Víra je jako pochodeň, kterou je potřeba často přikládat k plameni Ducha svatého, - archiv citátů

Věcný rejstřík

Vyhledávání podle kombinace klíčových slov

Vzkříšení, život věčný

  • (2.) Smrt a vzkříšení Páně (kapitola z knihy) - Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení. Chceme-li porozumět celkově svému životu, pak tam musí být obojí.
  • Co křesťanští kazatelé zamlčují (Tomáš Špidlík) (článek) - Věčnost není skokem do neznámé budoucnosti.
  • Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) (tematický text) - Duch svatý dává křesťanovi chápavost, svobodu a věrnost. Duch svatý nás činí odvážnými.
  • Když dohasíná lidský život v nejlepších letech (článek) - Když dohasíná lidský život, ať v pozdním věku či na začátku své pozemské existence nebo z neznámých důvodů v nejlepších letech, nesmíme v tom vidět uzavřený životní osud, ale znovuzrození a obnovené bytí, které je darováno Zmrtvýchvstalým tomu, kdo se nevzpíral jeho lásce.
  • Pán nám vrátí všechny drahé, kteří od nás odešli (Papež František) (tematický text) - V Božím lidu je mnoho rodin, které dokazují, že smrt nemá poslední slovo. To je opravdový úkon víry! Pokaždé když rodina, která má zármutek, nachází sílu k zachování víry a lásky, jež nás sjednocují s těmi, které máme rádi, už nyní brání smrti v tom, aby si vzala všechno. Temnotě smrti je třeba čelit intenzivnější prací lásky. Ve světle vzkříšeného Pána, který neopouští nikoho z těch, které mu Otec svěřil, můžeme odejmout smrti její „bodec“, jak řekl apoštol Pavel (1 Kor 15,55); můžeme jí zabránit, aby otrávila náš život, zmařila naše city a uvrhla nás do nejtemnější prázdnoty. V této víře se můžeme těšit navzájem a vědět, že Pán přemohl smrt jednou provždy. Naši drazí nezmizeli do temnot nicoty: naděje nás ujišťuje, že jsou v dobrých a mocných rukou Božích. Láska je silnější než smrt.
  • Příběh housenky a motýla: smrt není konec (krátké video pro katechezi) (článek) - Narodili jsme se, abychom žili, a ne abychom zemřeli. Smrt není konec,  je to jen začátek něčeho nového.
  • Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně (AO) (kniha) - Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení.
  • Zmrtvýchvstání Páně / Mrtvý se stal živým (kázání) - Smrt a život se utkaly, smrt vsadila smrtelnou ránu, ale Kristus se ubránil zbraní nesmrtelnosti. Že by tedy prošel tunelem smrti a vrátil se zpátky živý? Ne tak úplně. Učedníci později udělali víckrát zkušenost, že tento Kristus není tentýž, kterého znali z dřívějška. Má jinou podobu, prochází zavřenými dveřmi, nežije mezi nimi jako dřív. A přece se jim ukazuje, jí s nimi… Je to někdo jiný, a přece je to týž Kristus ...
  • 04. Být člověkem (tematický text) - Naši předkové byli se smrtí ve velmi blízkém kontaktu, lidé umírali v kruhu svých blízkých. Smrt byla přirozenou součástí jejich života. Dnes je tomu jinak. Smrt a také utrpení jsou "uklizeny" z našeho dohledu.
  • 29. Ježíš je vzkříšen (kapitola z knihy)
  • 32. neděle v mezidobí - C / Stůl slova - Aleš Opatrný (kázání) - Věčnost, vzkříšení, budoucnost neznamená nějaký obskurní „záhrobní život“, ale bytí s Bohem bez stínů, v plnosti.
  • 7. Jaké bude vzkříšení? (kapitola z knihy) - Rozdílnost těla pozemského a nebeského těla vzkříšeného.
  • 9. Jak ale srozumitelně mluvit o vzkříšení? (kapitola z knihy) - Vztah absolutní lásky, kdy oba, Bůh a jeho Syn, existují i za hranicí smrti, musí znamenat život
