Navigace: Tematické texty N Nebe, věčný posmrtný životNaděje na věčný život - rekolekce ve Vatikánu (9. 3. - 14. 3. 2025) 04. Chceme být seschlými kostmi nebo se nechat oživit pravým životem?

04. Chceme být seschlými kostmi nebo se nechat oživit pravým životem?

Druhá smrt
(úterý 11. března, 9:00)

Bible popisuje lidské dějiny jako napětí mezi příslibem věčného života a realitou smrti. Izrael ve své věrnosti i nevěře tento zápas ztělesňuje a zůstává v neustálém hledání zaslíbené země. Svatý Pavel mluví o člověku jako o zmírajícím, který žije (2 Kor 6,9), čímž vyjadřuje paradox existence.

Mezi proroky vylíčil tento stav věcí Ezechiel ve vidění údolí suchých kostí (Ez 37): Izrael se jeví jako hřbitov pod širým nebem, bez života a naděje. Bůh přikazuje prorokovi, aby mluvil ke kostem, které jsou znovu sestaveny a oděny do masa, ale zůstávají bez života, dokud na ně nezavane jeho Duch.

Tato vize není jen o návratu z exilu, ale odráží lidský úděl: často existujeme, ale ve skutečnosti nežijeme. Vysušené kosti symbolizují "první smrt", vnitřní smrt, která se projevuje strachem, apatií a ztrátou naděje. To je to, co se stalo Adamovi a Evě po hříchu: jejich těla byla živá, ale oddělená od Boha.

Pouze Duch Boží může obnovit autentický život. Existuje však také "druhá smrt", která je často chápána jako věčné zatracení, ale která může být také vnímána jako biologická smrt. Ti, kteří již překonali první smrt - to znamená strach, sobectví a iluzi kontroly - čelí druhé smrti beze strachu. Svatý František z Assisi to vyjadřuje v Chvalozpěvu bratra Slunce, kde chválí ty, kdo přijímají smrt v Bohu.

Kniha Zjevení říká, že "kdo zvítězí, tomu druhá smrt neublíží" (Zj 2,11): kdo žije ve víře a naději, může jí projít, aniž by byl rozdrcen. Ezechielovo vidění nás učí, že vzkříšení začíná nyní: Bůh nečeká na naši smrt, aby nám dal věčný život, ale nabízí jej již v přítomnosti, pokud přijmeme jeho Ducha. Skutečná otázka zní: chceme zůstat seschlými kostmi, nebo se necháme oživit opravdovým životem?

 


Shrnutí meditace kazatele papežského domu P. Roberto Pasolini OFMCap
Překlad Miroslava Holubíková
Se svolením převzato z webu Slovenské sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Témata: Naděje strach

Související texty k tématu:

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…