Každý ať Krista následuje podle své životní situace a tomu odpovídající formou. - archív citátů

Navigace: Tematické texty S SpolečnostDelší texty Primát Boha (Jean Marie Lustiger)

Primát Boha (Jean Marie Lustiger)

Církevní úřady si mají vybrat takové podmínky pro svá prohlášení, aby si zachovali svou nezávislost v slovní válce, kterou si osvojila politika. Politické strany pohlížejí na různé partnery jen pod zorným úhlem „pro“ a „proti“. A duchovní autorita, jakou se jeví církev s určitým počtem věřících se může zdát vhodným terénem pro ty, kdo chtějí získat politickou moc.

Církev má povinnost postavit se vždy jasně nejen vzhledem k morálnímu svědomí, ale i vzhledem k víře, neboť církev nemá monopol mravního svědomí. V naší zemi se mohou a mají ve svém jménu vyjadřovat i jiná vyznání a instituce. Zem potřebuje mravní magistratury. Montesquieu říkal, že demokracie je režim, který vyžaduje nejvíc ctnosti, ale vzhledem k církve je tu ještě něco víc: světlo víry. Primát Boha na všemi věcmi to právě to, o čem má svědčit. „Primát Boha nad všemi věcmi“ však vůbec neznamená teokratickou moc nad politickými, hospodářskými a společenskými vládami, ale projev velikosti Boha, který je Pramenem osobní a morální velikosti člověka. Tak rovnost v důstojnosti všech lidí je založena na skutečnosti, že všichni jsou stvořeni jediným Stvořitelem nebe a vykoupeni jediným Vykupitelem. Ba ještě víc. Nikdy není dovoleno pohlížet na nepřítele jako na člověka, které by bylo třeba zdeptat, protože Kristus nám řekl: Milujte své nepřátele.“

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 185-86)


/Lustiger je proti jakémukoli mučení, a to i „pro dobro“ - např. když někdo chce vyhodit do povětří sídlo náčelníka, není možno mučením přinutit podezřelé osoby. Ale i širší problém:/
Velmi rozšířená literatura jako jsou romány o gangsterech nebo sadistická vyprávění o mučení se mi zdají krajně nebezpečné.
/Missika: Co chcete dělat? Chcete zakázat romanopiscům psát nebo zavést předběžnou cenzuru?/
Ne, ale říkám vám, že každý je mravně odpovědný za to, co říká, píše a dělá ve vztahu k druhým lidem. V opačném případě by společenský život neexistoval.
(...)
Nemyslete si, že by se dalo beztrestně ustoupit sadistickým pudům, které mohou povstat v každém svědomí. V této době a ještě dříve se mi svěřili vojáci povolaní do služby /ros. do Alžíru/, svědkové násilných činů nebo mučení, nebo i ti, kdo se na podobné činy dali sami, aby pomstili své zabité nebo zmrzačené kamarády. Dostali se do koloběhu, za který se styděli a o kterém nebyli s to vyprávět. Cítili jsme, že tato generace podstoupila vážné trauma. Nikdo neměl klíč, aby jim pomohl se o tom vyjádřit. Tomuto zlu a této ráně společnosti chce přinést lék Akce křesťanů za odstranění mučení. Pokouší se jednat tak, že své členy sjednocuje s Kristovým utrpením společnou modlitbou mezi křesťany různého vyznání. Vnější působení na veřejné mínění vychází z této vnitřní angažovanosti. To se mi zdá velmi správné.

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 187)


Témata: Společnost

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 17,8-13; Žalm 121; 2 Tim 3,14 – 4,2
Lk 18,1-8

Ježíš velmi okatým způsobem ukazuje, že Bohu na člověku záleží. Když už i nespravedlivý soudce se nechá pohnout ke zjednání spravedlnosti, oč více Bůh. Snad každý přitaká logickému důsledku vyprávěného podobenství. Ale Ježíš míří jinam. Svatý Lukáš na začátku poznamenal: „Ježíš vypravoval… podobenství, že je třeba stále se mod-lit a neochabovat.“ Neochabovat, být mdlého ducha či ztratit odvahu jsou docela běžné nemoci křesťanů. Po čase nadšení se modlitbě a rozhovoru s Bohem vzdalujeme. Proto na konci úryvku Ježíš poznamenává, zda nalezne víru, až přijde. Ochablost je protikladem vytrvalosti, kterou naznačilo první čtení. Jsou tací, kteří by podle Ježíšova podobenství nedošli ani ke dveřím soudce, natož aby zabušili. Ježíš je povzbuzuje k odvaze. Pak jsou ale ti, kteří vědí jak „zabušit“ na dveře. Ale po prvním pokusu to vzdají. Bůh však čeká, že ho oslovíme a budeme ho zvát do událostí svého života. Jestliže jsme ochabli, pak právě dnes můžeme povstat a znovu se o modlitbu opřít.

Zdroj: Nedělní liturgie

Blahoslavený Karel Habsburský (21.10.)

(20. 10. 2019) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... (odkaz na web…

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"
(18. 10. 2019) V říjnu 2019 zve papež František všechny pokřtěné křesťany ke slavení Mimořádného misijního měsíce. Více o našem…

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem
(17. 10. 2019) 8.–9. listopadu 2019 rekolekce na téma Eucharistie – zdroj lásky, odvahy a radosti života pořádá Pastorační…

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)
(17. 10. 2019) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Doporučujeme ke zhlédnutí animovaný film o papeži Janu Pavlu II. na DVD

(16. 10. 2019) Při příležitosti zvolení Jana Pavla II. papežem (16.10.1978) doporučujeme animovaný film: Karol, Odvaha otce Karola

Jan Pavel II. - výročí zvolení papežem

(15. 10. 2019) 16.10. 1978 byl zvolen papežem Karol Wojtyla. V papežském úřadě byl do své smrti 2. dubna 2005. Papež Jan Pavel II.…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

(14. 10. 2019) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný
(10. 10. 2019) Vyvarovat se je třeba dvou extrémů: vědomé lehkomyslnosti a přehnané ustaranosti. Hrozby a problémy nemusí znamenat…

Sv. Vintíř - společný světec Čechů a Němců (svátek 9.10.)

(7. 10. 2019) dne 9.10.1045 zemřel v šumavských lesích za přítomnosti knížete Břetislava a biskupa Severia (Šebíře). Následně byl…