Maria bojuje po našem boku (papež František) - archiv citátů

Věcný rejstřík

Vyhledávání podle kombinace klíčových slov

iluze

viz virtualita

  • Nevěřme strachu z Boha (článek) - Lidé někdy řeknou: „Víte, já mám strach, že když se Bohu cele odevzdám, všechno mi sebere.“ Někdo si myslí, že Bůh tak nějak žárlí na každou lidskou radost a libuje si v tom, když člověk trpí. Proto se někteří lidé bojí, pustit si Boha k sobě blíž... 
  • Celibát - zřeknutí se něhy - nejtěžší oběť, kterou jsem přinášel celý život (Abbé Pierre) (článek) - Nejtěžší oběť, kterou jsem po celý život přinášel, bylo dobrovolné zřeknutí se něhy. Když se člověk stává mnichem, skládá tři sliby. Slib poslušnosti a chudoby pro mne nebyly až tak obtížné. Nejbolestněji jsem ale prožíval slib čistoty, jehož důsledkem je zřeknutí se něhy.
  • Cesta mudrců symbolizuje každého člověka. Náš život je poutí. (článek) - Cesta mudrců („Tří králů“) symbolizuje úděl každého člověka. Náš život je poutí. Cestou jsme osvěcováni světly, abychom nalezli plnost pravdy a lásky, kterou my křesťané rozpoznáváme v Ježíši, Světlu světa. Důležité je bdít a naslouchat Bohu, který k nám neustále mluví. Zvláště naslouchání evangeliu, nám umožňuje setkat se s živým Ježíšem a učinit zkušenost s Ním a Jeho láskou. (Papež František)
  • Co nám Pán Ježíš neslíbil (článek) - Co nám Pán určitě neslíbil:
  • Eschatologie umožňuje deziluzi vůči tomu, co se ve světě odehrává (tematický text) - Obecná eschatologie umožňuje tomu, kdo slyší Slovo, deziluzi vůči tomu, co se odehrává v mysli člověka moci. Skýtá mu jasnou a realistickou perspektivu v časech pronásledování a odporu.
  • Jak nerezignovat na jakékoli prožívání adventu? (článek) - Většina lidí žije úplně stejně, ať už je advent nebo není… Pro většinu lidí je období adventu jedním z nejhektičtějších v roce. N ikdo není zvědavý na další požadavky,  natož moralizování.  Musí ale přece existovat řešení, abychom i v této uspěchané době zcela nerezignovali na duchovní hodnoty spojené s adventem i  Vánocemi a neminuli to podstatné… 
  • Jak si uchovat vnitřní pokoj v neklidném světě? (článek) - Možná, že by otázka měla znít spíš: „Jak získávat pokoj v neklidném světě?“ Protože vnitřní pokoj není něco, co bychom povětšinou v minulosti dávné či nedávné měli a teď jsme si ho chtěli jen uchovat.
  • Karikatury Boha / knížka do kapsy (aktualita) - Karikatur Boha by se dalo najít asi tolik, kolik je na zemi lidí, kteří si o něm utvářejí nějakou představu. (Kateřina Lachmanová) (Odkaz na ikarmel.cz)
  • Mnozí lidé žijí jen tím, že počítají křivdy, které jim způsobili druzí… (Papež František) (článek) - Svatá Terezie z Lisieux řekla, že pocity ukřivděnosti nespokojených mnišek plodí mnoho zla. Takto pokoušený člověk se postupně stává sběratelem křivd. Žije tak, že počítá křivdy, které mu způsobili druzí, nebo spíše křivdy, o nichž je přesvědčen, že mu je způsobili druzí. To ho vede k určité „spiritualitě oběti spiknutí“. Takoví lidé se pak zazdívají v sebeobraně. Považují se za oběti, proti nimž se spikli ti druzí (zlí, mocní, nadřízení, …). Kromě toho se u nich stále prohlubuje stav úzkosti a postupně zcela ztrácejí pokoj.
  • Nedělat z Vánoc hezkou pohádku (papež František) (tematický text) - Narození Páně doprovází proti naší vůli také pláč. Evangelisté si nedovolili maskovat realitu, aby ji učinili více věrohodnou a žádoucí. Nepustili se do realizace prohlášení, které by bylo „hezké“, leč nerealistické. Vánoce pro ně nebyly imaginárním útočištěm před výzvami a nespravedlnostmi jejich doby. Naopak, zvěstují nám, že Narození Páně bylo obestřeno také bolestnou tragédií.
  • Nepřestane-li nepřátelství a nenávist, zavládne hrozný mír smrti (článek) - Nepřestane-li nepřátelství a nenávist, je možné, že lidstvo, bude přivedeno k té neblahé hodině, v níž nepozná jiný mír, než hrozný mír smrti. 
  • Připrav se i na pokušení (tematický text) - Synu, když přicházíš sloužit Bohu, stůj pevně ve spravedlnosti a bázni a připrav svou duši na pokušení.  Neboť kdo takto mluví, ten slabého posiluje a ze slabého dělá silného, takže jakmile uvěří, nespoléhá už na přízeň tohoto světa. ... Jací jsou to však pastýři, když se bojí urazit své posluchače, a tak je nejen nepřipravují na hrozící pokušení, ale dokonce jim slibují štěstí tohoto světa, které přece Bůh tomuto světu neslíbil?
  • S Tóbitem nebylo k vydržení (článek) - Biblický Tóbit sice „konal spravedlivé skutky“, ale byl tak zaslepený, že kromě sebe neviděl nikoho jiného. A byl tak „dokonalý“, že s ním nebylo k vydržení. Naštěstí i z tohoto vede cesta ven…
  • Schopnost začínat stále znovu (C. S. Lewis) (článek) - Proces nových počátků nás zbavuje iluzí o nás samých a učí nás záviset na Bohu.
  • Tomášova nevíra je nám užitečná (Benedikt XVI.) (článek) - Každého z nás může pokoušet Tomášova nedůvěřivost. 
  • Tři slepci a slon (tematický text) -  Jednou se stalo, že do městečka, v němž žili, přijel cirkus. Mezi vší nádherou se vyjímal velký bílý slon. Jednalo se o zvíře tak neobvyklé, že nikdo o ničem jiném nehovořil.  Tři slepci chtěli slona také poznat.
  • Čeká-li někdo na mávnutí kouzelného proutku, může dopadnout špatně (článek) - Jestliže se rozhodneme následovat Krista,  pak jsme na Kristově cestě, a to znamená,  že se nemusíme obávat o svou budoucnost.
  • Falešná jednota křesťanů? (článek) - V Písmu čteme i o falešné jednotě, kdy se lidé semkli ve své ctižádosti a svévolnosti. Např. text o stavbě babylonské věže: „Celá země byla jednotná v řeči i v činech. …  Tu si řekli vespolek: ‘Nuže, vybudujme si město a věž, jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme rozptýleni po celé zemi’…“ (Gn 11,1-4). Společenství se svorně, ale svévolně pro něco rozhodlo – a rozhodlo se špatně.
  • Ježíšova slova přesahují náš rozum (Benedikt XVI.) (článek) - Znovu a znovu jsou Ježíšova slova větší než náš rozum. Znovu a znovu přesahují náš vhled.
  • Nabízí nám Ježíš něco jiného, než chceme? (článek) - Otázku, v jaké oblasti člověk potřebuje vykoupení především, zodpovídá sám Ježíš, a to ve chvíli, kdy mu čtyři muži spustili ze střechy k nohám chromého, kterého kvůli davu lidí nemohli pronést dveřmi.
  • Prožíváš-li úzkost a znechucenost, nesmíš kvůli tomu ztrácet důvěru. (tematický text) - Spíše hledej ruku toho, jenž je tvou pomocí. Vzývej ho.
  • S Bohem se nelze setkat jen ´nyní´ (článek) - Pokud nežijeme „nyní“, přebýváme jen ve světě představ a fantazií…
  • Svatost neznamená perfekcionismus (článek) - Vzpomínám si na slova, která mi kdysi dávno řekl jeden kartuzián: „Uvěříte-li opravdu v lásku, kterou chová Bůh k vám, pak budete svatým.“
  • Pane, dej, abychom nezpychli proto, žes nám dal své požehnání… (článek) - Pane, učiň nás lidmi důvěry, protože když do tebe vkládáme svou naději, osvobozuje nás to od tísně vycházející z obav, že všechno závisí jen a jen na nás a že to prostě nedokážeme.
  • r. 2013 Kristus je vždy tam, kde se právě nacházíme… (tematický text) - Kristus je tam, kde se právě nacházíme, nehledejme ho jinde…
  • r. 2016 Vánoce nejsou o 'idylce' (tematický text) - Je Štědrý den.  Odpoledne jdu do nemocnice na LDN  navštívit jednoho známého. Beru s sebou kytaru.  Na pokoji leží čtyři víceméně staří smutní muži.  Můj známý mi šeptá do ucha:  „Nemáš něco, čím bych se mohl zabít!?“  S bázní se jich zeptám:  „Mohu vám tady na kytaru zahrát nějakou koledu?“ 
  • Velký pátek / Noc kříže / Tomáš Halík (kázání) - Evangelista Jan ukazuje smrt a vzkříšení jako jednu skutečnost, viděnou z dvojí perspektivy. Kříž je zrcadlo, nastavené světu. ... Všechny „mocnosti světa" nastoupí postupně na scénu pašijového dramatu. ... Dějiny neskončily odpolednem Velkého pátku. Cesta vede dál.

