Četba Božího slova pozvedá naši duši,  aby nás nepřemohlo zoufalství,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty A Anděl, anděléDelší texty Andělé - biblický, tradiční a teologický pohled /Karl Rahner/

Andělé - biblický, tradiční a teologický pohled /Karl Rahner/

Andělé (řecky angelos = posel) znamenají od středověku nadlidské, stvořené bytosti, "čisté" duchy.


1. Učení Písma.

Písmo předpokládá znalost bytostí, jež se nazývají podle svého úkolu, svého vzezření nebo podle svého vztahu k Bohu "andělé" = poslové, "mužové", "Jahvův zástup", "nebeské vojsko". V dobách po vyhnanství jsou pojímáni jako "synové Boží", "božští", "knížata", "mocnosti", "duchové", kteří jsou buď bez těla nebo mají tělo jen zdánlivé. Přicházejí jako pomáhající nebo trestající poslové Boží, jsou přiděleni jednotlivému člověku nebo jednotlivému národu a často mají vlastní jméno (Michael, Gabriel, Rafael, Uriel).

Výpovědi Nového zákona o andělíchích jsou pod vlivem pozdně židovských názorů na anděly, vcelku jsou však střízlivější. Ježíš Kristus stojí jako povýšený na pravici Boha nade všemi andělskými bytostmi: spasitelný úmysl Boží se jim dává poznat skrze církev (Ef 3,1O). Pohlíží se na ně proto z hlediska služby Kristu a jeho učedníkům (Mt 4,11; Sk 5,19 n.), fungují jako poslové k lidem z příkazu spasitelné vůle Boží a obklopí při posledním soudu Ježíše Krista (srov. Zj).



2. Tradice.

Oproti židovsko-apokalyptickým a řeckým představám o andělích obhajují církevní otcové stvořenost andělů, kteří se tak nepodíleli (jak uvádí v různých formách /x gnóze) na stvoření světa (/x demiurg), přesto jsou však svou mocí člověku nadřazeni. Teprve na základě učitelského vyjádření 4. lateránského koncilu, který předpokládá anděly jako existující (DS 8OO), se stává čistá duchovost tézí nauky o andělích (Tomáš Akvinský). Proti těm, kdo zpochybňují osobní charakter andělů nebo podstatný rozdíl mezi duchem a hmotou, se obrací učitelský výrok z novější doby (encyklika Humani generis: DS 3891).



3. Systematická teologie.

Teologické učení o andělích musí vycházet z toho, že obsahovým, původním zdrojem nauky o andělích není samotné zjevení Boží ve Starém a Novém zákoně, ale že v něm se andělé samozřejmě předpokládají a mluví o zkušenostech s nimi (jako stvořenými, personálními principy uspořádání dílčích kosmických řádů). Zjevení o andělích má přesto podstatnou funkci, neboť se v něm zvenčí přejaté představy o andělích očišťují a zbytek potvrzuje jako legitimně tradovaná zkušenost člověka. Zmínky o andělích slouží k objasnění obsáhlých, nábožensky významných pravd: Boží vláda nade vším, ohroženost lidské situace. Jednotlivé představy (jména, počet, hierarchie andělů) zjevení nezajímají. Teologické učení o andělích je proto vřazeno do události, při níž jde v bytí člověka o všechno: do příchodu Boha v Ježíši Kristu k jeho stvoření. Brání člověku, aby nezužoval společenství svého světa: člověk je v širším společenství spásy nebo zavržení, než je jen společenství lidí. Teprve z tohoto hlediska je třeba co nejprvotněji stanovit vlastní podstatu andělů: z hlediska základu svého bytí patří ke světu, jsou s člověkem v přirozené jednotě skutečnosti a dějin, mají s ním shodné nadpřirozené dějiny spásy, jež mají svůj první záměr a svůj konečný cíl (i pro anděly) v Ježíši Kristu. Jelikož však teologická /x antropologie a /x christologie vzájemně podstatně souvisejí, musí být nauka o andělích pojímána též jako vnitřní hledisko christologie: andělé svou podstatou tvoří osobní společenství vyjádřeného Slova Otce, jež je v jedné osobě vyjádřeným a slyšeným Slovem. Jejich odlišnost vůči lidem by musila být pojata jako ("specifická") odlišnost společné ("rodové") podstaty andělů a lidí, jež přichází ke svému nejvyššímu milostiplnému naplnění ve Slově Božím. Z toho lze porozumět, že milost andělů je milostí Ježíše Krista, Ježíš Kristus je hlavou andělů, že původní jednota světa a dějin spásy s anděly a lidmi ve vzájemné nadřazenosti a podřízenosti činí srozumitelnou roli andělů v dějinách spásy. Bezpochyby měli andělé jako faktor tohoto světa před Ježíšem Kristem větší zprostředkující úlohu vůči Bohu než dnes. - Srov. též /x démoni, /x mocnosti a síly.


Karl Rahner
Teologický slovník (str. 14)
Vydalo nakladatelství ZVON 1996
Převzato se svolením


Autor: Karl Rahner

Témata: Andělé

Mediálně spolupracujeme.

Čtení z dnešního dne: Sobota 24.8. svátek sv. Bartoloměje

Zj 21,9b-14; Jan 1,45-5

Komentář k : Jan 1,45-51
Mohu si položit otázku, zda dokážu někomu přiblížit Ježíše… Najdu někoho poctivého, „ve kterém není lsti“ a zkusím jej – třeba v modlitbě – Pánu představit?

Zdroj: Nedělní liturgie

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

(23. 8. 2019) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Doporučujeme: Všední život s Duchem Svatým

Doporučujeme: Všední život s Duchem Svatým
(21. 8. 2019) Na příkladech z vlastního života i z života světců (Jan Pavel II., Terezie z Lisieux aj.) autorka...

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2019) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale...

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

(13. 8. 2019) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..." (odkaz na kna.cz)

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie

(13. 8. 2019) K čemu nám slouží tento svátek?

Knižní tip pro děti a katechety: Bůh je tady!

Knižní tip pro děti a katechety: Bůh je tady!
(7. 8. 2019) Kniha je určena dětem raného školního věku a představuje pomůcku, jak s nimi vést rozhovory o křesťanských...

Exercicie na Lomci 19. - 23. 8. s P. Josefem Prokešem - Evangelii gaudium

Exercicie na Lomci 19. - 23. 8. s P. Josefem Prokešem - Evangelii gaudium
(5. 8. 2019) Jak srozumitelně předávat Boží slovo v dnešním světě? Jak prožívat evangelium tak, aby bylo přitažlivé i pro naše okolí?...

Abbé Pierre - výročí narození (* 5. 8.1912 + 22. 1.2007)

(4. 8. 2019) Francie je ke křesťanství poměrně vlažná. Přesto byl její nejpopulárnější osobností po mnoho desetiletí františkánský...

Proměnění Páně (6.8.)

(4. 8. 2019) Událost Proměnění Páně obrací náš pohled k Božímu světlu, abychom se tak vymanili z temnot života…