Existují dva základní postoje, jak stát se Ježíšovými učedníky:  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Aleš Opatrný

2. Katolická církev a sekty

z knihy Sekty jako pastorační problém i úkol , vydal(o): Pastorační středisko Praha

Porovnáme-li postoje, které se vůči sektám[1] objevují v různých církvích, najdeme různé typy postojů, které můžeme roztřídit do tří skupiny:
religionistický - který sektu zkoumá z hlediska dějin náboženství a zajímají ho tedy souvislosti té které sekty s jinými náboženskými společnostmi a náboženskými fenomény v historii.

pastorační - který se zajímá o vliv sekt na život věřících i nevěřících, o otázky péče o ty, kdo do sekty odcházejí, vracejí se z ní nebo jsou poškozeni životem v sektě.

bojovný - který se realizuje v boji proti sektám, v jejich difamaci a velmi působivým varováním před sektami a který má někdy v sektě náhradní cíl či motiv své existence.

Katolická církev ve svých oficiálních projevech i v převažující praxi zaujímá vůči sektám postoje, které bychom nazvali religionosticko - analytické a pastorační. Tedy snaží se sekty rozlišit, poznat jejich původ a skutečné cíle i metody jejich práce. Je-li to jen trochu možné, snaží se o komunikaci, pokud ovšem tato není zneužívána sektou k matení eventuálních zájemců o ni. Dále se pokouší o duchovní a teologické rozlišení. A snaží se také chápat sektu jako pastorační výzvu, na níž je třeba hledat vhodné odpovědi. Pokud jde o oficiální prameny, není žádný „protisektářský“ celocírkevní dokument na úrovni encykliky. Buď jsou kritizovány nebo hodnoceny porůznu jednotlivé prvky života sekt (například reinkarnace[2], nebo východní meditace[3], magie[4]), nebo je zkoumán výskyt sekt a jejich působení.[5] Tím ovšem není řečeno, že by se v katolické církvi nevyskytli jednotlivci nebo skupiny, které bojují proti sektám s razancí a nesnášenlivostí, ve které si nijak nezadají se způsoby jednání skutečných sekt. Protože je ale katolická církev velká a po celém světě rozšířená a má určité klidné sebevědomí, plynoucí mimo jiné z její dvoutisícileté historie, nemívá ze sekt jakési akutní pocity ohrožení a vnímá spíš jednotlivé lidi, sektami ohrožené nebo poškozené, než sekty jakožto celek, který by byl vážným protivníkem. Kromě toho poměrně jasné a pevné vymezení nauky katolické církve a trvání na jejím přijetí všemi členy církve je samo o sobě odmítnutím jiných učení a systémů a staví vyznavače sekty vlastně mimo své vlastní řady. Přesto existuje několik dokumentů, které se v širším měřítku zabývají tématikou sekt a esoterických hnutí a ačkoliv byly určeny pro lokální použití, našly dost široký ohlas za hranicemi svého původního určení. Je to jednak pastýřský list kardinála Danneelse Kristus nebo Vodnář[6], dále pastýřský list toskánských biskupů o magii a satanských obřadech.[7]

Lze charakterizovat základní postoje, které se uplatňují v polooficiálních a oficiálních pohledech v katolické církvi na sekty a esoterické skupiny:
- nedémonizovat
- nedat se sektou fascinovat
- rozlišovat
- agere contra
- přijímat existenci sekt jako výzvu k lepší evangelizační a pastorační práci
- nesnít o zákazu sekt
Na základě těchto základních postojů a v duchu polooficiálních i oficiálních dokumentů katolické církve[8] budeme v dalších článcích uvažovat o problematice sekt, a lidí, jimi zasažených z pastoračního hlediska.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Sekty | katolicismus

Čtení z dnešního dne: Pátek 21. 3. 2025, Pátek 2. postního týdne

Gn 37,3-4.12-13a.17b-28;

Komentář k Mt 21,33-43.45-46: Skutečně, tak naložili se Synem Božím. Ostatně i dnes jsou jeho služebníci likvidováni. Ale tak se Království Boží šíří tam, kde bychom to nejméně čekali…

Zdroj: Nedělní liturgie

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní
(18. 3. 2025) Křížová cesty vsazená do osudů lidí v dnešním světě, tady a teď.  

Inaugurace papeže Františka 19. 3. 2013 a svatý Josef

(18. 3. 2025) Papež František je ctitelem svatého Josefa. Pochází z farnosti sv. Josefa, v kostele sv. Josefa zaslechl osobní Boží…

Svatý Josef (svátek 19.3.)

(17. 3. 2025) Svatý Josef je světec, o kterém se mnoho nemluví, ačkoli jeho role v životě Ježíše Krista je naprosto zásadní. Anebo se…

Jubileum mládeže v Římě 28.7. – 3.8. 2025

Jubileum mládeže v Římě   28.7. – 3.8.  2025
(17. 3. 2025) Komunita Emmanuel v rámci jubilea pořádá program pro 2000 mladých z celého světa. Připojte se a pozvěte…

Den sv. Patrika (17.3)

(16. 3. 2025) Pro našince je velkolepá oslava, spojená se svátkem sv. Patrika, možná trochu nepochopitelnou podívanou, která však má…

Jiří Grygar (* 17. 3. 1936)

(16. 3. 2025) Český astronom a astrofyzik, významný popularizátor vědy v oblasti astronomie, astrofyziky a vztahu vědy a víry, za…