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 26. 3.

1 Sam 16,1b.6-7.10-13a; Žalm 23; Ef 5,8-14
Jan 9,1-41

V úryvku evangelia se do konfrontace dostává hned několik skupin lidí. Nejen uzdravený slepec a farizeové, ale i slepcovi rodiče. Jakoby „zdravý rozum“ velel, že obyčejný chlapík chodící po ulici nemůže být Božím synem. Jenže tento typ zdravého rozumu v této chvíli neobstojí. Lidé, se kterými uzdravený vede dialog, jsou představitelé víry! Oni první měli rozpoznat Mesiáše. Jak to, že zcela selhávají? Jak to, že mesiáš oslovuje žebráky, chudé a nikoli elitu? Protože Mesiáše pozná jen ten, kdo ho hledá, očekává, kdo touží se s ním setkat… Kdo ho prosí za uzdravení. Jak legračně vyznívá otázka farizeů (tedy těch, kteří dávají najevo, že usilují o dokonalost): „Jsme snad i my slepí?“ v níž předpokládají jasnou odpověď. Nyní je třeba hledat, jaké skutečné místo v příběhu zaujímáme my. Kterou z postav jsme my? Jsme to totiž často my sami, kdo spolu s farizeji považujeme svůj postoj za tak jasně daný, že neumožňuje vstup skutečného Božího pohledu!