuje nejen to, co je pro nás Bůh; zjevuje nám také cíl a smysl člověka, odhaluje člověku člověka. Člověka zná jen ten, kdo zná Krista.

(Walter Kasper: O víře, Brno, Cesta, 199O, 47-48)


Témata: Svoboda

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mal 3,19-20a; Žalm Žl 98,5-6.7-8.9; 2 Sol 3,7-12
Lk 21,5-19

Konec světa je děsivým obrazem. Mnohokrát v dějinách se lidé domnívali, že to právě nastalo. Příkladem jsou hnutí zmiňovaná kolem roku 1000 n. l. nebo spojená s husitstvím. Kristus ale necílil na vystrašení lidí, jak to dnes sledujeme u populistických hnutí, když na strach odpovídají nerealistickými sliby. Ježíš mluví ke komunitě svých následovníků, dává jim rady a dodává odvahu. Neskrývá náročnost posledních dnů. Upozorňuje na několik věcí: Povstanou falešní či prolhaní zachránci, budou útoky na následovníky Krista, bude ve světě strach… Ježíš ale povzbuzuje učedníky, aby obavám a strachu nepropadli. Posledním pánem dějin není Zlo (srov. první čtení), ale Bůh. Je to čas, kdy se blíží konečné vítězství Boha, dobra, spravedlnosti. Když zakoušíme hrůzy obtížné doby, platí stejná povzbuzení. Blíží se čas naší osobní záchrany.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2025) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na neděli 16.11.20025

(14. 11. 2025) Ježíš slibuje, že trpělivostí zachráníme svou duši. Vložme proto do Božích rukou své starosti a s důvěrou volejme…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2025) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé
(13. 11. 2025) Dikastérium pro nauku víry: „Údajná zjevení v Dozulé nejsou nadpřirozená“

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...