Naděje je jako otvor, kterým proudí do hlubin naší duše světlo  - archív citátů

Navigace: Tematické texty S StvořeníKrátké texty, citáty Různé

Různé

Hřích nezastavil ani zásadně nevychýlil vývoj Stvoření, stanovený Stvořitelem. Tento vývoj vítězně pokračuje, když se ho ujalo Vykoupení.
/K tomu v pozn.:/ Je třeba uvážit, že moderní objevy odstraňují postupně následky prvotního hříchu a dobývají lidstvu zpět mimopřirozené dary: odstranění nevědomosti (vyučování) a utrpení (lékařství), namáhavých prací (mechanizace), porodních bolestí, vlády muže nad ženou, podrobení přírody člověku, postupné sjednocování lidstva (proti Bábelu), boj proti dědičným nebo nabytým vadám. vedený genetikou, biologií, psychologií.

(Louis Evely: Krédo, Grantis, Ústí n. Orlicí 1997, 203)

+

„Nebesa vypravují o Boží slávě.“ Svět je řečí, neboť je stvořením. Svět říká víc, než je on sám, mluví o svém Stvořiteli. Podobně člověk mluví o svém Stvořiteli a o tom, že i on sám je stvořen k obrazu Božímu a k Boží podobě.
(...)
Řeč stvoření a řeč zjevení jsou společným klíčem historického chápání, které má člověk o svém vztahu k vesmíru.

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 384-85)

+

Intenzita vztahů mezi lidmi není dána jen slovy, ale celým chováním. Podobně se Bůh zjevuje ve slově, ale i v celém svém stvoření. (34)


Nelze dokončit obraz, když v díle pokračují malíři, kteří neznají původní záměr autora. Podobně při pokračování v díle stvoření. (4O)

(Tomáš Špidlík:K vyšším věcem jsem se narodil, Praha 1991)

+

Písmo nám neříká, jak vzniklo nebe, ale jak se do nebe dostat.
(Sv. Augustin)


Témata: Stvoření

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Jer 23,1-6; Žalm Žl 23,1-3a.3b-4.5.6; Ef 2,13-18
Mk 6,30-34

Nelze přehlédnout, že Pán Ježíš vidí potřebu odpočinku a sám navrhuje unaveným učedníkům „dovolenou“. Bůh je přítelem odpočinku! Zavedení sedmého dne jako dne odpočinku není náhodné, je to Boží přikázání. Je to den, kdy máme slavit a děkovat za dary, které jsme během práce užívali a ze kterých nyní žijeme. Možná dnes potřebujeme nově definovat sami sobě, jak takový čas prožít, aby vedl jak ke zotavení těla, tak i zotavení duše, ale i rodiny, vztahů a sebe sama. Ale ani zde nesmíme být tvrdí tak, že bychom přestali vidět lidi okolo nás. Je tedy třeba moudře rozlišit, kdy má člověk nasadit síly, i když je unavený a má právo na odpočinek, a kdy je možné poslat potřebné za jinými nebo jejich žádost odložit na později a sami „vypnout“, být s rodinou, být s Bohem nebo sami se sebou.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2024) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. 

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2024) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby…

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2024) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2024) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2024) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2024) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2024) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)