  • Benedikt XVI.: ´Kristovo zmrtvýchvstání je kvalitativním skokem v dějinách´. (článek) - Co to znamená „vstát z mrtvých“? Co to znamená pro nás? Pro svět a pro dějiny v jejich celku? Jeden německý teolog řekl jednou ironicky, že zázrak oživené mrtvoly – jestliže opravdu k tomu došlo, čemuž on vůbec nevěřil – by byl konec konců irelevantní (bezvýznamný) protože by se totiž netýkal nás. Vždyť byl-li jednou jeden člověk oživen a nic jiného, jak by se to mělo týkat nás? Avšak zmrtvýchvstání Krista, je právě víc, je to odlišná věc. Ono je – můžeme-li jednou použít jazyk evoluční teorie – největší „mutací“ absolutně nejrozhodnější skok do naprosto nové dimenze, k němuž v dlouhých dějinách života a jeho vývoje nikdy dosud nedošlo: skok do úplně nového řádu, který se týká nás, který se týká celých dějin. ...
  • Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná? (článek) - V  hovoru o křesťanské naději za hranicí smrti narážíme na skutečnost, že křesťanský náboženský jazyk je mnohým nesrozumitelný nebo je mu rozuměno jinak, protože posluchači se pohybují v jiných myšlenkových okruzích, než jsou křesťanské.
  • Ježíš - Boží Syn - učení - smrt - zmrtvýchvstání (KGI) (tematický text) - My křesťané se od nepaměti nezajímáme ani tak o oficiální zdůvodnění Ježíšovy smrti, naše otázky míří hlouběji. Co bylo smyslem této smrti? Není jeho smrt v křiklavém rozporu s jeho životem? Znamená snad nakonec kříž ztroskotání Ježíše i jeho poselství?
  • Ježíšovo utrpení, smrt a pohřbení (Bruno Forte) (tematický text) - Ježíšova smrt je vpravdě smrtí smrti, protože na dřevě prokletí visí Syn Boží, který se vydal smrti, aby nám daroval život. V tichu Bílé soboty dosáhl samého dna vítězství smrti a pohltil je.
  • Když mi smrt všechno vezme, Ježíš mi zůstane. (P. Tomislav Ivančič) (tematický text)
  • Kristova smrt nás zachraňuje z naší smrti (papež František) (tematický text) - Ježíš nám ukazuje zcela skromné vítězství. Vyvýšen na kříž, dovoluje zlu a smrti, aby se proti Němu rozlítily, a nadále miluje. Nám je zatěžko přijmout tuto realitu. Je to tajemství, avšak znamení tohoto tajemství, této mimořádné pokory cele spočívá v síle lásky. Ježíšova Pascha nám dává uzřít zároveň smrt i její protilék. Umožňuje to obrovská láska, kterou nás Bůh miloval, láska, která se snižuje službou a umí na sebe brát služebné postavení. Ježíš takto zlo nejen odstranil, nýbrž proměnil jej v dobro. Neproměnil věci slovem, nýbrž skutkem; nikoli zdánlivě, nýbrž podstatně; nikoli na povrchu, nýbrž v kořeni. Učinil z kříže most k životu.
  • Kristus nás už tolikrát ´nechal ve štychu´! (článek) - Nevěřili jsme snad tolikrát v Krista, ale on nás přesto  "nechal ve štychu"? 
  • Maria bojuje po našem boku (článek) - Matka Ježíšova - oslavená s tělem a duší v nebi – je obrazem i počátkem církve, která se dovrší v budoucím věku. Maria zároveň zde na zemi září před putujícím Božím lidem jako znamení jisté naděje a útěchy, dokud nepřijde den Páně.  
  • O vzkříšení - Pohádka o kůzlátkách (tematický text) - „Kdyby maminka koza vlkovi rozpárala břicho, těžko by kůzlátka vyskočila ven, viď? To se jen tak povídá malým dětem, protože by plakaly, kdyby se jim řeklo, že z těch roztomilých kůzlátek nebo jehňátek zbyla krvavá kaše.“
  • Smrt – a potom? Proč? Život po smrti. Konec světa. (KGI) (tematický text)
  • Smrti se nepotřebuješ bát... ( Meditace, P. Tomislav Ivančič) (tematický text) - Proto není hřbitov místem hrůzy a mystéria zániku, nýbrž vchodem (vstupem, přístupem) k novému (osobnímu) vztahu mezi nebem a zemí. Smrt je narozením, tudíž něčím světlým a radostným v našem životě. 
