Navigace: Tematické texty S SvědectvíDelší texty Druhé pokušení církve (Jean Marie Lustiger)

Druhé pokušení církve (Jean Marie Lustiger)

Apoštolát je především láska, láska k bratrovi, snaha, aby on též poznal osvobození, touha, aby tento přijatý poklad mu přinesl osvobození a byl mu podobně přístupný. Nemůže být takovým přijetím křesťanstvím, které by nebylo svobodným přijetím. Kdokoli by chtěl použít donucování a prostředky tohoto světa, aby vnutil svědomí křesťanskou pravdu, byl by na omylu.
(...)
Když je církev v nějakém společenství ve většině, je prvým pokušením ztotožnit nějakou kulturní formu s křesťanským celkem. Ale pomocí historické paměti vidíme, že toto smísení neobstojí. Izrael to zakusil a opět to pak zakusila církev. Izrael nikdy nepoznal ideální dobu, nikdy. Před vstupem do zaslíbené Země je poušť, kde se Bůh zjevuje a člověk se bouří. David byl hříšník. Po Šalamounovi nastal rozkol. Království je eschatologické a nemůže se uskutečnit v bezprostřední a pozemské formě (...).

Druhé pokušení církve, když se nachází v postavení společenské převahy, je využít lidské moci ve službě tomu, co pokládá za dobré. Reformní hnutí v církvi se snažila vždy uniknout tomuto pokušení.
(...)
Existuje jen jedna láska: láska k bratřím, kterou rodí láska k Bohu, neboť On nás miloval natolik, že se nám odevzdal ve svém Synu. Apoštolát je projev lásky, která pochází od Boha a která se vyjadřuje bratrskou láskou. Láska nesmí lidem dělat násilí.

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 291)


Témata: Svědectví

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mal 3,19-20a; Žalm Žl 98,5-6.7-8.9; 2 Sol 3,7-12
Lk 21,5-19

Konec světa je děsivým obrazem. Mnohokrát v dějinách se lidé domnívali, že to právě nastalo. Příkladem jsou hnutí zmiňovaná kolem roku 1000 n. l. nebo spojená s husitstvím. Kristus ale necílil na vystrašení lidí, jak to dnes sledujeme u populistických hnutí, když na strach odpovídají nerealistickými sliby. Ježíš mluví ke komunitě svých následovníků, dává jim rady a dodává odvahu. Neskrývá náročnost posledních dnů. Upozorňuje na několik věcí: Povstanou falešní či prolhaní zachránci, budou útoky na následovníky Krista, bude ve světě strach… Ježíš ale povzbuzuje učedníky, aby obavám a strachu nepropadli. Posledním pánem dějin není Zlo (srov. první čtení), ale Bůh. Je to čas, kdy se blíží konečné vítězství Boha, dobra, spravedlnosti. Když zakoušíme hrůzy obtížné doby, platí stejná povzbuzení. Blíží se čas naší osobní záchrany.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2025) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na neděli 16.11.20025

(14. 11. 2025) Ježíš slibuje, že trpělivostí zachráníme svou duši. Vložme proto do Božích rukou své starosti a s důvěrou volejme…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2025) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé
(13. 11. 2025) Dikastérium pro nauku víry: „Údajná zjevení v Dozulé nejsou nadpřirozená“

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...