Modlitba mi pomáhá odhalit jedinečnou Boží lásku ke mně. - archiv citátů

Jmenný rejstřík

papež Benedikt XVI.

Joseph Ratzinger, papež Benedikt XVI. (265. nástupce apoštola Petra), se narodil 16. dubna 1927 v bavorském městečku Marktl am Inn (diecéze Passau – Pasov). Papežem byl zvolen 19. dubna 2005. Abdikoval k 28.2.2013. (Více o Benediktu XVI., Benedikt XVI. - dostupná literatura)

  • ´NESVATÁ SVATOST´ CÍRKVE (článek) - K něčemu se přiznám: Pro mě má právě nesvatá svatost církve v sobě cosi nekonečně útěšného. Cožpak bychom před svatostí, která by byla bez poskvrny a která by nás jen soudila a upalovala, nutně nezmalomyslněli? A kdo by se o sobě odvážil tvrdit, že nemá zapotřebí, aby ho druzí snášeli a dokonce nesli?
  • Advent – převlek pro stres a kšeft?! (Benedikt XVI.) (tematický text) - Co je to vlastně advent? Na to lze odpovědět různě. Bez přemýšlení lze říci, že to vnímáme často jako nějaký převlek pro hektičnost, stres a kšeft, který je ozdoben levnými šablonami, na něž už stejně dávno nikdo nevěří
  • Advent vyjadřuje závažnost naší situace (článek) - Boží Syn svým příchodem chtěl dosáhnout plné účasti na naší lidské situaci. Nesdílel s námi hřích, ale pro naši spásu vytrpěl všechny jeho důsledky. Církev stále znovu prožívá milost tohoto spoluutrpení, tohoto „příchodu“ Božího Syna do naší lidské úzkosti, které se dotknul naplno.
  • Advent… (Benedikt XVI.) (článek) - Bůh chce přicházet na zemi i skrze nás
  • Aktivističtí vnějškoví reformisté (článek) - Hledání reformy může snadno sklouznout k vnějšímu aktivismu, jestliže ti, kdo ji prosazují, nevedou pravý duchovní život a jestliže pohnutky jejich jednání neobstojí ve světle víry.
  • Andělé jsou součástí evangelia / Benedikt XVI. (tematický text) - „Anděl“ znamená „poslaný“. V celém Starém zákoně nacházíme tyto postavy, které ve jménu Božím lidem pomáhají a vedou je.
  • Ano, kdo uvěří, nikdy není sám. (citát)
  • Ano, Kristus skutečně vstal z mrtvých! (citát) - Nemůžeme si nechat jen pro sebe život a radost, které nám On daroval ve svých ´Velikonocích´, ale máme je předat všem lidem, které potkáme.
  • Apoštol Pavel a Duch svatý /Benedikt XVI. (článek) - Máme před sebou skutečně velkého světce, nejen pokud jde o konkrétní apoštolát, ale také s ohledem na jeho mimořádně hlubokou a podnětnou teologickou nauku. Co říká o Duchu svatém a jeho přítomnosti v nás? I zde nás apoštol učí něco velmi důležitého.
  • Apoštol Pavel pochopil, že křesťané nejsou zrádci (článek) - Pavel byl v mládí zapřisáhlým nepřítelem nového hnutí založeného jako Kristova církev. Byl jejím nepřítelem, protože v ní viděl ohrožení věrnosti (židovské) tradici Božího lidu, vedeného vírou v jediného Boha. Izraelité platili tuto věrnost krví...
  • Apoštolská posloupnost (článek) - Milovaní bratři a sestry, během obou posledních audiencí jsme se zamýšleli nad tím, jaký význam má tradice v církvi, a viděli jsme, že se projevuje stálou přítomností Ježíšova slova a života v jeho lidu. Aby však Boží slovo mohlo být stále přítomné, potřebuje někoho, kdo by jej hlásal. Tak vzniká vzájemný vztah: na jedné straně se Boží slovo neobejde bez člověka, na straně druhé je však člověk, který ho hlásá, Božím slovem vázán, bylo mu totiž svěřeno, hlasatel není jeho původcem. Tento vzájemný vztah mezi obsahem – slovem Božím, životem Pána – a osobou, která ho předává, je charakteristickým rysem struktury církve. Tomuto osobnímu aspektu církve se dnes budeme věnovat.
