Navigace: Tematické texty P PoslušnostKrátké texty, citáty Různé

Různé

Adept mnišství má lát pohanským sochám a potom je zase odprosit. Na dotaz, co sochy dělaly, odpovídá samozřejmě že nic. Má být také tak "poslušný". (44)

(Tomáš Špidlík:K vyšším věcem jsem se narodil, Praha 1991)

+

Ze starokřesťanských spisů:
Otrok poslouchá ze strachu,
námezdní dělník za mzdu
a syn jedná z lásky.

(Michael Schneider: Das neue leben, Freiburg Herder 1987, s. 86)

+

Poslušnost "nejen že nepotlačuje, ale předpokládá u poddaného osobní zodpovědnost. To plyne ze samé povahy poslušnosti, jako i z vůle hledat vždy to, co je lepší. Právě proto poddaný může a někdy i musí vyložit představenému své mínění a své plány. Takové jednání neodporuje poslušnosti, ba naopak je rozumným požadavkem, aby Boží vůle, hledaná společně představeným i poddaným, se mohla lehčeji a jistěji nalézt." (129)


"Představený podle příkladu Krista, kterého zastupuje, má používat svou autoritu v duchu služby, nechtíc si dát sloužit, ale sloužit. Vztahy mezi ním a jeho poddanými budou tedy poznačené prostotou, která připomíná vztahy Krista a apoštolů". (GK 31 d) (132)


Ve společenství lásky se milující stává tím víc sám sebou a tím plněji žije, čím víc se ztrácí ve společenství bratří.

(Jozef Porubčan: Amici in Domino, Bez tir.)

+

Pravda evangelia se může ukázat pouze v konsensu všech. Církevnost víry nezáleží primárně v poslušnosti vůči církevnímu úřadu. Církevnost se neprojevuje v první řadě v přikyvování a bezmyšlenkovitém souhlasu, nýbrž ve vzájemném naslouchání a ve vzájemné pomoci. Věřící se mají navzájem ve víře podporovat, povzbuzovat, a je-li to nutné, i kritizovat. Každý má podle Písma své charisma (1 Kor 7,7; 1 Petr 4,10). Všichni tedy musí naslouchat jeden druhému a jeden od druhého se učit; učitelé od pastýřů, pastýři od učitelů a proroků, a ti zase se mají brát příklad od těch, kteří mají v církvi charisma konkrétní služby. Poslušnost v církvi se tedy nikdy nesmí chápat jako jednosměrná, je to dění vzájemné.

(Walter Kasper: Uvedení do víry, Řím, Křesťanská akademie 1987, . 121)

+

Rada poslušnosti se ptá, v čím zájmu užívám moci, úřadu, vlivu a kompetence, které jsou mi dány.

Georg Jelich: Arm, ehelos, gehorsam, Eine Besinnung auf die evangelischen Räte, Leipzig St. Benno-V. 1985 s.11)

+

Následovat Beránka tedy znamená: Nikdy nechtít být vlkem - něco urvat, sám sebe "zachránit" - ten, kdo se chce takto zachránit, všechno nakonec ztratí. Ale kdo následuje Beránka v jeho poslušnosti, ten se stává nakonec vítězem.

(Miloslav Máša: Homilie, Getsemany č.21)

+

Ó, sílo poslušnosti! - Jezero Genezaretské odepřelo vydat své ryby Petrovým sítím. Celá noc byla ztracena. - Potom poslušně ponořil znovu síť do vody "piscium multitudinem copiosam" - a chytili veliké množství ryb.
- Věř mi: tento zázrak se opakuje každý den.

(J. Escrivá de Balaguer: Cesta č.629, Brno, Cesta, 1992, 145)

+

Nám, lidem, připadají tyto dvě věci - láska a poslušnost - odlišné a raději bychom věřili, že zemřel z lásky než z poslušnosti. Ale Boží slovo a církevní teologie nám otevírají hlubší pohled, v němž obě splývají. Ježíš opravdu zemřel z lásky k nám, ale právě tím poslechl Otce. Obětovaný dar a požadavek, láska a poslušnost se prolínají způsobem, který nejsme schopni plně pochopit, neboť se nám ztrácejí v tajemství Trojice, ve skutečnosti, že Bůh je zároveň jediný a trojí. Z jednoty pramení láska a z Trojice poslušnost. ...

Nejdokonalejší poslušnost nespočívá v perfektním vykonání příkazu, ale v přijetí vůle přikazujícího za svou. Taková byla poslušnost Syna; sdílel s Otcem dokonce jednu a tutéž vůli. Přesto pro Ježíše nebylo uposlechnutí snadné, naopak tak těžké, jak si to jen dokážeme představit; stálo ho krvavý pot, protože Boží Syn uposlechl "podle lidské přirozenosti": tak dokonalou poslušnost musel realizovat s naší lidskou vůlí. Jako člověk musel dosáhnout poslušnosti, jaké je schopen Bůh.

(Raniero Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 125)

+

Tentokrát jste chtěla slyšet něco na téma: harmonická rovnováha mezi křesťanskou svobodou a klášterními předpisy. Myslím si, že rovnováha záleží ve slovech: "Fiat voluntas tua". Svatá pravidla jsou pro nás vyjádřením božské vůle. Přinést jim v oběť osobní náklonnosti je spoluúčast na Kristově oběti. Podřídit se také nepsaným pravidlům a zvyklostem domu a přizpůsobit se vkusu komunity je požadavek lásky. Konáme-li to vše... není to omezování, nýbrž nejvyšší potvrzení svobody... Tímto způsobem také zjistíme, v kterých případech je dovoleno či dokonce přikázáno dispenzovat se od nějakého předpisu...

(Bl. Edita Stein: Myšlenky a dopisy Zvon, Praha 1991, 19)


Témata: Poslušnost

Čtení z dnešního dne: Úterý 26. 8. 2025, Úterý 21. týdne v mezidobí

1 Sol 2,1-8;

Komentář k 1 Sol 2,1-8: Nebezpečí, překážky doprovázejí i dnes šíření evangelia. Genocida na křesťanech je znamením opravdovosti. Jejich utrpení ať je posilou pro nás, kteří užíváme svobody!

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Svatá Monika (svátek 27.8.)

Svatá Monika (svátek 27.8.)
(25. 8. 2025) Narodila se v roce 331 nebo 332 v křesťanské rodině v Tagaste v Numidii (v dnešním severovýchodním Alžírsku).

Založil první bezplatnou základní školu (1597) a byl pronásledován církví

Založil první bezplatnou základní školu (1597) a byl pronásledován církví
(24. 8. 2025) Svatý Josef Kalasánský (svátek 25.8.)

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)
(23. 8. 2025) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.
(20. 8. 2025) Výběr z promluvy, kterou Pavel VI. pronesl 22.8.1968.

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby: