Navigace: Tematické texty M MariaDelší texty Cesta Mariina a Duch svatý (Kardinál Joachim Meisner)
Cesta Mariina a Duch svatý (Kardinál Joachim Meisner)
Mariánská dogmata byla definována, aby byla zajištěna kristologická dogmata, což znamená, že Maria stojí zcela ve službě víry v Ježíše Krista a ve službě církvi. To ostatně lze krásně vyvodit z Nového zákona.
Evagelista Lukáš staví Marii na začátek svého evangelia. Ve svém domě v Nazaretě stojí v adventním očekávání otevřena Božímu Duchu. První biblický obraz Marie, totiž zvěstování v Nazaretě, je tedy zároveň obrazem Ducha svatého. Její poslední biblický obraz nalézáme ve Skutcích apoštolů: i to je obraz Ducha svatého: Maria stojí s apoštoly ve večeřadle v Jeruzalémě v letničním očekávání Božího Ducha.
První a poslední obraz Marie má co dočinění s Duchem svatým. Lze také říci: kde je Maria, tam je Duch svatý. S ním je cele spojena a jemu je zaslíbena tak, že ji církev nazývá „Nádobou Ducha svatého“. Maria tak bezvýhradně souhlasila s Božím Duchem, že mohla přivést na svět Boha v Ježíši Kristu.
Kdo chce být křesťanem ve světě, je zároveň povolán přivádět do světa Krista: v tom může jít jen cestou Mariinou. Uctívání Marie není proto pro nás křesťany otázkou vkusu soukromé zbožnosti, ale existenční otázkou pro naši církev. Mariologie je vlastně mostem od kristologie k eklesiologii, to znamená od učení o Ježíši Kristu k učení o církvi. Pokud nevím, kdo je Maria, pak nevím ani, kdo je Kristus a co je to církev.
***
Ukázka z knihy "Dívat se srdcem - Kardinál Joachim Meisner v rozhovoru s Stefanem Rehderem", kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
Několik kapitol z knihy naleznete zde (na www.vira.cz)