Vzkříšení znamená, že Bůh je mocnější než zlo a smrt. - archív citátů

Navigace: Tematické texty N Nebe, věčný posmrtný životNaděje na věčný život - rekolekce ve Vatikánu (9. 3. - 14. 3. 2025) 03. "Vnitřní smrt", tvořená křehkostí, je příležitostí k věčnému životu

03. "Vnitřní smrt", tvořená křehkostí, je příležitostí k věčnému životu

První smrt
(pondělí 10. března, 17:00)

Proč je pro nás těžké si uvědomit, že věčný život již začal? Bible naznačuje, že lidé se od samého počátku ocitají v necitlivém a nepřátelském postoji k Božímu působení. Proroci Starého zákona odhalili neschopnost lidí všímat si "nových věcí", které Bůh činí, a sám Ježíš, když čelil nepochopení svých posluchačů, mluvil v podobenstvích. Nedělal to proto, aby zjednodušil své poselství, ale aby ukázal tvrdost lidského srdce, uzavřeného před možností plného života.

Nový zákon popisuje tento stav paradoxním výrokem: jsme již mrtví, ale neuvědomujeme si to. Smrt totiž není jen konečnou událostí života (biologická smrt), ale také skutečností, kterou již prožíváme, a to skrze uzavřenost v nás samých, která nám brání vnímat život jako něco věčného, co nám Bůh chce dát. Kniha Genesis vypráví o této ztrátě citlivosti prostřednictvím toho, co tradice nazývá „prvotním hříchem“: člověk, místo aby přijal život jako dar, se jej snaží ovládat a překračuje tak hranice stanovené Bohem. Výsledkem není autonomie, kterou sliboval had, ale pocit studu a zmatení.

Tato první „vnitřní smrt“ se projevuje v naší neustálé snaze zakrývat své slabosti představami, rolemi a úspěchy, aniž bychom čelili hluboké prázdnotě, která v nás přebývá. A přece se zdá, že Bůh není tímto stavem znepokojen: jeho první reakcí je hledání člověka a otázka: „Kde jsi?“ (Gn 3,9). To naznačuje, že vnitřní smrt není konec, ale bod, od něhož může začít cesta spásy.

Tato logika se projevuje také v tragédii Kaina a Ábela: Bůh nezasahuje, aby zabránil bratrovraždě, ale chrání Kaina před jeho vlastním pocitem viny. To ukazuje, že naše "první smrt" není nevyhnutelným osudem, ale příležitostí znovuobjevit věčný život jako přítomnou, nikoli pouze budoucí skutečnost. Sám Ježíš nás vyzývá, abychom životní tragédie chápali jako příležitost k obrácení, nikoli jako znamení odsouzení (Lk 13,4-5).

Bůh se na naši vnitřní smrt nedívá jako na porážku, ale jako na výchozí bod pro nový život. Skutečnou překážkou k věčnému životu není biologická smrt, ale naše neschopnost uvědomit si, že jsme již ponořeni do reality, která přesahuje čas – pokud se rozhodneme žít ji s důvěrou a otevřeností Bohu.


Shrnutí meditace kazatele papežského domu P. Roberto Pasolini OFMCap
Překlad Martin Jarábek
Se svolením převzato z webu Slovenské sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Čtení z dnešního dne: Sobota 19. 4. 2025, Slavnost Zmrtvýchvstání Páně - Velikonoční vigilie

Řím 6,3-11;

Komentář k Řím 6,3-11: Ponoření do vody, která umývá, je příslibem nového života. Mohu začít žít nově již od této chvíle! Ve sjednocení s Jeho osudem…

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(20. 4. 2025) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2025) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…

Bílá sobota

(18. 4. 2025) Bílá sobota je druhým dnem, kdy Ježíš ležel v hrobě. Den zmatku a ticha. Ježíšovi učedníci byli v tento den…

Velký pátek

(17. 4. 2025) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů
(15. 4. 2025) Kněz Giovanni Minzoni rozuměl toxickému náboji ideologií

Zelený čtvrtek

(15. 4. 2025) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. 

Velikonoční triduum

Velikonoční triduum
(14. 4. 2025) Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame.