Nezapomínejte na chudé, milujte je, protože v nich je ukřižovaný Ježíš, - archív citátů

Navigace: Tematické texty N NáboženstvíDelší texty Stalo se mi (R.Cantalamessa, S.Gaeta)

Stalo se mi (R.Cantalamessa, S.Gaeta)

V našich společenstvích se udělují svátosti, náboženské služby, sňatky, pohřby, ale často není zjevná touha a schopnost umožnit autentické duchovní momenty těm, kdo projevují potřebu osobnějšího a hlubšího styku s Bohem.

Vedle toho je jiný nedostatek: společenství, dialogu, opravdové sounáležitosti. Jsou komunity poněkud bezejmenné, zvláště ve velkých městech, kde lidé, kteří se setkávají ve farnosti, se ani nepozdraví, když se potkají u výtahu v činžáku, kde bydlí. Každý vchází do kostela jako jednotlivec a vychází z něho jako jednotlivec.

Moderní psychologie postavila do světla, že se dnešní člověk, právě pro své vykořenění a pro svou globalizaci, cítí často izolován a touží patřit k nějaké skupině, která by posílila jeho individualitu a umožnila mu navázat vztah s ostatními. Ale v křesťanském společenství tato pozornost pro osobu a pro její existenci často chybí, částečně z vnitřních důvodů farní struktury, částečně z lidských nedostatků. Není tedy nic divného, když mnoho lidí, kteří v sobě pociťují tuto potřebu, vstupuje do sekt, nebo se jde inspirovat východní spiritualitou.

Stalo se mi, že jsem v Thajsku potkal Italy, kteří se tam šli učit modlitbě. A bylo mi do pláče při pomyšlení, že mladí lidé mají chodit k bonzům, aby se naučili modlit, když my jsme při křtu obdrželi Ducha, který se modlí "s" námi a "za" nás, a máme proto v sobě učitele veškeré modlitby!

Potom jsou prvky spjaté s nynější kulturou "na jedno použití". Konzumismus se promítá i do religiozity a dnešní člověk, zvyklý jít do supermarketu a vybrat si, co se mu hodí, zamíří stejným způsobem k náboženské nabídce, která se mu zdá nejpohodlnější a bezprostřední, a z Boha si nedělá opravdový problém.

Nejnegativnějším prvkem těchto dnešních náboženských zkušeností, jako jsou rozmanité sekty nebo hnutí New Age, je fakt, že místo Boha bylo postaveno "já". O božském se jistým způsobem mluví, to ano, ale důležitý není Bůh, protože náboženství má v první řadě za úkol umocňovat člověka, má ho zabezpečit, dát mu blahobyt a zdraví. Tak se může zrodit dokonce ohavné Prosperity Gospel (evangelium prosperity), které je přesným opakem evangelia blahoslavenství.

Takto bychom mohli říci, že odmítání tradičních církví závisí - kromě toho, že nedovedou být pro lidi přitažlivé - na více zneklidňující pohnutce: člověk se bojí osobního Boha, který má vůli, ukládá zákon a staví nás před povinnosti a volby. Je mnohem pohodlnější utéci tomu všemu a vybrat si Boha neurčitého, neosobního, kterému můžeme připisovat to, co si přejeme, a především ho nemusíme poslouchat.

Na druhé straně se nemůže zapomínat, že leckterá z těchto hnutí mají pohnutky mnohem malichernější, že si je vymyslely osoby velice prohnané, aby se mohly bez míry obohacovat na účet důvěřivých lidí.

(Raniero Cantalamessa, Saverio Gaeta: Dech božského Ducha, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1998, 135-136)


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 55,6-9; Žalm ŽALM 145; Flp 1,20c-24.27a
Mt 20,1-16

Na první poslech se jeví jednání hospodáře jako nespravedlivé. Dělníci pracující celý den dostali stejně jako ti, kteří pracovali hodinu. Ale oni přijali tuto pracovní smlouvu a hospodář jim dal smluvenou mzdu. Tedy nejde o nespravedlnost, ale o velkorysost k těm, kteří práci nenašli! Evangelista navázal na příběh o bohatém mládenci, který Ježíše oslovil, protože toužil být dokonalý před Bohem. Ale neuměl nebo nechtěl svému úsilí dát všechno. Bůh je mnohem flexibilnější, hledá, jak nejlépe využít situaci a dosáhnout cíle i přes mnohé potíže. A dokáže jednání ohodnotit nejen ve vztahu k odpracovanému úkolu, ale k situaci člověka. Pokud se na text díváme z našeho pohledu, stojí za otázku, zda jsme připraveni vstoupit do Boží služby kdykoli. A podobně, nakolik sami dokážeme vnímat svět perspektivou dobra pro druhé. Poslední zamyšlení se může týkat těch, kteří třeba léta necítili žádné povolání pro Boha. Pán nás ale někdy osloví až na úplném konci např. školy, rodičovství, práce nebo i života. Nemávneme rukou s tím, že „nyní“ to už nemá cenu?

Zdroj: Nedělní liturgie

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás
(24. 9. 2023) Jak následovat "dědice" české země? Asi ho nebudeme následovat zrovna v statečném hájení českého území. ...

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno?

(23. 9. 2023) Pracovní listy pro děti. V září dozrávají hrozny vinné révy a slaví se "vinobraní". A znáte nějaké další…

Sv. Padre Pio (23.9.)

Sv. Padre Pio (23.9.)
(22. 9. 2023) Otec Pio z Pietrelciny (1887 - 1968) je jednou z nejvýraznějších světeckých postav 20. století. Po celých padesát let…

21.9. sv. Matouš

(20. 9. 2023) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19. 9. 2023) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou vešli tam,…

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023
(18. 9. 2023) "Zdravotník v síti vztahů" / Kostel sv. Karla Boromejského, Vlašská 36, Praha 1…