  • Arogance ´vlastníků pravdy´ (komentář k encyklice Lumen Fidei, § 34) (článek) - Pevnost víry a arogance „vlastníků pravdy“ nepatří k sobě. Přesto ale tvrdá arogance někdy budí obdiv u souvěrců, a je pochopitelně odpudivá pro ostatní.
  • Benedikt XVI. o odkazu Otce kardinála Tomáše Špidlíka (článek) - Mezi posledními slovy, která pronesl zesnulý kardinál Špidlík, byla tato: „Celý život jsem hledal Ježíšovu tvář, a nyní jsem šťastný a klidný, protože odcházím, abych Ho uviděl“.
  • Benedikt XVI. o své nadcházející cestě do České republiky (článek) - Benedikt XVI. ve své nedělní promluvě před modlitbou Anděl Páně obrátil pozornost k nadcházející návštěvě naší vlasti:
  • BENEDIKT XVI. ODPOVÍDÁ DĚTEM na téma eucharistie (článek) - JE V EUCHARISTII PŘÍTOMNÝ JEŽÍŠ? NEVIDÍM HO! Ano, nevidíme ho. Ale existuje spousta důležitých věcí, které nevidíme. Např. nevidíme náš rozum a přesto ho máme. Nevidíme svou duši, a přece existuje, a my vidíme její účinky, protože mluvíme, myslíme a děláme rozhodnutí atd. Ani třeba elektrický proud nevidíme, a přece vidíme, že působí: tento mikrofon funguje, světla jsou rozsvícená. Ty úplně nejdůležitější věci, na kterých stojí život a svět, nevidíme, ale vidíme a cítíme jejich důsledky.
  • Benedikt XVI. s prvokomunikanty (tematický text) - Dětem o zpovědi
  • Benedikt XVI.: ´Kristovo zmrtvýchvstání je kvalitativním skokem v dějinách´. (článek) - Co to znamená „vstát z mrtvých“? Co to znamená pro nás? Pro svět a pro dějiny v jejich celku? Jeden německý teolog řekl jednou ironicky, že zázrak oživené mrtvoly – jestliže opravdu k tomu došlo, čemuž on vůbec nevěřil – by byl konec konců irelevantní (bezvýznamný) protože by se totiž netýkal nás. Vždyť byl-li jednou jeden člověk oživen a nic jiného, jak by se to mělo týkat nás? Avšak zmrtvýchvstání Krista, je právě víc, je to odlišná věc. Ono je – můžeme-li jednou použít jazyk evoluční teorie – největší „mutací“ absolutně nejrozhodnější skok do naprosto nové dimenze, k němuž v dlouhých dějinách života a jeho vývoje nikdy dosud nedošlo: skok do úplně nového řádu, který se týká nás, který se týká celých dějin. ...
  • Benedikt XVI.: Ekocentrismus škodí přírodě i člověku (článek) - Poselství Benedikta XVI. ke Světovému dni míru, který je připomínán každoročně 1.ledna. Téma letošního poselství zní: „Chceš-li pěstovat mír, pečuj o stvoření“.
  • Benedikt XVI.: Reforma církve nenastane bez osobní reformy nás samotných (článek) - Ve své katechezi při audienci se Benedikt XVI. věnoval postavě Učitele církve, sv. Roberta Bellarmina. V samotném závěru o něm řekl: „V Duchovních cvičeních sv. Ignáce čerpal Bellarmino rady, jak předávat hluboce i těm nejobyčejnějším lidem krásu tajemství víry.
  • Bohu můžeme tykat. Úvaha ke svátku Zvěstování Páně (25.3.) (článek) - Bůh od nás není daleko, nezůstává neznámý, neskrývá se v hádance jako potenciální nebezpečí. Bůh je nám nablízku, je nám tak blízko, že se stává dítětem a my můžeme tomuto Bohu tykat.  (Benedikt XVI.)
  • Budoucnost církve (Joseph kardinál Ratzinger) (tematický text) - Nyní se zdá, že se katolická církev brzy bude moci srovnat s proslulými černými dírami ve vesmíru, s rozpadající se hvězdou, jejíž střed je už dávno neviditelný, a která se postupně scvrkává do trpasličí velikosti.
