Navigace: Tematické texty R Různé textyRůzné Závist vnímá dobro u druhých jako něco, co je namířeno proti tobě (papež František)

Závist vnímá dobro u druhých jako něco, co je namířeno proti tobě (papež František)

V kapli Domu sv. Marty sloužil papež ranní mši (21.1.2016) z liturgické památky sv. Anežky, panny a mučednice. V homilii mluvil o nevraživosti a závisti. Pán – řekl papež v závěrečné modlitbě – ať nás chrání před těmito ošklivými hříchy, které se vyskytují i v našich křesťanských komunitách a snaží se jazykem zabíjet druhé.

První čtení (1 Sam 18, 6-9; 19,1-7) líčí zrod nevraživosti izraelského krále Saula proti Davidovi. Po vítězství nad Filišťany zpívají ženy: »Saul pobil své tisíce a David své desetitisíce.« „Od toho dne – řekl papež - začal Saul Davida podezřívat, domnívá se, že by jej David mohl zradit a rozhodne se jej zabít. Nakrátko jej od toho odradí jeho syn, ale potom Saul znovu podlehl zlému smýšlení. Nevraživost – poznamenal papež – je choroba, která se vrací a vede k závisti.“

„Závist je ohavná! Je to postoj, ohavný hřích. V srdci pak nevraživost či závist rostou jako plevel, který nedovoluje růst dobrým rostlinám. Všechno, o čem se domnívá, že jej zastiňuje, vyvolává zlobu. Srdci se nedostává pokoje! Je trýzněno a zohyzďováno! A závistivé srdce nabádá k zabíjení, ke smrti, jak jsme slyšeli. Písmo to říká jasně: »Ďáblovou závistí přišla smrt na svět« (Mdr 2,24)“

Závist zabíjí – pokračoval papež – a nesnáší, aby druhý měl něco, co nemám já. Neustále trpí, protože závistivé či nevraživé srdce se trápí a souží. Je to trápení, které si přeje smrt ostatních. Kolikrát jen – dodal papež - i v našich komunitách netřeba chodit daleko, abychom to spatřili. Ze zášti se zabíjí jazykem. Někdo závidí to či ono a začínají se vést řeči, které zabíjejí!“

„Když přemýšlím o tomto úryvku z Písma, nabádám sám sebe a všechny hledat ve vlastním srdci, zda se tam nevyskytuje nějaká nevraživost a závist, které vždycky vedou ke smrti a nečiní mne šťastným. Tato nemoc tě totiž vždycky navádí k tomu, abys u druhého viděl dobro jako něco, co je namířeno proti tobě. A to je ohavný hřích. Je to počátek mnoha zločinů. Prosme Pána, aby nám dal milost neotevírat srdce nevraživostem, neotevírat srdce závisti, protože vedou vždycky ke smrti.“

„Pilát byl inteligentní a Marek v evangeliu podotýká, jak si všimnul, že mu učitelé Zákona vydali Ježíše ze závisti (lat. Mk 15,10) – řekl dále papež:

Závist – podle výkladu Pilátova, který byl velmi inteligentní, ale zbabělý – byla tím, co hnalo Ježíše na smrt. Byla nástrojem, posledním nástrojem. Vydali jej na smrt ze závisti. Prosme také Pána o milost, abychom nikdy závistí nevydali na smrt bratra či sestru z farnosti, komunity, či ze sousední čtvrti. Každý má svoje hříchy, každý má svoje ctnosti. Každý má svoje vlastní. Varujme se vydávat kohokoli na smrt svými řečmi ze závisti nebo z nevraživosti.“


 

Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Kázání z Domu sv. Marty 21.1.2016 
(mig)
Redakčně upraveno

 

Čtení z dnešního dne: Úterý 20.2.

Iz 55,10-11; Mt 6,7-15

Komentář k Mt 6,7-15: Můj vztah k blízkým je odrazem mého vztahu k Bohu. Jsem připraven k odpouštění, jako ON?

Zdroj: Nedělní liturgie

Katecheze o rodinách pro rodiny

Katecheze o rodinách pro rodiny
(20. 2. 2018) Papež František nabízí šest katechezí s mottem: "Mluvme o rodině! Buďme rodinou!"

Přijímací řízení KTF - do konce února

Přijímací řízení KTF - do konce února
(20. 2. 2018) Přemýšlíte, kam se vydat po střední škole? Rádi byste rozšířili obzory možností studia svých dětí? Anebo Vaši potomci...

Když děti nepřicházejí

Když děti nepřicházejí
(20. 2. 2018) Nové číslo časopisu Rodinný život nese téma opředené mnoha otazníky, jež se ovšem dotýká stále většího počtu...

Křížové cesty

(16. 2. 2018) Propojit vše těžké v našem životě s Kristem... Soubor různých Křížových cest.

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2018) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil...

Popeleční středou začíná Postní doba

(11. 2. 2018) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným... Postní doba, půst,...