Světu by chybělo něco zcela zásadního, pokud by v něm chyběl čas věnovaný modlitbě. - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
26. nvlm / Angelus - papež František

Svým kázáním o Božím království se Ježíš staví proti religiozitě, která nezahrnuje lidský život, neinterpeluje svědomí a jeho odpovědnost za dobro i zlo. Ukazuje to rovněž podobenství o dvou synech, podané v dnešním Matoušově evangeliu (srov. Mt 21,28-32). Na otcovu výzvu, aby šel pracovat na vinici, odpověděl první syn bez rozmyslu záporně – „nejdu“, ale potom litoval a šel, zatímco druhý syn, který neprodleně přitakal – „ano, ano, otče“ – tak ve skutečnosti neučinil. Poslušnost nespočívá v tom, že se řekne „ano“ či  „ne“, nýbrž ve skutku, v práci na vinici, v realizaci Božího království. Tímto jednoduchým příkladem chce Ježíš překonat religiozitu chápanou pouze jako vnější, zvykovou praxi, která nezasahuje do života a postojů lidí; religiozitu povrchní a pouze rituální v tom špatném smyslu slova.

Exponenti této „fasádní“ religiozity, kterou Ježíš odmítá, jsou »velekněží a starší lidu« (Mt 21,23), kteří, jak upozorňuje Pán, budou do Božího království předcházeni celníky a nevěstkami (v.31). Toto tvrzení nesmí vést k myšlence, že dobře jednají ti, kdo se Božími přikázáními a morálkou neřídí a ohrazují se: „Vždyť ti, kdo chodí kostela, jsou horší než my!“. Ne, to není Ježíšovo učení. Ježíš nepoukazuje na celníky a nevěstky jako na životní vzory, nýbrž jako na osoby  „upřednostněné Milostí“. Chtěl bych zdůraznit slovo „milost“, protože obrácení je vždycky milost,  kterou Bůh nabízí komukoli, kdo se otevře a obrátí k Němu. Tito lidé totiž poslechem Jeho kázání litovali a změnili život. Vzpomeňme například na sv. Matouše, který byl celníkem, zrádcem svojí vlasti.

V dnešním evangeliu působí lepším dojmem onen první bratr ne proto, že dal svému otci  zápornou odpověď, ale poněvadž se po svém odmítnutí obrátil, zalitoval a přisvědčil. Bůh má trpělivost s každým z nás, neunaví se a neustává ani po našem odmítnutí. Ponechává nám také svobodu vzdálit se od Něho i pochybit. Pomyšlení na Boží trpělivost vzbuzuje úžas! Pán nás stále očekává, stále je vedle nás, aby nám pomáhal, ale respektuje naši svobodu. S rozechvěním však očekává naše přitakání, aby nás opět objal svojí otcovskou náručí a zahrnul svým bezmezným milosrdenstvím. Víra v Boha každodenně požaduje volbu dobra před zlem, volbu pravdy před lží, volbu lásky k bližnímu před sobectvím. Kdo se obrací k této volbě poté, co zakusil hřích, nachází  první místa v nebeském království, kde je větší radost nad jedním hříšníkem, který se obrátí, než nad devětadevadesáti spravedlivými (srov. Lk 15,7).

Obrácení – změna srdce - je však proces, který nás očišťuje od mravní strusky, což je někdy bolestné, protože není svatosti bez nějakého toho odříkání a bez duchovního boje. Zápasu o dobro, úsilí neupadnout do pokušení a snahy učinit z naší strany vše, co můžeme, abychom dosáhli  života v pokoji a radosti blahoslavenství. Dnešní evangelium nás volá k odpovědnosti za způsob křesťanského života, který není tvořen sny či krásným očekáváním, nýbrž konkrétním nasazením, abychom se stále otevírali Boží vůli a lásce k bratrům. Avšak ani ten nejmenší konkrétní úkon nelze učinit bez milosti. Obrácení je milost, kterou musíme neustále žádat: „Pane, uděl mi milost se polepšit. Obdař mne milostí být dobrým křesťanem.“

Nejsvětější Maria ať nám pomáhá poddávat se působení Ducha svatého, který rozpouští zatvrzelost srdcí a dává schopnost litovat, abychom dosáhli života a spásy, přislíbené Ježíšem.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Pondělí 25.10.

Řím 8,12-17; Žl 68;; Lk 13,10-17

Komentář k Řím 8,12-17 : Neškodí připomenout ani dnešnímu křesťanovi, že náš vztah k Bohu není otroctví, ale synovství. Právě vědomí společného Otce tvoří bratrské vztahy.

Zdroj: Nedělní liturgie

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

(24. 10. 2021) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

(22. 10. 2021) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Synoda 2021-2023: proč, co, jak? Krátké video

Synoda 2021-2023: proč, co, jak? Krátké video
(20. 10. 2021) Odpovídá P. Roman Czudek, rektor papežské kolenje Nepomucenum v Římě.

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

(20. 10. 2021) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2021) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Co nám chce Bůh říci skrze zkušenosti moderního člověka

(15. 10. 2021) Papež zvolil novou formu synody, abychom mohli pochopit, co nám chce Bůh říci skrze zkušenosti moderního člověka

Jan Pavel II. - výročí zvolení papežem

(15. 10. 2021) 16.10. 1978 byl zvolen papežem Karol Wojtyla. V papežském úřadě byl do své smrti 2. dubna 2005. Papež Jan Pavel II.…

Ohlédnutí a poučení z Plenárního sněmu Katolické církve v ČR (1997-2005)

(14. 10. 2021) V procesu synody 2021-2023 může být užitečné připomenouit si klady i úskalí  Plenárního sněmu Katolické církve…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

(14. 10. 2021) Opravdová svatost s sebou nese radost.