  • Bůh a evoluce (článek) - se nevylučují Ve Spojených státech se vede spor mezi takzvaným kreacionismem a evolucionismem. Obojí se klade jako vzájemně neslučitelné alternativy: kdo věří ve Stvořitele, neměl by myslet na evoluci, a kdo naopak hájí evoluci, měl by vylučovat Boha. Tento protiklad je nesmyslný.
  • Bůh je to jediné (citát) - bohatství,
  • Bůh nemůže trpět, ale… (článek) - Do každého lidského utrpení vstoupil ten, kdo naplno toto utrpení sdílí a spolu ho snáší; odtud do každého utrpení proniká útěcha z přítomné soucitné, spolutrpící Boží lásky, a spolu s ní vychází hvězda naděje.
  • BŮH NENÍ NĚKDE V NEBI - poselství adventu (článek) - BŮH PŘICHÁZÍ DNES, TADY, TEĎ „Hle, přichází Bůh, náš Spasitel“. Tato biblická antifona je jakýmsi vstupem do období adventu. Na počátku adventní doby tak sugestivně zaznívají dvě slova: „Bůh přichází“. Důležité je, že tato slova nezaznívají v minulém čase: „Bůh přišel“, ani v budoucím: „Bůh přijde“, ale v přítomném: „Bůh přichází“. Jde tedy o činnost, která probíhá stále.
  • Bůh není oponentem naší svobody, (citát) - je její příčinou.
  • Bůh s námi jedná lidsky, krok za krokem nás vede (citát) - a čeká na nás.
  • Bůh usilovně hledá osoby, (citát) - které by nesly a rozdávaly jeho pokoj.
  • Celibát (Joseph kardinál Ratzinger) (tematický text) - Proč vůbec celibát?
  • Církev a svatý Pavel / Benedikt XVI. (tematický text) - Důležité je povšimnout si, že slovo „Církev“ se téměř vždy u Pavla objevuje s přívlastkem „Boží“. Není to lidské sdružení, které by povstalo ze společných idejí nebo zájmů, nýbrž vzniká jako společenství svolané Bohem.
  • Církev je pro svět místem propustnosti jasu Jeho světla. (citát)
  • Církev je už 2000 let hrdá na jednoho nerozumného mladíka (článek) - Štěpáne, Štěpáne, proč jen jsi nebyl trochu víc opatrný? Nemuseli by tě ukamenovat! Kdybys byl opatrnější, nemuselo se ti to stát... Proč jsi tolik mluvil o tom Kristu? Člověk přeci nemusí být hned fanatikem…
  • Církev je živá, protože Kristus je živý (Homilie Benedikta XVI. při mši svaté na zahájení pontifikátu) (článek) - Svatopetrské náměstí, 24.4.2005 10 hod.
  • Církev nežije ze sebe samé (článek) - Církev nežije ze sebe samé, nýbrž z evangelia a z evangelia stále čerpá orientaci pro svou cestu.
  • Církev přichází z dálky, ale neohlíží se zpět, hledí kupředu. (citát) - S Kristem, který již přišel, kráčí vstříc Pánu, který přijde.
  • Citáty z knihy: O víře dnes (Joseph Ratzinger) (tematický text) - Více než kdy dříve nám dnes Pán dává poznat, že pouze On může svoji církev zachránit. Církev náleží Kristovi a na něm je, aby se o ni postaral.
  • Civilizace bez kontemplace nemůže existovat natrvalo. (citát)
  • Co je a co není obrácení (Benedikt XVI.) (článek) - Co je konverze, obrácení? Ježíš nás vybízí: „Obraťte se a věřte evangeliu“ (Mk 1,15). Upřímná touha po Bohu nás vede k odmítání zla a ke konání dobra. Naše pravé štěstí spočívá v přebývání v Bohu (srv. Jan 15,3). Z tohoto důvodu On sám provází naše snahy o konverzi. Co je to vlastně konverze, obrácení? Obrátit se znamená hledat Boha, jít s Bohem a chápavě následovat učení Ježíše Krista.
  • Co míní papež o erosu? (článek) - Skutečně křesťanství zničilo erós? Porozhlédněme se v předkřesťanském světě. Řekové, úzce spřízněni s ostatními kulturami, vnímali erós především jako opojení, jako přemožení rozumu „božským blouzněním“, které člověka vytrhuje z omezenosti jeho vlastní existence a dává lidské bytosti, vzrušené působením božské síly, okoušet nejvyšší míru blaženosti.
