Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VýchovaKrátké texty, citáty Citáty z knihy: O výchově (kol. autorů)

Citáty z knihy: O výchově (kol. autorů)

O výchově dětí (kolektiv autorů)

Výchova začíná totiž v osobě vychovatele a v jeho zralosti. ...Jádrem výchovy je totiž sama existence a lidská a duchovní kvalita vychovatele, která působí a sebe sama vyzařuje dávno před tím, než je použito prvního pokusu o výchovnou metodu. Jsou lidé, kteří vychovávají i když mlčí, a naopak. (4)

Dítě je od početí celý člověk! (5)
Výchovou lze překonat i dědičné vlohy. (6)
Nebezpečí, že jsou děti vychovávány, aby obstály ve společnosti, aniž se hledí, jaká ta společnost je!! (7)

Nebezpečí povrchní náboženské výchovy. Neobstojí námitka, že málo je stále lepší než nic! (11) Taková výchova vychovává zatvrzelé odpadlíky nebo kruté inkvizitory. (12) Vede k "dvojkolejnosti", která jednak přináší Bohu oběti, ve kterých si on nelibuje, již od dob starozákonních, jednak je schopna platit císařům nejrůznějších odstínů i takové daně, které by neplatili ani pohané." (12)

Příčiny výchovných neúspěchů se nemají hledat v dítěti, ale v narušených vztazích mezi rodiči. (14)

Rodiče by měli být plni pokorného úžasu, že směli přisluhovat při stvoření nového člověka, jehož duše má větší cenu než celý svět. (17)

V době těhotenství spíše hudba, poezie... než úvahy o tom, co nakoupit! (18)
Omezit na minimum bezcílné lelkování. I hra musí mít cíl. Nedovolit bezcílné čmárání po papíru a lámání tužek! Brát hru dítěte vážně, pro ně je to zaměstnání a povolání. (29)

V rodině pracovní atmosféra, kde se všichni podílejí podle svých možností. (29)

Je dobré si uvědomit, a dětem vštěpovat, že odpouštění není slabost, ani úkol sebeobětování, ale že je to hrdinský čin, který osvobozuje k radosti. (33)

Z psychologie víme, že dítě do jednoho roku s neobyčejnou intenzitou a můžeme říci, přímo vdechuje životní atmosféru, která ho obklopuje. A nejcitlivější je při vnímání toho, zda je o ně zájem, jestli ho má někdo rád, zda se s ním někdo zabývá a jestli je vůbec pro lidi, mezi nimiž vyrůstá, někým chtěným a potřebným. A jestliže potřebným, k čemu? K tomu, aby sloužilo jako živá hračka, nebo přetahovací panák, nebo směšná loutka navlékaná do oblečků, nebo objekt, nad nímž spolu zápasí ti velcí a mocní? (22-23)

Dítě musí být vedeno, jinak bychom ani nemohli mluvit o výchově, pokud však není přesvědčeno, že se to děje k jeho dobru, v jeho zájmu a z jeho potřeby, hromadí se v něm nutně vzdor, pokrytectví a touha po pomstě. (3O)

Nedělá-li dítě náboženské úkony důstojně, je dobré mu je zakázat. Obvykle pak samo přijde a chce je vykonávat. (38)

I v době školy mají být rodiče centrem výchovy - i rozumové a mravní. Je třeba, aby dítě se všemi problémy přišlo za rodiči! Škola nemá monopol na výchovu a rodiče se nesmějí vzdát z pohodlnosti nebo bezmyšlenkovitosti! (43)

Škodlivost mateřské školy - stádovitost. To, co naučí školka, by měla zvládnout i rodina - i v oblasti znalostí. (45)

Nutná důvěra ve schopnosti dítěte a vědomí, že na ně rodiče spoléhají. (46)
Dítě přijme i mlčení, např. při procházce jen tiše pozorovat apod. Být prostě spolu. (47)

I u více dětí se občas věnovat každému zvlášť. (47-48)
Rozvíjet vnímavost pro tajemství. (48)
Rozmlouvat už předem o problémech, nečekat až na otázku. Vysvětlovat obyčejné věci života. Dát možnost experimentu.

Prestiž rodiny v tom, jak se vzájemně milují. (51)
Vybudovat spontánní touhu po věcech Božích. (56)
Učit klást otázky a orientovat se, kde lze nalézt odpověď. (59)
(O výchově dětí, Pastorační středisko při Arcibiskupství pražském, Praha 1993, (5-59)


Témata: Výchova

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 18. 9. 2025, Čtvrtek 24. týdne v mezidobí

1 Tim 4,12-16 ;

Komentář k Lk 7,36-50: Kéž chci být v roli oné milující ženy. Vždyť nevím, jak jsou na tom druzí, ale vím, co všechno odpustil Pán mně. Tolikrát jsem přijal svátost smíření!

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.