Navigace: Tematické texty B BiřmováníTexty na nástěnky - Biřmování Texty na nástěnky r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

Texty na nástěnky r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

Ve wordu je text ke stažení zde

DUCH SVATÝ
A BIŘMOVÁNÍ


Nelze věřit v Ježíše Krista, jestliže člověk nemá podíl na jeho Duchu. Právě Duch svatý zjevuje lidem, kdo je Ježíš.
· Duch totiž zpřítomňuje v církvi všech dob i zemí Boží zjevení, které lidem přinesl Kristus, aby bylo živé a účinné pro každého jednotlivce.
· Duch rozděluje k užitku církve své různé dary podle potřeby v církvi. Velmi záleží na tom, abychom se vrátili k Duchu jako k tomu, kdo v průběhu dějin buduje Boží království a připravuje jeho plné zjevení v Kristu Ježíši tím, že působí v lidském nitru a dává vyklíčit i v každodennosti lidského života semenům definitivní spásy, která se uskuteční na konci věků.
(Zpracováno podle Encykliky Tertio millennio adveniente
a Katechismu katolické církve)






BIŘMOVÁNÍ „V ŠUPLÍKU“


Mnoho katolíků má svátosti křtu a biřmování spojené s dávnou minulostí a minimálně se svou přítomností. Prostě je mají uloženy s ostatními dokumenty a životními památkami v jakémsi důležitém šuplíku - a dost.
O vlivu těchto svátostí na svou vlastní přítomnost jsou mnozí pramálo přesvědčeni. A přece - máloco má v lidském životě tak trvanlivý a tak zásadní účinek, jako tyto svátosti. Křest a biřmování působí v našem životě stále, a to i u těch, kdo z nějakého důvodu nemohou přistupovat k jiným svátostem.
Jak z nich může růst naše víra a každodenní praxe? Velmi stručně řečeno - nestačí vědět, že jsme byli pokřtěni a biřmováni, ale je třeba vědět, co se s námi stalo - a co tedy trvá.
Křtem jsme připodobněni Kristu a včleněni do jeho těla - církve. To se týká nás celých, našich vztahů, našeho zdraví, našeho uplatnění a celkového naplnění našeho života.
Biřmování pak toto včlenění dovršuje a otevírá nám zcela nevratně přístup k potřebnému obdarování Duchem svatým.
Obě tyto svátosti nám tedy zaručují, že patříme k Bohu, a že jsme patřičně vybaveni k tomu, aby-chom Boží věci konali. A to i navzdory naší křehkosti, nedokonalosti, váhavosti.
(Podle PAO)






BIŘMOVÁNÍ


Svátost biřmování „potvrzuje“ a dokonává křestní pomazání. Tato svátost je potřebná k naplnění křestní milosti. Svátost biřmování pokřtěné dokonaleji spojuje s církví a obdařuje zvláštní silou Ducha svatého
ZNAMENÍ POMAZÁNÍ
Svátost biřmování se uděluje prostřednictvím poma-zání křižmem na čelo, spolu s vkládáním ruky a prostřed-nictvím slov: 'Přijmi pečeť daru Ducha svatého'. Ve starodávné biblické symbolice má pomazání velké bohatství významů. Olej je znamením hojnosti a radosti, očišťuje (mazání před i po koupeli), dělá mrštným (mazání atletů a zápasníků); je znamením uzdravení, protože hojí pohmožděniny a rány a dává vyzařovat kráse, zdraví a síle.
Pomazáním dostává biřmovanec „označení“, pečeť Ducha svatého. Pečeť je symbolem osoby, její autority a jejího vlastnictví nějakého předmětu - proto se vtisko-vala vojákům pečeť jejich vůdce, pečeť ověřuje práv-nický úkon nebo určitý dokument a v určitých případech jej kryje tajemstvím.

Účinkem této svátosti je plné vylití Ducha svatého, jak bylo kdysi uděleno apoštolům v den letnic.






DUCH SVATÝ A MY

Když vložíme svou důvěru v Ducha svatého, můžeme jít neustále kupředu, od jednoho začátku k druhému, protože Bůh pohřbívá naši minulost v srdci Kristově a sám se ujímá naší budoucnosti. Co by člověka čekalo bez odpouštějící lásky a bez smíření?
(Roger Schutz)
Skrze dary Ducha svatého se život křesťana uzdravuje ze dvou smrtelných nemocí: ze stresu a z rutiny. Stres a nuda jsou v podstatě nevědomou podobou rezi-gnace, vyjadřují plíživou beznaděj: „Musím vždycky všechno udělat sám.“ (Michael Marsch)
Pro první křesťany byl Duch svatý jedinou výbavou, kterou měli do života. (PAO)

BOŽE, DUCHU UTĚŠITELI, lidská bytost oživne pokaždé, když ji navštívíš!
JEŽÍŠI KRISTE, čím bychom byli bez tvého Ducha, který přebývá v našich srdcích.
TY NÁS MILUJEŠ. Bereš na sebe všechno, otevíráš nám cestu k víře, k důvěře v Boha, který nechce ani utrpení člověka, ani jeho tíseň.
DUCHU VZKŘÍŠENÉHO KRISTA, Duchu soucitné lásky, Duchu chval, tvá láska ke každému z nás nikdy nepomine ! (Roger Schutz)
 


Související texty k tématu:

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 7. 2025, Středa 13. týdne v mezidobí

Gn 21,5.8-20;

Komentář k Mt 8,28-34: Jako bychom slyšeli hlasy současnosti: co je ti do nás? Není důvodem odmítání Boha strach, že si na mě bude dělat nároky, že budu muset změnit život?

Zdroj: Nedělní liturgie

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2025) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535