Postní doba je duchovním bojem Jedině Bůh nám může darovat pravé štěstí.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty B BiřmováníTexty na nástěnky - Biřmování Texty na nástěnky r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

Texty na nástěnky r. 1998 (Duch svatý a biřmování)

Ve wordu je text ke stažení zde

DUCH SVATÝ
A BIŘMOVÁNÍ


Nelze věřit v Ježíše Krista, jestliže člověk nemá podíl na jeho Duchu. Právě Duch svatý zjevuje lidem, kdo je Ježíš.
· Duch totiž zpřítomňuje v církvi všech dob i zemí Boží zjevení, které lidem přinesl Kristus, aby bylo živé a účinné pro každého jednotlivce.
· Duch rozděluje k užitku církve své různé dary podle potřeby v církvi. Velmi záleží na tom, abychom se vrátili k Duchu jako k tomu, kdo v průběhu dějin buduje Boží království a připravuje jeho plné zjevení v Kristu Ježíši tím, že působí v lidském nitru a dává vyklíčit i v každodennosti lidského života semenům definitivní spásy, která se uskuteční na konci věků.
(Zpracováno podle Encykliky Tertio millennio adveniente
a Katechismu katolické církve)






BIŘMOVÁNÍ „V ŠUPLÍKU“


Mnoho katolíků má svátosti křtu a biřmování spojené s dávnou minulostí a minimálně se svou přítomností. Prostě je mají uloženy s ostatními dokumenty a životními památkami v jakémsi důležitém šuplíku - a dost.
O vlivu těchto svátostí na svou vlastní přítomnost jsou mnozí pramálo přesvědčeni. A přece - máloco má v lidském životě tak trvanlivý a tak zásadní účinek, jako tyto svátosti. Křest a biřmování působí v našem životě stále, a to i u těch, kdo z nějakého důvodu nemohou přistupovat k jiným svátostem.
Jak z nich může růst naše víra a každodenní praxe? Velmi stručně řečeno - nestačí vědět, že jsme byli pokřtěni a biřmováni, ale je třeba vědět, co se s námi stalo - a co tedy trvá.
Křtem jsme připodobněni Kristu a včleněni do jeho těla - církve. To se týká nás celých, našich vztahů, našeho zdraví, našeho uplatnění a celkového naplnění našeho života.
Biřmování pak toto včlenění dovršuje a otevírá nám zcela nevratně přístup k potřebnému obdarování Duchem svatým.
Obě tyto svátosti nám tedy zaručují, že patříme k Bohu, a že jsme patřičně vybaveni k tomu, aby-chom Boží věci konali. A to i navzdory naší křehkosti, nedokonalosti, váhavosti.
(Podle PAO)






BIŘMOVÁNÍ


Svátost biřmování „potvrzuje“ a dokonává křestní pomazání. Tato svátost je potřebná k naplnění křestní milosti. Svátost biřmování pokřtěné dokonaleji spojuje s církví a obdařuje zvláštní silou Ducha svatého
ZNAMENÍ POMAZÁNÍ
Svátost biřmování se uděluje prostřednictvím poma-zání křižmem na čelo, spolu s vkládáním ruky a prostřed-nictvím slov: 'Přijmi pečeť daru Ducha svatého'. Ve starodávné biblické symbolice má pomazání velké bohatství významů. Olej je znamením hojnosti a radosti, očišťuje (mazání před i po koupeli), dělá mrštným (mazání atletů a zápasníků); je znamením uzdravení, protože hojí pohmožděniny a rány a dává vyzařovat kráse, zdraví a síle.
Pomazáním dostává biřmovanec „označení“, pečeť Ducha svatého. Pečeť je symbolem osoby, její autority a jejího vlastnictví nějakého předmětu - proto se vtisko-vala vojákům pečeť jejich vůdce, pečeť ověřuje práv-nický úkon nebo určitý dokument a v určitých případech jej kryje tajemstvím.

Účinkem této svátosti je plné vylití Ducha svatého, jak bylo kdysi uděleno apoštolům v den letnic.






DUCH SVATÝ A MY

Když vložíme svou důvěru v Ducha svatého, můžeme jít neustále kupředu, od jednoho začátku k druhému, protože Bůh pohřbívá naši minulost v srdci Kristově a sám se ujímá naší budoucnosti. Co by člověka čekalo bez odpouštějící lásky a bez smíření?
(Roger Schutz)
Skrze dary Ducha svatého se život křesťana uzdravuje ze dvou smrtelných nemocí: ze stresu a z rutiny. Stres a nuda jsou v podstatě nevědomou podobou rezi-gnace, vyjadřují plíživou beznaděj: „Musím vždycky všechno udělat sám.“ (Michael Marsch)
Pro první křesťany byl Duch svatý jedinou výbavou, kterou měli do života. (PAO)

BOŽE, DUCHU UTĚŠITELI, lidská bytost oživne pokaždé, když ji navštívíš!
JEŽÍŠI KRISTE, čím bychom byli bez tvého Ducha, který přebývá v našich srdcích.
TY NÁS MILUJEŠ. Bereš na sebe všechno, otevíráš nám cestu k víře, k důvěře v Boha, který nechce ani utrpení člověka, ani jeho tíseň.
DUCHU VZKŘÍŠENÉHO KRISTA, Duchu soucitné lásky, Duchu chval, tvá láska ke každému z nás nikdy nepomine ! (Roger Schutz)
 


Čtení z dnešního dne: Pátek 28.2.

Iz 58,1-9a; Mt 9,14-15

Komentář k Mt 9,14-15: Zdánlivou nepřítomnost Pána a pocit odloučení od něj zná asi každý. Ale trpělivé snášení může být tím pravým postem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý ´Sudeťák´ P. Hubert Engelmar Unzeitig (svátek 2.3.)

(28. 2. 2020) P. Hubert Engelmar Unzeitig byl sudetský Němec, který se narodil 1. března 1911 v Hradci nad Svitavou severně od Brna.…

Knižní tip: Proč chodíme do kostela - Sokol

Knižní tip: Proč chodíme do kostela - Sokol
(26. 2. 2020) S chozením do kostela je to dnes ještě o něco těžší než s chozením do školy. Knížka je určena těm, kdo do kostela…

Oto Mádr, přední český teolog a jeden z nejdéle vězněných kněží u nás (+ 27. 2. 2011)

(26. 2. 2020) Oto Mádr - výrazná osobnost české katolické církve 20. století

Popeleční středou začíná Postní doba

(24. 2. 2020) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

25.2.1950 zemřel komunisty umučený kněz Josef Toufar

(24. 2. 2020) Žádný člověk není bezvýznamnou figurkou na šachovnici Boží.

P. Pavel Kučera - uprchlík a uprchlický farář

(24. 2. 2020) Tzv. uprchlický farář P . Pavel Kučera utekl v roce 1964 z komunistického Československa. Jeho posláním se pak na dlouhá…

Proti jakékoliv totalitě lze bojovat i jinak než mečem

(23. 2. 2020) V nacistickém kriminále jsem si uvědomil, že mezi Hitlerem a Stalinem je ještě třetí perspektiva, třetí možnost – a sice…

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

(22. 2. 2020) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2020) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz