Bůh se nezlobí, když se nepomodlíš… - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
17. nvlm A / Angelus - papež František

Evangelium z této neděle koresponduje s posledními verši kapitoly, kterou Matouš (13, 44-52) věnuje podobenstvím o nebeském království. Úryvek obsahuje tři kratičká a sotva načrtnutá podobenství: o ukrytém pokladu, o drahocenné perle a síti spuštěné do moře.

Zastavím se u prvních dvou, kde je nebeské království přirovnáváno ke dvěma různým „drahocenným“ skutečnostem, totiž pokladu zakopaném v poli a vzácné perle. Reakce těch, kdo najdou tuto perlu a poklad jsou prakticky stejné: člověk a obchodník prodají všechno, aby získali to, co uchvátilo jejich srdce. Těmito dvěma přirovnáními nás Ježíš vybízí, abychom se zapojili  do budování nebeského království, když nám prezentuje podstatnou vlastnost křesťanského života a nebeského království: ke království plně přilnou ti, kdo jsou ochotni vsadit všechno. Oba - dotyčný člověk i onen obchodník – totiž prodají všechen svůj majtek, takže se vzdávají všech svých materiálních jistot. Z toho plyne, že budování království vyžaduje nejenom Boží milost, ale také činorodou ochotu člověka. Všechno působí milost, všechno! My však máme být vůči milosti ochotní nikoli vzdorovití. Všechno působí milost, ale je zapotřebí moje odpovědnost, moje ochota...

Gesta onoho hledajícího člověka i obchodníka, kteří se vzdají svého bohatství, aby si opatřili něco cennějšího, jsou rozhodná a radikální. Řekl bych, že jsou to gesta jednosměrná, nepočítají se zpáteční cestou. Navíc jsou konána s radostí, protože oba nalezli poklad. Jsme povoláni osvojit si  postoj těchto dvou evangelních postav a stát se také zdravě neklidnými hledači nebeského království. Je třeba odložit tíživé břímě světských jistot, jež nám brání hledat a budovat království: chtivost majetku, žízeň po výdělku a moci a zaobírání se v myšlenkách pouze sebou.

V naší době, jak všichni víme, se může zdát, že život některých je mělký a vyhaslý pravděpodobně  proto, že se nevydali hledat opravdový poklad a spokojili se s atraktivními, leč pomíjivými věcmi, s blyštivým třpytem, který klame, protože po sobě nechává temnotu. Světlo království však není ohňostroj, který trvá jen okamžik. Světlo království nás provází celý život.

Nebeské království je opakem postradatelných věcí, nabízených světem, je opakem životní banality. Je pokladem, který každodenní život obnovuje a rozpíná k širokým horizontům. Kdo totiž tento poklad nalezl, má tvořivé a hledající srdce, které neopakuje, nýbrž vynalézá, vytyčuje a razí nové cesty, jež nás přivádějí k lásce k Bohu, k druhým i k opravdové lásce k nám samým. Znamení těch, kteří se vydali touto cestou království, je tvořivost. Stále hledají víc. Tvořivost život bere a dává, znovu a znovu dává. Vždycky hledá další způsoby, jak dávat život.

Ježíš, který je skrytým pokladem a drahocennou perlou, nemůže než vzbuzovat radost, veškerou radost světa: radost z objevení smyslu vlastního života, radost z pocitu zapojení se do dobrodružství svatosti.

Svatá Panno pomáhej nám dennodenně hledat poklad nebeského království, aby se v našich slovech a skutcích projevovala láska, kterou nám daroval Bůh skrze Ježíše.

 

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Gn 18,1-10a; Žalm Žl 15,2-3a.3b-4.5bc; Kol 1,24-28
Lk 10,38-42

Spor Marie a Marty se často dotýká lidí, kteří se s pečlivostí starají o ostatní. Jejich snaha nejen že není pochválena, ale stane se dokonce předmětem výtky. Bez jejich péče by však host nebyl pohoštěn. Nejednou se tak starostliví lidé cítí poškozeni. Ježíš ale svá slova směřuje za rámec drobných domácích hádek, kdo měl co udělat. Běžně se totiž stává, že množství starostí o drobnosti, o chod domácnosti, práci… nás natolik zaměstná, že si neuděláme čas na Boha. Nejde o to, že bychom měli zanedbávat úklid, vaření, úkoly v práci či ve škole. Jde o míru, intenzitu starostlivosti, se kterou tyto drobné úkoly vykonáváme. Nikdy nebude všechno hotové! Neznamená naše snaha, že nezbyde čas na Boha, na ty, které máme rádi, ani na radosti, na které jsme se těšili?

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2025) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. 

Prorok svatý Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2025) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby…

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2025) z kláštera Compiègne u Paříže. Jejich následovnice jsou i dnes stále na celém světě.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2025) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2025) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.