Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Navigace: Tematické texty T TajemstvíKrátké texty, citáty Různé

Různé

Zahledíme-li se na delší chvíli do slunce, jsme oslepeni. Otočíme-li se však ke slunci zády, nejen že sluneční světlo dobře sneseme, nýbrž všechno nám připadá jasnější a barevnější. Něco podobného se s námi děje, přemýšlíme-li o problému, o němž pojednává tato kapitola, ačkoli přece výrok o „Bohu v Trojici“ nepochybně patří k jádru naší víry.

(Otto Hermann Pesch: (Základní otázky katolické víry, Vyšehrad, Praha 1997, 41)

+

Křesťanská symbolika, stejně jako symbolika židovská, je především historická. (...) Kosmické symboly jsou univerzální a je možno je najít ve všech civilizacích: Slunce, měsíc, voda, oheň... Židovská a křesťanská tradice znovu vysvětluje tyto kosmické symbolizmy jako památku na historické události spásy. V tomto představuje úplnou originalitu ve srovnávacích dějinách náboženství. (271)
(...)
Biblická symbolika a křesťanská symbolika svátostí nejsou dotčeny odsakralizováním kosmu, neboť jsou symboly historické a duchovní paměti. Ba co víc, dodávají kosmu krásu, kterou kosmos dostává od Stvořitele. (273)

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 271 a 273)

+

Člověk, který svou víru prožívá v počestnosti a pravdě, nemá důvod, aby si utajoval ohrožení, které patří k podstatě víry. Velmi důrazně na to ukázal Karl Rahner. Věřící je vždy člověk, který se táže, hledá, pochybuje, je naplněn hořkostí. Jsme věřící s veškerou tíží, rizikem, temnotou, popíráním, s nutností dobývat stále znovu, jak to nerozlučně patří k významovému obsahu slova "víra". Nemáme tedy předstírat pevnost a jasnost víry, jestliže ji nemáme. Jen kdo nemá nic než sebe a svou sílu, musí dělat, jako by byl nepřemožitelný, nedotčený pochybnostmi. Opravdu silná víra to nemá zapotřebí. Chápe totiž, že zachráncem je jedině Bůh. Víra nám není dána tak, že bychom o ní denně nemuseli pochybovat a v modlitbě o ni prosit. Jestli to pokorně uznáme, přihlašujeme se k "ještě většímu Bohu" (K. Rahner, Der Glaube des Priesters heute).

Víra tedy znamená: Vstupovat do stále rostoucího tajemství.

(Ladislav Boros: Bůh mezi námi, Signum unitatis, s. 83)


Teprve v nesobecké lásce poznáváme, že život je víc, než jak se jeví na první pohled. "Pouze taková existence je trvale snesitelná. Jen co je obdařeno tajemstvím, je trvale hodno lásky. Nemůžeme milovat, co je bez tajemství; byla by to nanejvýš věc, s kterou můžeme po libosti zacházet, a ne osoba, ke které bychom mohli vzhlížet... láska sama chce nejen mít a odhalovat, ale stejně silně také ctít, a tedy zahalovat. Všude, kde člověk uctívá něco vzácného, drahocenného a posvátného, tam vybírá a odděluje; co je posvátné, chrání před zraky veřejnosti; skrývá to v šeru svatyně; zázračnou legendou to vymaňuje z všednosti obyčejného dění; nechává to ovívat dechem tajemství. Neboť kde je tajemství, tam je hloubka" (H.U. von Balthasar, Wahrheit).

(Ladislav Boros: Bůh mezi námi, Signum unitatis, s. 24)

+

Jsou věci, na něž je jedinou přiměřenou odpovědí klanění.

(Karl Lehmann: Vor dem Wunder der Weihnacht, Herder Freiburg, 1987, s.)

+

Mystikové jsou pro křesťanský lid jacísi průzkumníci, jako první, kdo tajně vcházejí do zaslíbené země a vracejí se, aby mohli sdělit, co tam viděli ("zemi oplývající mlékem a medem"), aby podnítili k přechodu přes Jordán (srv. Num 14,6 a násl.).

(Raniero Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 29-3O)

+

Do tajemství však nelze v plnosti proniknout analytickým uchopením; otevírá se spíše trpělivě a vášnivě čekajícímu.

(Klemens Schaup: Doprovázení na duchovní cestě Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 77)


Témata: Tajemství

Čtení z dnešního dne: Úterý 16. 9. 2025, Úterý 24. týdne v mezidobí

1 Tim 3,1-13;

Komentář k Lk 7,11-17: Radost matky ze vzkříšení jejího jediného syna musela být nepředstavitelná! Kéž se i já dovedu radovat z Ježíšových mocných činů, které nejsou tak nápadné…

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.