Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Navigace: Tematické texty O Odpočinek, oddech, rekreaceDelší texty Volný čas a aktivita (podle Josefa Piepera)

Volný čas a aktivita (podle Josefa Piepera)

V dnešni době dochází k přecenění aktivity jako takové. Aktivitu přeceňujeme tehdy, když se nedokážeme s něčím jen tak setkat. V knize "Hovory s Hitlerem" stojí, že "každá pasivita je beze smyslu". A tak je ve tváři moderního člověka, který uctívá aktivnost jako modlu, charakteristickým rysem neustálé napětí a přepětí.

Dnes bývá přeceněna i obtížnost a úsilí jako takové, samo o sobě. Ale ne vždy to, co je nejnáročnější, nejtěžší je to nejlepší. Vždyť přece co konáme z lásky je snadné! Za přecením obtížného vězí zdráhání se přijmout něco darem, postoj, který říká, že nedůvěřuje všemu, co je snadné, že chce vlastnit a mít jen to, co si sám vydobyl a získal svou námahou.

Dotřetice je dnes přeceněno to, co má nějaký účel, účelnost, zajišťování existence, toho, co slouží jen k nějakému účelu, toho co je "užitečné".

Ale existují činnosti, které nemají svůj smysl mimo sebe, ale v sobě samých! K jejich povaze patří, že nemohou být uvedeny do žádné souvislosti s nějakou pětiletkou. Je k pláči, když se do myslí lidí vštěpuje ideál plánu, jako měřítko pro všechno, co se v lidské dimenzi děje.

Ten, kdo tato tři hlediska vyznává, nepředpokládá volný čas. Ten je pro ně něco nesmyslného, něco, co se nepatří a nesluší.

Volný čas není jiný výraz pro zahálku, pohodlnost a lenost...

Hektika práce (pro práci samou) pochází z lenosti!

Co se míní touto leností?

Leností (a z toho pocházející hektikou práce) je zachvácen ten, kdo nechce opravdu být tím, čím je. Nechce být osobou, která je odpovědná za své činy, která je povolána k rozhodováním. Jde o zoufalství toho, kdo se neodváží být tím, čím přesto je. Člověk je pak ve svém jádru rozpolcený a nemůže být sám se sebou "v jedné" místnosti. Musí pak "ven". A tak se mnohdy utíká k aktivitě, jen aby se nemusel zastavit...


Volný čas je především vnitřní stav duše. Není jen určen dovolenou či víkendem.

Volný čas je protikladem přecenění práce, je ne-aktivitou. Je to stav, kdy se uvolníme a odevzdáme se, jako se odevzdáváme ve spánku. Je to stav (přísného) ne-usměrnění a ne-zaměření činnosti. (Je to stav jako když se někdo nechá unášet na vlnách moře...). Volný čas je stav otevřenosti duše.

Volný čas je postoj slavení. A slavení znamená nejen nepřítomnost námahy, ale přímo její protiklad. V pojmu slavení jsou obsaženy všechny tři prvky, ne-aktivita, klid, nepřítomnost námahy a také vyčlenění ze sociální funkce.

Při pravém slavení a při pravém (aktivním) odpočinku člověk dělá něco proto, že ho to baví, že mu to připadá nádherné.

Rozlišení mezi "přestávkou" a "volným časem".

Smyslem přestávky je, že se zotavím z práce kvůli práci. Je to článek řetězu pracovního dne. Zotavení z práce kvůli práci.

Smyslem volného času není, aby člověk mohl pracovat déle a bez poruchy. Smyslem volného času není, abych mohl pracovat déle, ale abych i v pracovní funkci, která mě omezuje na určitý aspekt reality... zůstal člověkem, to znamená, abych si rozuměl a realizoval se jako bytost, která je zaměřena na celek.

Nejvyšší formou ne-účelného a krásného je chvála Boží.

Člověk může být omezený na oblast "užitečných" činností.

Můžeme být uvězněni sami v sobě, náš prostor existence se tak smrští, že si vůbec nedokážeme představit smysluplnou činnost, která není prací...

/ J. Pieper, Volný čas/


Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 18. 9. 2025, Čtvrtek 24. týdne v mezidobí

1 Tim 4,12-16 ;

Komentář k Lk 7,36-50: Kéž chci být v roli oné milující ženy. Vždyť nevím, jak jsou na tom druzí, ale vím, co všechno odpustil Pán mně. Tolikrát jsem přijal svátost smíření!

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.