  • Toto znamená věřit ve vzkříšení ! (článek) - Až uvidíš bouřku, která tříští les, zemětřesení, které mává zemí, řekni si: „Věřím, že les se obnoví, že se země vrátí do své nehybnosti.“
  • Vzkříšení je klíčem pavlovské kristologie (článek) - Drazí bratři a sestry, „Jestliže Kristus nevstal, marné je naše kázání, marná je vaše víra,… protože jste ještě ve svých hříších“ (1 Kor 15,14.17). Těmito silnými slovy z prvního listu Korinťanům, dává svatý Pavel na srozuměnou, jak rozhodující důležitost přikládá Ježíšově vzkříšení.
  • Vzkříšení je víc než oživení (článek) - Jen si to představte: Díky práškům a všestranné péči jste se dožili 95 let. Vaše tělo, zesláblé a nevzhledné, ale už přímo volá po tom, aby zmizelo z tohoto světa. A do tohoto pětadevadesátiletého těla by se měl při vzkříšení vrátit život? To by tedy byla pěkná rána! Kdyby vzkříšení spočívalo v tom, že Bůh jen oživí naši mrtvolu, pokorně a upřímně bych ho požádal: "Prosím tě, Pane, nech mě v zemi. Nechci, aby ještě někdy někdo viděl mou vrásčitou tvář. A jestli si chceš přece jen posloužit tím, co z mého těla zbylo, dej z něho vyrůst květině. To úplně stačí."
  • Vzkříšení, život věčný (soubor tematických textů) - Bůh, který vzkřísil Pána, vzkřísí svou mocí i nás. (1 Kor 6,14)
  • Zmrtvýchvstání Páně - Anselm Grün (kázání) - Ve všech velikonočních evangeliích to jsou ženy, kdo spěchá ke hrobu a setkává se se Vzkříšeným. To byla jistě výzva pro mužskou církev. Lukášova poznámka ukazuje skepsi mužů vůči zprávám žen.
  • 04. Vzkříšení, nanebevstoupení, seslání Ducha svatého (kapitola z knihy) - Skupinová práce s Katechismem katolické církve
  • Až uvidí, budou se radovat (článek) - Z promluvy sv. Augustina u příležitosti Pánova vzkříšení
  • Až uvidí, budou se radovat (promluva sv. Augustina u příležitosti Pánova vzkříšení) (tematický text)
  • Benedikt XVI. - Homilie velikonoční vigilie 2006 (tematický text)
  • Církev často kázala o spáse a vykoupení abstraktně (tematický text) - Církev vždy hlásala, že Kristus je naše spása. Velmi často ale kázala o spáse a vykoupení tak abstraktně, že to bylo pro lidi obtížně pochopitelné. Spása je teologická hodnota. Jak ale může člověk zažít spásu, zažít léčení svých nemocí, to nebylo z těchto kázání zřejmé.
  • Citáty z knihy: Zvěstování víry I. (kol. autorů) (tematický text)
  • Co přináší nový vatikánský dokument o pohřbívání? (článek) - Krátký komentář k vatikánskému dokumentu „Ad resurgendum cum Cristo“ - o pohřbívání zemřelých a uchovávání popela v případě pohřbu žehem. 
  • DOBA VELIKONOČNÍ A SVATODUŠNÍ /Karl Rahner/ (tematický text) - Proč jsme tak často zbabělí a rezignujeme? Proč bojujeme často tak, jako kdybychom tajně přiznanou porážku chtěli vnějším jednáním jen oddálit? Proč se ve službě Kristově angažujeme jen málo, jako kdyby pro nás bylo příliš nejisté odvážit se angažovat celým svým životem, všemi silami a poslední kapkou krve? Vstal Kristus z mrtvých nebo ne?
  • Eucharistie sytí putující církev (článek) - Když o Letnicích církev začala své putování k nebeské vlasti, Nejsvětější svátost nadále pravidelně doprovázela její dny a naplňovala je důvěryplnou nadějí. Kristus v nás darem svého těla a své krve také rozmnožuje dar svého Ducha, vylitého již při křtu a daného jako „pečeť“ ve svátosti biřmování.
  • Jdi volat Jitřenku (článek) - Jdi volat Jitřenku; až jitro nastane, pak vpravdě zjistíš, co je krásné a co ne.
