Lidské srdce stále hledá pravdu,  která by nasytila a ukojila jeho touhu po štěstí.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VýchovaKrátké texty, citáty Citáty z knihy: O výchově (kol. autorů)

Citáty z knihy: O výchově (kol. autorů)

O výchově dětí (kolektiv autorů)

Výchova začíná totiž v osobě vychovatele a v jeho zralosti. ...Jádrem výchovy je totiž sama existence a lidská a duchovní kvalita vychovatele, která působí a sebe sama vyzařuje dávno před tím, než je použito prvního pokusu o výchovnou metodu. Jsou lidé, kteří vychovávají i když mlčí, a naopak. (4)

Dítě je od početí celý člověk! (5)
Výchovou lze překonat i dědičné vlohy. (6)
Nebezpečí, že jsou děti vychovávány, aby obstály ve společnosti, aniž se hledí, jaká ta společnost je!! (7)

Nebezpečí povrchní náboženské výchovy. Neobstojí námitka, že málo je stále lepší než nic! (11) Taková výchova vychovává zatvrzelé odpadlíky nebo kruté inkvizitory. (12) Vede k "dvojkolejnosti", která jednak přináší Bohu oběti, ve kterých si on nelibuje, již od dob starozákonních, jednak je schopna platit císařům nejrůznějších odstínů i takové daně, které by neplatili ani pohané." (12)

Příčiny výchovných neúspěchů se nemají hledat v dítěti, ale v narušených vztazích mezi rodiči. (14)

Rodiče by měli být plni pokorného úžasu, že směli přisluhovat při stvoření nového člověka, jehož duše má větší cenu než celý svět. (17)

V době těhotenství spíše hudba, poezie... než úvahy o tom, co nakoupit! (18)
Omezit na minimum bezcílné lelkování. I hra musí mít cíl. Nedovolit bezcílné čmárání po papíru a lámání tužek! Brát hru dítěte vážně, pro ně je to zaměstnání a povolání. (29)

V rodině pracovní atmosféra, kde se všichni podílejí podle svých možností. (29)

Je dobré si uvědomit, a dětem vštěpovat, že odpouštění není slabost, ani úkol sebeobětování, ale že je to hrdinský čin, který osvobozuje k radosti. (33)

Z psychologie víme, že dítě do jednoho roku s neobyčejnou intenzitou a můžeme říci, přímo vdechuje životní atmosféru, která ho obklopuje. A nejcitlivější je při vnímání toho, zda je o ně zájem, jestli ho má někdo rád, zda se s ním někdo zabývá a jestli je vůbec pro lidi, mezi nimiž vyrůstá, někým chtěným a potřebným. A jestliže potřebným, k čemu? K tomu, aby sloužilo jako živá hračka, nebo přetahovací panák, nebo směšná loutka navlékaná do oblečků, nebo objekt, nad nímž spolu zápasí ti velcí a mocní? (22-23)

Dítě musí být vedeno, jinak bychom ani nemohli mluvit o výchově, pokud však není přesvědčeno, že se to děje k jeho dobru, v jeho zájmu a z jeho potřeby, hromadí se v něm nutně vzdor, pokrytectví a touha po pomstě. (3O)

Nedělá-li dítě náboženské úkony důstojně, je dobré mu je zakázat. Obvykle pak samo přijde a chce je vykonávat. (38)

I v době školy mají být rodiče centrem výchovy - i rozumové a mravní. Je třeba, aby dítě se všemi problémy přišlo za rodiči! Škola nemá monopol na výchovu a rodiče se nesmějí vzdát z pohodlnosti nebo bezmyšlenkovitosti! (43)

Škodlivost mateřské školy - stádovitost. To, co naučí školka, by měla zvládnout i rodina - i v oblasti znalostí. (45)

Nutná důvěra ve schopnosti dítěte a vědomí, že na ně rodiče spoléhají. (46)
Dítě přijme i mlčení, např. při procházce jen tiše pozorovat apod. Být prostě spolu. (47)

I u více dětí se občas věnovat každému zvlášť. (47-48)
Rozvíjet vnímavost pro tajemství. (48)
Rozmlouvat už předem o problémech, nečekat až na otázku. Vysvětlovat obyčejné věci života. Dát možnost experimentu.

Prestiž rodiny v tom, jak se vzájemně milují. (51)
Vybudovat spontánní touhu po věcech Božích. (56)
Učit klást otázky a orientovat se, kde lze nalézt odpověď. (59)
(O výchově dětí, Pastorační středisko při Arcibiskupství pražském, Praha 1993, (5-59)


Témata: Výchova

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 11,1-10; Žalm ŽL 72,1-2.7-8.12-13.17; Řím 15,4-9
Mt 3,1-12

Třebaže slova evangelia, zvláště ta o změně života, obrácení, jsou výzvou a nezní nám příliš lákavě, jejich autorem je ten, kdo nás stvořil. A stvořil nás ke štěstí, pro společenství se sebou samým. Jeho slova jsou nám tedy vodítkem, jak takového cíle dosáhnout. Nejen to. Jan Křtitel sám hlásal slova Ježíšova: „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království“ (Mt 3,1) a žil je. Abychom stejná slova mohli hlásat i my, a k tomu jsme jako křesťané povoláni, je nezbytné přijmout je za svá. S těmi slovy přijímáme i jejich autora. Zdá se to nemožné? Snad. Asi jako je nemožné, aby ze suchého pařezu vyrazila svěží ratolest.

Zdroj: Nedělní liturgie

Andělský strom - sbírka na podporu dětí vězňů

(6. 12. 2025) Kupte dárek, zapojte se do balení nebo  přispějte ve sbírce dětem vězňů. 

Svatý Mikuláš - materiály pro děti

Svatý Mikuláš - materiály pro děti
(5. 12. 2025) Podklady pro práci s dětmi: vyprávění s obrázky / katecheze / rébusy, luštěnky, bludiště / omalovánky / vyrábění,…

Přímluvy na 2. neděli adventní, cyklus A / 7. 12. 2025

(5. 12. 2025) Bůh slibuje příchod Spasitele.[1] Otevřeme mu svá srdce a pozvěme ho do míst ve světě i v našich životech, která…

Mikuláš (6.12.)

Mikuláš (6.12.)
(5. 12. 2025) Mikulášova velikost byla v jeho každodenní dobrotě a laskavosti. (Benedikt XVI.)

Obklopen příslušníky STB žehnal městu Vodňany: P. Tomáš Beránek

Obklopen příslušníky STB žehnal městu Vodňany: P. Tomáš Beránek
(2. 12. 2025) Aktivní a oblíbený kněz P. Beránek († 3. prosince 1954, Brno, vězeňská nemocnice) zasadil na Vodňansku…

František Xaverský 3.12.

(1. 12. 2025) Světácký mladý muž v Paříži – pak misionář. V šestačtyřiceti letech zemřel u bran Číny...

Tip na film: Od herečky k řeholnici - Všechno, nebo nic - Sestra Clare Crockett

Tip na film: Od herečky k řeholnici - Všechno, nebo nic - Sestra Clare Crockett
(1. 12. 2025) Příběh ženy, která vyměnila světla diskoték za řeholní roucho.