  • Co se myslí pojmem vyvolení? Ptá se Benedikt XVI. (článek) - … Být křesťanem znamená hlavně přechod od bytí pro sebe sama k bytí pro druhé. Tím se také vysvětluje, co se ve skutečnosti myslí pojmem vyvolení („vyvolenost“), který nám tak často připadá zvláštní. Neznamená to dát přednost jednomu, oddělit ho od ostatních a nechat ho být, ale zapojit se do společného úkolu.
  • Co věřící očekávají od kněží (Benedikt XVI.) (článek) - Věřící očekávají od kněží jen jedno: aby byli „specialisty“ na setkání člověka s Bohem. Nepožadují od kněze, aby byl expertem v ekonomii, stavebnictví nebo politice. Očekávají od něj, aby byl odborníkem v oblasti duchovního života.
  • Čím více máme volného času na to, abychom žili, (citát) - tím více se projevuje, že nevíme, co je to život.
  • Člověk se ve svém majetku nemůže nikdy zabydlet úplně. (citát) - Je hnán neklidem, který si žádá více a něco vyššího.
  • Dát nemocným pocítit duchovní blízkost církve (článek) - „Život člověka není manipulovatelná hodnota. V Kristu je odpověď na záhadu utrpení“ – řekl Benedikt XVI. v den památky Panny Marie Lurdské v bazilice sv. Petra na závěr mše svaté, kterou slavil kardinál Javier Lozano Barragan u příležitosti Světového dne nemocných (v roce 2009).
  • Den co den nás provází milosrdenství Boží... (článek) - Den co den nás provází Boží milosrdenství.  Tuto skutečnost můžeme vnímat,  jen máme-li bdělé srdce.  Každému z nás totiž hrozí nebezpečí,  že budeme prožívat pouze své každodenní těžkosti.
  • Duch svatý dává pochopit. (citát)
  • Duch svatý nás pobízí, abychom navazovali vztahy lásky se všemi lidmi. (citát) - Když milujeme, dáváme prostor Duchu a dovolujeme mu, aby se vyjádřil v plnosti.
  • Duch svatý se nepředvádí jako nové auto (článek) - Často máme tendence očekávat od Boha zcela něco jiného než Ducha svatého. To, co potřebujeme, jsou přece dům, peníze, dobré jídlo, krásné zájezdy a dovolené, úspěch, uznání, pohodlí, náš klid, jistota a bezpečí. Ale ne Duch svatý. Vždyť On je ve skutečnosti snad pravý opak toho všeho – on nás zneklidňuje v našem majetku, naší pohodlnosti a uznání.
  • Encyklika Lumen Fidei (Světlo víry) (článek) - Na svátek apoštolů Petra a Pavla podepsal papež František encykliku Lumen Fidei – Světlo víry a tato byla 5.7.2013 slavnostně vyhlášena. V článku naleznete základní informace o encyklice.
  • Eucharistie - papež Benedikt XVI. odpovídá dětem (článek) - JE V EUCHARISTII PŘÍTOMNÝ JEŽÍŠ? NEVIDÍM HO! Ano, nevidíme ho. Ale existuje spousta důležitých věcí, které nevidíme. Např. nevidíme náš rozum a přesto ho máme. Nevidíme svou duši, a přece existuje, a my vidíme její účinky, protože mluvíme, myslíme a děláme rozhodnutí atd. Ani třeba elektrický proud nevidíme, a přece vidíme, že působí: tento mikrofon funguje, světla jsou rozsvícená. Ty úplně nejdůležitější věci, na kterých stojí život a svět, nevidíme, ale vidíme a cítíme jejich důsledky.

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 25.5. slavnost Nanebevstoupení Páně

Sk 1,1-11; Ef 1,17-23; Mt 28,16-20

Komentář k Mt 28,16-20: Úkolem vyslání začíná ve světě úplně nová přítomnost Krista. Z mého křtu vyplývá, že své působení odteď nechává i na mně!