papež František | Sekce: Kázání

Velikonoční doba (cyklus A)
Seslání Ducha svatého / Angelus - papež František

Slavíme dnes velkou slavnost Letnic, jež připomíná Seslání Ducha svatého prvotní křesťanské obci. Dnešní evangelium (srov. Jan 20,19-23) nás přenáší do velikonočního večera a ukazuje vzkříšeného Ježíše ve večeřadle, kam se utekli učedníci. Měli strach. »Stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“« (v.19). Tato první slova, pronesená Zmrtvýchvstalým: »Pokoj vám!«, je třeba pokládat za víc než pozdrav. Jsou výrazem odpuštění uděleného učedníkům, kteří Jej popravdě řečeno opustili. Jsou to slova smíření a odpuštění.

I my, přejeme-li druhým pokoj, také dáváme i přijímáme odpuštění. Ježíš nabízí svůj pokoj právě těmto učedníkům, kteří mají strach a zdráhají se věřit tomu, co viděli, totiž prázdnému hrobu, když podceňují svědectví Marie Magdalské a ostatních žen. Ježíš odpouští, vždycky odpouští a dává svůj pokoj svým přátelům. Nezapomínejme: Ježíš v odpouštění nikdy neochabuje. To my jsme unaveni prosit o odpuštění.

Odpuštěním, které dal Svým učedníkům, a jejich shromážděním kolem Sebe, Ježíš vytváří církev, Svoji církev: smířené společenství připravené k misijnímu poslání. Není-li společenství smířeno, není připraveno k poslání, nýbrž k interní diskusi. Setkání se vzkříšeným Pánem obrací existenci apoštolů a činí z nich odvážné svědky. Hned poté totiž praví: »Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás« (v.21). Tato slova dávají tušit, že apoštolové jsou posláni pokračovat v tomtéž poslání, jaké Otec svěřil Ježíši. »Já posílám vás«: není čas uzavřít se do sebe a želet těch „krásných časů“ strávených s Mistrem. Radost ze vzkříšení je obrovská, ale je to expanzivní radost, která není určena ke schraňování, nýbrž k rozdávání. Během nedělí velikonoční doby jsme nejprve slyšeli právě tuto epizodu, potom to bylo setkání s emauzskými učedníky, dále o Dobrém Pastýři, řeč na rozloučenou a příslib Ducha svatého: všechno bylo zaměřeno na posílení víry učedníků – i té naší - vzhledem k misijnímu poslání.

A právě na oživení tohoto poslání dává Ježíš apoštolům svého Ducha. Evangelium praví: »Dechl na ně a řekl: „Přijměte Ducha svatého!« (v.22). Duch svatý je oheň, který spaluje hříchy a tvoří nové muže a ženy; je to oheň lásky, kterým učedníci budou moci „zapalovat“ svět, oné něžné lásky, která má v oblibě maličké, chudé, vyděděné.... Ve svátostech křtu a biřmování jsme obdrželi Ducha svatého spolu s Jeho dary, totiž moudrosti, rozumu, rady, síly, poznání, zbožnosti a bázně Boží. Tento poslední dar Boží bázně je pravým opakem strachu, který předtím ochromoval učedníky: je to láska k Pánu, je to jistota Jeho milosrdenstvím a dobrotou, je to důvěra, že se lze ubírat směrem, který ukázal On, aniž by někdy Jeho přítomnost a Jeho podpora zanikla.

Slavnost Letnic obnovuje vědomí, že v nás přebývá oživující přítomnost Ducha svatého. On dává i nám odvahu vyjít za ochranné zdi našich „večeřadel“, nezabydlovat se v životním poklidu nebo sterilních návycích určitých skupinek. Pozvedněme nyní svoji mysl k Marii, která byla mezi apoštoly, když sestoupil Duch svatý, a spolu s prvotní obcí byla protagonistkou podivuhodné zkušenosti Letnic. Prosme ji, aby vymohla církvi horlivého misijního ducha.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Duch svatý  

 

Boží útěcha nám vychází vstříc v Duchu svatém / svíce, tma, ruka

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…