Navigace: Tematické texty V VýchovaDelší texty V období vzdoru (Irmgard Haasová)

V období vzdoru (Irmgard Haasová)

V období vzdoru je třeba brát i vzdor dítěte vážně. Dítě si musí svůj vzdor prožít, aniž by se muselo obávat, že tím ztratí rodičovskou lásku. Zkušenost z dětské terapie: Dovolíme-li dítěti v nedůležitých věcech, aby prosadilo svou vůli, a bereme-li ho přitom vážně, posílíme jeho sebejistotu a ono je později schopno poslechnout, když od něho budeme muset něco důležitého energicky vyžadovat. Dítě musí někdy prožít i úspěch svého "ne". Období vzdoru pomine po několika týdnech. Když je dítě v této době jen lámáno, vznikne u silných dětí trvalý vzdor, u slabých strach. (38-39)

Proti vzdoru: Popovídat si s dítětem v posteli, laskavě. Ptát se, zda není vzdor odpovědí na tvrdost a podrážděnost rodičů. Někdy jde spíše o sílu vůle než zlo. (45)

Ptát se, zda dítě není nemocné, zda nemělo nějaký neúspěch ve škole...zda jsme ke vzdoru nedali příčinu prudkým, útočným, mrzoutským chováním. Právě v období vzdoru (mezi 2. a 3. rokem) je třeba dětem naslouchat! A důvěrně mluvit s dětmi, nejlépe před spaním. Právě na těchto situacích zrají otcové a matky jako vychovatelé. Vychovávat "dvojkolejně" - obecnými pravidly a pochopením. (47-49)


"Musíme děti brzy začít učit ohleduplnosti a musíme jít sami příkladem." (55)

"K postupnému osvojení ohleduplnosti a ovládání vlastních egocentrických pudů potřebuje dítě pevnou vazbu, kterou má nejprve k matce, pak k otci a sourozencům. Proto se dítě může učit ohleduplnosti jen v rodině, kde se cítí být milováno, kde má pocit bezpečí a kde všichni členové rodiny berou ohled na dětské potřeby." (55)

"Ohled na druhé musí v sobě obsahovat vřelý cit pro zájmy milovaného člověka." (55)

"Tvrdí rodiče omezují své děti příliš brzy, často jim chybí láska a nenaučí pravé ohleduplnosti. Povolní rodiče málo pomáhají dítěti k sebeovládání, takže se pak u něj bez zábran rozvíjí egoismus." (56)

Začít včas, postupovat pomalu, od 6-7 let už vyžadovat. (57)
Malým dětem pomoci gesty: ruku na ústa, chodit po špičkách... (58)

Ocenit ohleduplnost, poděkovat! (59)
Na bezohlednost reagovat viditelným smutkem. (61)

Ale i umění bránit se. Přílišná chvála za ohleduplnost vede ke stálému ustupování. (61-62)
Ale nechat dítě i vyprávět, naslouchat mu, brát ho vážně. (67)


"Děti do jedenácti až dvanácti let nepatří večer po osmé hodině před televizi." (179)
Zvláště malé dítě potřebuje chvíli klidu nad knihou, v níž může listovat - a přitom naslouchat důvěrnému hlasu dospělého. Děti vůbec potřebují osobní kontakt! Dítě není schopno vnímat rychlý sled obrazů, velké scény neobsáhne.

"Děti, které myslí jen na to, jak celé odpoledne protlouci u televize, jsou duševně a duchovně prázdné, možná dokonce choré." (179)
"Jako rodiče bychom se měli postarat o to, aby děti trávily volný čas smysluplně, protože před obrazovkou žijí nepravým životem, jejich fantazie nemůže tvořivě pracovat, a proto se ani plně nerozvíjí jejich osobnost." (179)

Televize snižuje schopnost vyjádřit vlastní pocity a myšlenky, což je nutné pro rozvoj osobnosti (a někdy to i léčí).

Mluvit s dětmi o tom, co viděly v televizi - vidí, že nejsou před obrazovkou samy, mají si o tom s kým popovídat. Probrat s nimi program, dívat se nanejvýš 2x v týdnu, aby si nezvykly na pravidelné dívání. (180)

Možno i říci: "Tenhle film dělá lidi zlé a ty by ses později mohl stát také tak zlý." Nebo říci, že už se dítě dívalo v týdnu dost a má málo času na hraní. (181-82)

"Když naše děti sledují jeden pořad za druhým, hloupnou; více než dva půlhodinové pořady za sebe jsou bezpochyby škodlivé." (182)
"Dítě musí i v zákazu pocítit bezpečí ze starostlivosti rodičů." (182)

Nenechat vyvinout "televizní náruživost". Platí samozřejmě i pro video a kino. (183)

(Irmgard Haasová: Ostatní děti smějí všechno, Praha, Portál 1991)


Témata: Výchova

Čtení z dnešního dne: Středa 12. 11. 2025, Středa - Památka sv. Josafata, biskupa a mučedníka

Mdr 6,1-11;

Komentář k Lk 17,11-19: Chci být jako ten desátý, který se vrátil, aby poděkoval! Moje modlitby by měly být víc děkovné než prosebné.

Zdroj: Nedělní liturgie

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…