Navigace: Tematické texty S SlužbaDelší texty Respektování vlastních hranic ve službě bližnímu (PhDr. Petr Goldmann)

Respektování vlastních hranic ve službě bližnímu (PhDr. Petr Goldmann)

Setkání křesťanských zdravotníků, Praha, 20.5.2006
Poznámky k přednášče


K čemu jsou hranice
zdravá symbióza a autonomie
kvalita hranic
Hranice a zdravotník
hranice zdravotníka křesťana
hranice zaměstnavatele – křesťana
obrana




K čemu jsou hranice

 hranice v přírodě (ohraničení živé jednotky vůči jiným; hranice teritoria…)
 egocentrismus pomáhá přežití

paradoxy hranic
 bez hranice nemůže být samostatně definovaná existence (důsledkem je rozpuštění se v jiném prostoru)
 bez hranice není bezpečí
 důsledkem je ohrožení a obava z pohlcení, ze smrti
 bez zrušení hranice není svobody
 obavy : nebudu přijímán, milován tím, se kterým jsem tvořil jednotu – někdy až symbiotickou





zdravá symbióza a autonomie

symbióza
 poskytuje bezpečí a pohodlí = vyplavuje endorfiny
autonomie
 poskytuje svobodu a vzrušení = vyplavuje adrenalin

historie osobních hranic
 symbióza matka – dítě (in utero = faktická, v prvním roce reálně žitá, ve druhém a třetím roce = vytváření pojmu Já a Ne-já („já nechci !“)
 puberta
 zamilovanost, láska, přátelství
 dospělost
 stáří





kvalita hranic

optimální hranice
 dostatečně pevná, ale propustná – v dialogu změnitelná

hranice příliš pevné
 obrana proti ztrátě (nedovolím uniknout, opustit vztah: matka + dítě; partneři; terapeut, pomáhající + klient)
 obrana proti nepříteli (sektáři všech možných názorů – rasisté, nacionalisté, ekologové, makrobiotici, křesťané a vůbec všelijak věřící)

hranice příliš volné
 nedovolují dozrát a převzít odpovědnost (dítě se nemůže stát dospělým)

hranice měnlivé
 nedovolují orientovat se ve vztahu a vedou k chaosu = nedovolí dozrát k umění vytvářet zdravé hranice

rezignace na vlastní hranice – asymetrický vztah
 dospělého a dítěte
 vztah mravného a provinilého (zodpovědného a nezodpovědného) – specifika vztahu křesťanských partnerů
 schopného a neschopného
 zdravého a nemocného
 vztah pečujícího a pečovaného
(v některých fázích vztahu může jít ale o zralé řešení !)

jak poznáme existenci hranic ?
 v lepším případě je nepoznáme a přitom budeme všichni dospělí a spokojení 





Hranice a zdravotník

terapeutický vztah
 terapeutický vztah není běžný lidský vztah – to by mělo být pro obě strany zřejmé
 autenticita (ale omezená)
 empatie = vcítění, ne soucit a lítost
 osobní zralost jako předpoklad dobrých hranic (zakotvení ve vztazích a ve světě)

nebezpečí hranic vztahu
 soucit místo empatie
 obětování se pro pacienta (pro „dobrou“ věc)
 pocit sebepotvrzení probíhajícím vztahem zdravotníka s pacientem
 pocit splácení dluhu
 hranice autentičnosti : jaké své projevy máme tlumit ?
 jistě nenáladu, otrávenost, vztek…
 humor může odlehčit, ale i zranit nebo znevážit; pro vztahovačného klienta může být zdrojem nedůvěry
 otevřeně vyjádřený vyjasněný (zrale pozitivní) vztah ke smrti zdravotníka může být pro pacienta nepochopitelný a proto nevěrohodný
 nevhodná míra sebeotevření
 poznání svých schopností – s jakým klientem dokážeme a nedokážeme pracovat





hranice zdravotníka křesťana

 jsme manipulovatelní sami sebou : „…láska k bližnímu je, v naší životní praxi, přece to nejdůležitější !...“
 častěji než u nekřesťanů prožíváme případný neúspěch v práci nebo ve vztahu s pacientem jako neúspěch aplikace našeho křesťanství
 někdy také jako důkaz toho, že „…na tomto světě musí křesťané trpět, ale uvidíme jednou v nebi !...“
 manipulujeme svým kolegou křesťanem – „…obraťte se na něj, ten je náš, ten vám pomůže ( mimo pořadník, ve svém volnu…)…“ – vzniká tím křesťanská zdravotnická mafie = společenství, kde určující dynamikou není prožívaná síla světonázoru, láska k bližnímu, ani profesionalita, ale příslušnost ke skupině – tak jako kdysi soudružství nespojovalo proletáře všech zemí silou myšlenky, ale členy místní stranické organizace silou výměnného obchodu
 manipuluje pacientem – pacient je v oslabeném postavení ve vztahu se zdravotníkem a může být zároveň i blízko své smrti – to je příhodný terén pro zdravotníka, který chce pacienta zachránit pro věčné království i proti pacientově vůli





hranice zaměstnavatele – křesťana

 manipuluje křesťanem zaměstnancem – buď vyžaduje profesionální práci za neprofesionální odměnu
 nebo naopak toleruje neprofesionalitu, vyváženou žádoucím světonázorem
 nárokuje si práci v oblasti, kterou považuje za doménu křesťanů zdravotnictví vůbec, a některé její okruhy zvlášť – např. péče o umírající– naše křesťanství nenahradí profesionalitu (kéž by se nám podařilo obojí spojit) – je třeba vědět, kdy mám povinost být zdravotníkem a zda vůbec vznikne prostor otevřeně vystoupit jako křesťan





obrana

 porozumění situaci: znát své meze a rozpoznat nebezpečí
 naučit se říkat ne – tím, že někomu poskytnu svojí péči, tak jí neposkytnu někomu jinému; tím jiným může být jiný pacient, který mne potřebuje, ale může to být také moje rodina, moji přátelé, ale především já sám – nevěnuji se sobě, chátrám tělesně, psychicky i duchovně a skončím jako špatně vyždímaný hadr – co s ním se dozvídáme v podobenství o soli 





závěr s evangelistou:

…miluj svého bližního – ne více a ne méně, než sebe sama – prostě tak akorát…


Témata: Služba

Čtení z dnešního dne: Úterý 26. 8. 2025, Úterý 21. týdne v mezidobí

1 Sol 2,1-8;

Komentář k 1 Sol 2,1-8: Nebezpečí, překážky doprovázejí i dnes šíření evangelia. Genocida na křesťanech je znamením opravdovosti. Jejich utrpení ať je posilou pro nás, kteří užíváme svobody!

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Svatá Monika (svátek 27.8.)

Svatá Monika (svátek 27.8.)
(25. 8. 2025) Narodila se v roce 331 nebo 332 v křesťanské rodině v Tagaste v Numidii (v dnešním severovýchodním Alžírsku).

Založil první bezplatnou základní školu (1597) a byl pronásledován církví

Založil první bezplatnou základní školu (1597) a byl pronásledován církví
(24. 8. 2025) Svatý Josef Kalasánský (svátek 25.8.)

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)
(23. 8. 2025) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.
(20. 8. 2025) Výběr z promluvy, kterou Pavel VI. pronesl 22.8.1968.

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby: