Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty D Duch svatý, letniceTexty na nástěnky - Duch svatý, letnice r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

Ve wordu je text ke stažení zde

DUCH SVATÝ
A BIŘMOVÁNÍ
Nelze věřit v Ježíše Krista, jestliže člověk nemá podíl na jeho Duchu. Právě Duch svatý zjevuje lidem, kdo je Ježíš.
· Duch totiž zpřítomňuje v církvi všech dob i zemí Boží zjevení, které lidem přinesl Kristus, aby bylo živé a účinné pro každého jednotlivce.
· Duch rozděluje k užitku církve své různé dary podle potřeby v církvi. Velmi záleží na tom, abychom se vrátili k Duchu jako k tomu, kdo v průběhu dějin buduje Boží království a připravuje jeho plné zjevení v Kristu Ježíši tím, že působí v lidském nitru a dává vyklíčit i v každodennosti lidského života semenům definitivní spásy, která se uskuteční na konci věků.
(Zpracováno podle Encykliky Tertio millennio adveniente
a Katechismu katolické církve)






BIŘMOVÁNÍ „V ŠUPLÍKU“
Mnoho katolíků má svátosti křtu a biřmování spojené s dávnou minulostí a minimálně se svou přítomností. Prostě je mají uloženy s ostatními dokumenty a životními památkami v jakémsi důležitém šuplíku - a dost.
O vlivu těchto svátostí na svou vlastní přítomnost jsou mnozí pramálo přesvědčeni. A přece - máloco má v lidském životě tak trvanlivý a tak zásadní účinek, jako tyto svátosti. Křest a biřmování působí v našem životě stále, a to i u těch, kdo z nějakého důvodu nemohou přistupovat k jiným svátostem.
Jak z nich může růst naše víra a každodenní praxe? Velmi stručně řečeno - nestačí vědět, že jsme byli pokřtěni a biřmováni, ale je třeba vědět, co se s námi stalo - a co tedy trvá.
Křtem jsme připodobněni Kristu a včleněni do jeho těla - církve. To se týká nás celých, našich vztahů, našeho zdraví, našeho uplatnění a celkového naplnění našeho života.
Biřmování pak toto včlenění dovršuje a otevírá nám zcela nevratně přístup k potřebnému obdarování Duchem svatým.
Obě tyto svátosti nám tedy zaručují, že patříme k Bohu, a že jsme patřičně vybaveni k tomu, aby-chom Boží věci konali. A to i navzdory naší křehkosti, nedokonalosti, váhavosti.
(Podle PAO)






BIŘMOVÁNÍ
Svátost biřmování „potvrzuje“ a dokonává křestní pomazání. Tato svátost je potřebná k naplnění křestní milosti. Svátost biřmování pokřtěné dokonaleji spojuje s církví a obdařuje zvláštní silou Ducha svatého
ZNAMENÍ POMAZÁNÍ
Svátost biřmování se uděluje prostřednictvím poma-zání křižmem na čelo, spolu s vkládáním ruky a prostřed-nictvím slov: 'Přijmi pečeť daru Ducha svatého'. Ve starodávné biblické symbolice má pomazání velké bohatství významů. Olej je znamením hojnosti a radosti, očišťuje (mazání před i po koupeli), dělá mrštným (mazání atletů a zápasníků); je znamením uzdravení, protože hojí pohmožděniny a rány a dává vyzařovat kráse, zdraví a síle.
Pomazáním dostává biřmovanec „označení“, pečeť Ducha svatého. Pečeť je symbolem osoby, její autority a jejího vlastnictví nějakého předmětu - proto se vtisko-vala vojákům pečeť jejich vůdce, pečeť ověřuje práv-nický úkon nebo určitý dokument a v určitých případech jej kryje tajemstvím.

Účinkem této svátosti je plné vylití Ducha svatého, jak bylo kdysi uděleno apoštolům v den letnic.






DUCH SVATÝ A MY
Když vložíme svou důvěru v Ducha svatého, můžeme jít neustále kupředu, od jednoho začátku k druhému, protože Bůh pohřbívá naši minulost v srdci Kristově a sám se ujímá naší budoucnosti. Co by člověka čekalo bez odpouštějící lásky a bez smíření?
(Roger Schutz)
Skrze dary Ducha svatého se život křesťana uzdravuje ze dvou smrtelných nemocí: ze stresu a z rutiny. Stres a nuda jsou v podstatě nevědomou podobou rezi-gnace, vyjadřují plíživou beznaděj: „Musím vždycky všechno udělat sám.“ (Michael Marsch)
Pro první křesťany byl Duch svatý jedinou výbavou, kterou měli do života. (PAO)

BOŽE, DUCHU UTĚŠITELI, lidská bytost oživne pokaždé, když ji navštívíš!
JEŽÍŠI KRISTE, čím bychom byli bez tvého Ducha, který přebývá v našich srdcích.
TY NÁS MILUJEŠ. Bereš na sebe všechno, otevíráš nám cestu k víře, k důvěře v Boha, který nechce ani utrpení člověka, ani jeho tíseň.
DUCHU VZKŘÍŠENÉHO KRISTA, Duchu soucitné lásky, Duchu chval, tvá láska ke každému z nás nikdy nepomine ! (Roger Schutz)
 


Související texty k tématu:

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…