  • Ježíš (Anselm Grün) (tematický text) - Na "Lazarově vzkříšení je dobře patrné, že ten, kdo uvěřil Kristu, bude žít i kdyby umřel.
  • Ježíšovo zmrtvýchvstání láme nejen moc smrti na konci života (tematický text)
  • Jsou nám ještě bližší... (tematický text)
  • Křesťanské zjevení vylučuje reinkarnaci (Tertio millennio adveniente) (tematický text)
  • Literatura k tématu (tematický text)
  • Milosrdenství je skutečným požehnáním (tematický text) - Milosrdenství je velké tajemství. Přesahuje rozum, přesahuje spravedlnost, přesahuje právo, přesahuje zákon. Kde spravedlnost říká „potrestej“, milosrdenství říká „odpusť“. Kde spravedlnost říká „je to dluh“, milosrdenství odpouští, i když neříká, že to dluh není. 
  • Naděje je mostem mezi šedivou přítomností a eschatologickou budoucností (článek) - Křesťanský život se odehrává mezi polotemnou přítomností a budoucností, která už nyní probleskuje… Každý člověk prožívá na vlastní kůži toto drama očekávání Naděje nás podpírá, ačkoli bolesti, utrpení a zkoušky tohoto života přetrvávají.
  • NEBOJTE SE! (článek) - Nebojte se! Moc Kristova kříže a vzkříšení je větší než veškeré zlo, z něhož by člověk mohl a musel mít strach. Nebojte se toho, co jste sami vytvořili, nebojte se ani všeho, co člověk vyrobil a čím je den ode dne více ohrožován!
  • Není trní bez růže (Chiara Lubichová) (tematický text)
  • Poušť uprostřed města (Carlo Carretto) (tematický text)
  • Propast a pokrok (Vzpomínky na budoucnost moderního světa) (článek) - Jen pár dní po vstupu do třetího tisíciletí se začaly objevovat první bilance tisíciletí předchozího, jehož konec máme všichni ještě v živé paměti. Pozornost vzbudil například teolog Jürgen Moltmann, žijící v Tübingen, příspěvkem Propast a pokrok, s podtitulkem Vzpomínky na budoucnost moderního světa. Probírá v něm 19. a 20. století, která pokládá za úzce propojená a zároveň ostře protichůdná. O prvním mluví jako o období fantastického pokroku, o druhém jako o století bezpříkladných katastrof. Obojí je součástí novověku, který začal obsazením Ameriky a znamenal podle jeho názoru jednak nástup křesťanství k náboženskému ovládnutí světa, jednak, paralelně s ním, vědeckotechnické opanování přírody.

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Úterý 19.9.

1 Tim 3,1-13; Lk 7,11-17

Komentář k Lk 7,11-17: Radost maminky z uzdravení jejího jediného syna musela být nepředstavitelná. Kéž se i já dovedu radovat z Ježíšových mocných činů, které nejsou třeba tak nápadné…

Zdroj: Nedělní liturgie

20. září - památka korejských mučedníků

(19.9.2017) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou...

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16.9.2017) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry...

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů

(16.9.2017) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie

(14.9.2017) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o...

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

(13.9.2017) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Svatá Ludmila - pracovní listy pro děti

(10.9.2017) 16. září slavíme svátek svaté Ludmily. Nabízíme vám několik pracovních listů k tomuto tématu.

Narození Panny Marie 8. 9.

(7.9.2017) Nejsme loutky v rukou Božích. On má s každým z nás plán, projekt, nabídku, šanci, záměr.

Modlitba sv. Jana Pavla II. k Panně Marii

(5.9.2017) "Fatimské" zasvěcení Panně Marii, které sv. Jan Pavel II. pronesl v roce 1984