Navigace: Tematické texty S SvobodaDelší texty Zbavit se minulosti (Anselm Grün)

Zbavit se minulosti (Anselm Grün)

Musíme ustavičně opouštět svou minulost,abychom mohli být otevřeni pro budoucnost. ...Zbavit se minulosti znamená zbavit se dosavadních vnitřních postojů. ...Stále se musím uvolňovat od zvyklostí a důvěrně známých věcí, abych mohl být člověkem přítomnosti, abych byl otevřený vůči novému. (34)

Důležitý aspekt oproštění od minulosti spočívá v tom, že se oprostím od svých zatrpklostí. Jsou lidé, kteří s sebou stále nosí rány z minulosti a nechtějí se z nich uzdravit; cítí se ublíženi, protože nedostali, co chtěli; přízeň, lásku, něhu; protože je lidé zklamali. Potřebují vzpomínku na tyto rány, aby se mohli pevně držet své zahořklosti. Nemohou odpustit lidem, kteří je zranili, a nemohou odpustit Bohu, který jim tuto minulost přisoudil. Jde tedy o to, abychom se oprostili od své zahořklosti, protože právě ona nám uzavírá přístup k Bohu. Při oprošťování jde o otevření se vůči Bohu. Musím se od sebe oprostit,aby se mnou mohl Bůh něco udělat. Musím skoncovat s lpěním na sobě samém, musím rozevřít své dlaně, vzdát se prosazování sebe, musím se odevzdat, aby měl ke mně přístup Bůh, aby ve mně mohl jednat. (34-35)

(Anselm Grün: O mlčení Karmelit. nakl. Kostelní Vydří 1994, 34-35)


Autor: Anselm Grün

Témata: minulost Svoboda

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…