papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus C)
13. neděle v mezidobí - C / Angelus - papež František (Ježíš chce, abychom byli nadchnuti Jím a evangeliem)

V dnešním evangeliu (Lk 9,51-62) začíná svatý Lukáš líčit poslední Ježíšovu cestu do Jeruzaléma, která končí 19. kapitolou. Je to dlouhá, nejen zeměpisná a prostorová, ale i duchovní a teologická cesta k naplnění Mesiášova poslání. Ježíšovo rozhodnutí je radikální a totální, a ti, kdo ho následují, jsou povolání se s ní poměřovat. Evangelista nám představuje tři osoby - lze říci tři případy povolání – jež nastiňují požadavky kladené na toho, kdo chce následovat Ježíše až do úplného konce.

První z nich Mu slibuje: »půjdu za tebou všude, kam půjdeš« (v.57). Je velkodušný! Ježíš mu však odpovídá, že Syn člověka narozdíl od lišek, které mají doupata, a ptáků, kteří mají hnízda, »nemá, kam by hlavu položil« (v.58). Ježíš je absolutně chudý. Opustil totiž svůj rodný dům a zřekl se každé jistoty, aby zvěstoval Boží království ztraceným ovcím svého lidu. Ježíš tak ukázal svým učedníkům – nám – že naše poslání ve světě nemůže být statické, nýbrž putující. Křesťan je poutník. Církev je svojí povahou v pohybu, není usedlá a spokojená ve své ohrádce. Je otevřena těm nejširším horizontům; církev je poslaná nést evangelium na cesty a dosáhnout lidských a existenciálních periferií. Tolik k tomu prvnímu.

Druhý, kterého Ježíš potkává, dostává povolání přímo od Ježíše, avšak odpovídá mu: »Pane, dovol mi, abych napřed šel pochovat svého otce« (v.59). Je to legitimní požadavek, založený na přikázání ctít otce i matku (srov. Ex 20,12). Nicméně Ježíš mu řekne: »Nech, ať mrtví pochovávají své mrtvé« (v.60). Těmito záměrně provokujícími slovy míní potvrdit prvenství Jeho následování a zvěstování Božího království i před těmi nejdůležitějšími skutečnostmi, jakou je rodina. Naléhavost šířit evangelium, které láme okovy smrti a zahajuje  věčný život, neakceptuje prodlevy, nýbrž vyžaduje pohotovost a ochotu. Církev je tedy putující, rozhodná, jedná spěšně, okamžitě a bez otálení.

Třetí chce rovněž Ježíše následovat, ale pod podmínkou, že se napřed bude moci rozloučit se svými příbuznými. Mistr mu však odpovídá: »Žádný, kdo položil ruku na pluh a ohlíží se za sebe, není způsobilý pro Boží království« (v.62). Následovaní Ježíše vylučuje stýskání a zdráhání, ale vyžaduje rozhodnost.

Církev následuje Ježíše putováním, neprodleným jednáním, okamžitě a rozhodně. Hodnota podmínek, které klade Ježíš – putování, pohotovost a rozhodnost – nespočívá v sérii „záporů“ projevených vůči tomu, co je v životě dobré a důležité. Důraz spočívá spíše na hlavním cíli, totiž stát se Kristovým učedníkem! Svobodná a vědomá volba, přijatá z lásky jako odpověď na nesmírnou Boží milost a nikoli za účelem prosadit sebe sama. To je smutné! Běda těm, kdo míní následovat Ježíše, aby prosazovali sebe, tedy kvůli kariéře, a stali se tak váženými nebo dosáhli prestižního postavení. Ježíš chce, abychom byli nadchnuti Jím a evangeliem a toto nadchnutí srdce se projevovalo konkrétními gesty sblížení, přiblížení se těm bratřím, kteří nejvíce potřebují přijetí a péči. Právě tak jako jednal Ježíš.

Panna Maria, ikona putující církve, ať nám pomáhá radostně následovat Pána Ježíše a s obnovenou láskou k bratřím šířit dobrou zvěst spásy.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sk 9,26-31; Žalm 22; 1 Jan 3,18-24
Jan 15,1-8

Co znamenají slova „Zůstaňte ve mně...“ a jak je naplnit? Být v Ježíšovi rozhodně neznamená držet se ho jako maličké dítě, které se bojí poodstoupit od maminky a zoufale svírá její šaty. Toto „zůstávání“ označuje stav srdce. Snad podobně jako můžeme spolu s přáteli prožívat i obyčejné setkání, které nás ale spojuje, anebo naopak být sice fyzicky přítomni, ale myšlenkami bloudit kdesi v práci. Být v Kristu obnáší naši aktivitu, ochotu, zapálení, touhu i radost z jeho blízkosti. Toto zůstávání není nudné meškání, jako když nám ujede autobus. Je to naopak prodlévání v blízkosti toho, co naplňuje náš život, co nás baví a těší.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jan Pavel II.

Jan Pavel II.
(27. 4. 2024) 27. 4. 2014 o neděli Božího milosrdenství byl ve Vatikánu svatořečen papež Jan Pavel II. (* 18. května 1920 + 2. dubna…

Křesťanská nostalgie nefunguje

Křesťanská nostalgie nefunguje
(24. 4. 2024) Obranné křesťanské strategie jsou plodem nostalgického návratu do minulosti, což nefunguje, řekl m.j. papež František na…

Žena, která neohnula hřbet: Růžena Vacková (* 23. dubna 1901) / audio k poslechu

(22. 4. 2024) Od nacistů trest smrti, od komunistů 22 let tvrdého žaláře.

Co obsahuje vatikánský dokument Dignitas Infinita (Nekonečná důstojnost)?

(22. 4. 2024)  Co se v dokumentu píše a v čem je překvapivý?

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2024) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači…

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2024) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(21. 4. 2024) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.