Navigace: Tematické texty M Mír, pokojDelší texty Pokoj vyvěrá z hluboké obnovy lidského srdce (Jan Pavel II. 2003)

Pokoj vyvěrá z hluboké obnovy lidského srdce (Jan Pavel II. 2003)

Středa Velikonočního oktávu

Generální audience 23. dubna 2003

1. Radost, jakou svět nemůže dát, naplňuje církev v těchto dnech Velikonočního oktávu, protože Kristus opravdu vstal z mrtvých. Po velkém a dlouhém utrpení a smrti na kříži je nyní živý navždy a smrt nad ním nemá žádnou moc.

Ze společenství věřících ve všech částech světa se zvedá k nebi chvalozpěv a díkůvzdání Tomu, který osvobodil člověka z otroctví zla a hříchu, prostřednictvím vykoupení, jež vykonalo Vtělené Slovo. To vyjadřuje 135. žalm, který byl před chvílí přednesen; je to jakýsi úchvatný hymnus na dobrotu Pána. Milosrdná láska Boží se plně a definitivně zjevuje ve velikonočním tajemství.

2. Pán se po zmrtvýchvstání vícekrát zjevuje učedníkům a několikrát se s nimi setkává. Evangelisté nám uvádějí různé příhody, z nichž vyzařuje úžas a radost svědků tak zázračných událostí. Zvláště Jan vyzdvihuje první slova, jimiž se vzkříšený Mistr obrátil na své učedníky.

"Pokoj vám," říká, když vstupuje do Večeřadla, a opakuje tento pozdrav třikrát (srov. Jan 20, 19.21.26). Můžeme říci, že výraz "pokoj vám", v hebrejštině "shalom", obsahuje a shrnuje jistým způsobem celé velikonoční poselství. Pokoj je dar, který nabízí lidem vzkříšený Pán a který je plodem nového života, zahájeného jeho zmrtvýchvstáním.

Pokoj se tedy identifikuje jako "novost" vložená do příběhu Kristovy Paschy (Velikonoc) . Vyvěrá z hluboké obnovy lidského srdce. Není tedy výsledkem lidských námah, ani jej nelze dosáhnout pouze díky dohodám mezi osobami a institucemi. Je spíše darem, který je třeba velkomyslně přijímat, pečlivě se o něj starat a s odpovědností a zralostí mu umožnit, aby přinášel plody. Ať jsou situace jakkoliv pohnuté a napětí a konflikty jakkoliv silné, nic nemůže odolat účinné obnově, již přináší zmrtvýchvstalý Kristus. On je náš pokoj. Jak čteme v listu Efezským, On svým křížem zrušil příčinu nepřátelství, "vytvořil ve své osobě z těchto dvou částí jediného nového člověka a tím zjednal pokoj" (Ef 2, 15).

3. Velikonoční oktáv, zalitý světlem a radostí, bude zakončen následující neděli "Dominica in albis", nazývanou také nedělí "Božího milosrdenství“. Velikonoce dokonalým způsobem ukazují toto milosrdenství Boha, "který má soucit se svými služebníky" (Ž 135, 14).

Kristus nás svou smrtí na kříži smířil s Bohem a položil základy světa bratrského soužití všech. Křehká a po štěstí dychtící lidská bytost byla v Kristu vykoupena z otroctví zlého ducha a ze smrti, která plodí smutek a bolest. Krev Vykupitele omyla naše hříchy. Tak jsme zakusili obnovnou moc jeho odpuštění. Boží milosrdenství otevírá srdce k odpuštění bratřím a s odpuštěním, které je nabídnuto a přijato, se buduje mír v rodinách a v každém jiném životním prostředí.



***

Se svolením převzato z: webu české sekce Vatikánského rozhlasu

(Přeložil Josef Koláček SJ)


Témata: Mír, pokoj

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…