Víra není jen souhrn krásných nauk, nýbrž vztah lásky k živé Osobě.   - archív citátů

Navigace: Tematické texty D Duch svatý, letniceDelší texty Duch svatý, Letnice - myšlenky R. Cantalamessy

Duch svatý, Letnice - myšlenky R. Cantalamessy

- Lék přináší úlevu jen tomu, kdo jej užívá, nikoli těm, kdo s ním zacházejí nebo jej zkoumají.
- Mezi člověkem a Bohem stály v minulosti dvě zdi, které bránily našemu plnému společenství s Bohem: zeď přirozenosti (Bůh je "duch" a my jsme "tělo") a zeď hříchu. Ježíš odstranil překážku přirozenosti svým vtělením a překážku hříchu svou smrtí na kříži, a proto už nic nebránilo vylití jeho Ducha a lásky. (str.23)
- Ještě před letnicemi tu byly...letnice. Svátek letnic se slavil už v židovství, a právě během něj sestoupil Duch svatý. Nemůžeme (zcela) porozumět křesťanským letnicím, pokud neznáme význam letnic židovských. (str.151)
- Duch svatý sestoupil na církev právě v den, kdy si Izrael připomínal dar Zákona a smlouvy. Svatý Augustin k tomu říká: "V den letnic obdrželi židé Zákon psaný Boží rukou a v týž den přišel Duch svatý."
- Toto objasňuje, proč Duch svatý sestoupil na apoštoly zrovna o letnicích: aby ukázal, že on je nový, duchovní zákon, že pečetí novou a věčnou smlouvu a posvěcuje ...církev.
"Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce." (Jer 31,33)
"A dám vám nové srdce a nitra vám vložím nového ducha."
(Ez 36, 26) (str.152-153)
- Starý zákon /bible ve SZ/ mluví o Duchu svatém jako o Božím dechu, který tvoří a dává život, sestupuje na (některé) lidi a obdařuje je (mimořádnými) schopnostmi. /uschopňuje/
-Duch svatý působí v srdci (každého) člověka jako princip vnitřní obnovy...
- Bůh vepsal Duchem svatým zákon do našich srdcí; tento nový zákon je láska, kterou vylil do našich srdcí ve křtu, prostřednictvím Ducha svatého (srv. Řím 5,5). A tento zákon nás uschopňuje i k dodržování ostatních zákonů, umožňuje nám (zkrátka) chodit podle Ducha a žít podle evangelia. / str.154-155/
- Duch svatý, vylitý o letnicích na církev, vychází z Kristových velikonoc, je to Duch velikonoční. Je dechem Zmrtvýchvstalého. Kristus ve večeřadle dýchne na apoštoly a řekne: Přijměte Ducha svatého (Jan 20,22)
/Říká: Pokoj vám, str.141/ / str.155-156/
- Duch svatý (nám) udržuje Krista v živé paměti.
- Duch svatý nedělá nové věci, ale dělá věci novými!
/nadělá nového člověka, ale dělá člověka novým/
- Kristův Duch přichází k věřícímu prostřednictvím Božího slova, svátostí a všech dalších prostředků, které má k dispozici. V míře, ve které je přijímán a podporován může (konečně) /definitivně/ změnit ...vnitřní stav /člověka/. / str.156/
- Duch vnáší do srdce člověka Boží lásku. (Srv. Řím 5,5) Tím v něm probouzí jakoby jiného člověka, který miluje Boha a s radostí plní to, co mu Bůh přikazuje... Nový zákon, kterým je Duch, je mnohem víc než pouhé "oznámení" vůle; on je "působení", živý a aktivní princip.
- Nový zákon, nebo zákon Ducha, není proto v úzkém slova smyslu ten, který Ježíš vyhlásil na hoře blahoslavenství, ale ten, který o letnicích vryl do srdcí učedníků. Evangelijní přikázání jsou samozřejmě vznešenější a dokonalejší než starozákonní; přesto by sama o sobě zůstala neúčinná. Kdyby stačilo vyhlásit novou Boží vůli evangeliem, proč by pak Ježíš musel umřít a proč by musel přijít Duch svatý? Že to nestačilo, dokazují sami apoštolové, kteří vyslechli celé evangelium ...a přesto pak nenacházejí sílu ke splnění žádného z Ježíšových přikázání. Kdyby Ježíš zůstal jen u vyhlášení nového přikázání: Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali (Jan 13,34), pak by z něj byla jen "litera", jako předtím ze Starého zákona. Novým zákonem, zákonem Ducha, který vede k životu, se plně stává o letnicích, když Ježíš vylije skrze Ducha lásku do srdcí učedníků. Toto přikázání je "nové" Duchem, nikoli literou; litero je "staré"...
- Bez vnitřní milosti Ducha by jak evangelium, tak nové přikázání zůstalo starým zákonem, literou. Svatý Tomáš Aquinský rozvíjí odvážnou myšlenku svatého Augustina: "Literou je míněn každý psaný zákon, který zůstává mimo člověka, i morální přikázání evangelia, a proto by i evangelijní litera zabíjela, kdyby v sobě neobsahovala léčivou milost víry. / str.157-158/
- Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán. (Řím 5,5) Touto láskou nás miluje Bůh a současně způsobuje, že my jí milujeme jeho a bližního. Je to nová schopnost milovat...
- Tomu, kdo k evangeliu přistupuje s lidským smýšlením, připadá absurdní, že se z lásky dělá "přikázání" a namítá: co to je za lásku, když není svobodná, ale nařízená? Odpověď zní: jsou dva způsoby, jak přimět člověka, aby určitou věc (něco) udělal, nebo neudělal: buď ho k ní přinutit, anebo ho přivábit; zákon vede člověka prvním způsobem, přinucením, pod hrozbou trestu; láska ho vede druhým způsobem, přivábí ho. Všichni jsou totiž přitahováni tím, co milují, aniž by k tomu museli být nuceni zvenčí.
/ str.159/
- Ukažte Dobro duši žíznící po pravdě, a ona se po něm vrhne. Láska je jako "závaží" na duši, které ji táhne k předmětu vlastní touhy, o němž ví, že v něm najde pokoj. (Podle sv. Augustina)
/ str.160/
- Jeden Ruský světec, Serafin ze Sarova, šel k jádru věci, když řekl: "Cílem křesťanského života je získat Ducha svatého."
/ str.195-196/
- Mezi plody Ducha, neboli křesťanskými ctnostmi, vyjmenovanými apoštolem v Gal 5,22, najdeme na prvním místě lásku. / str.196/
- Nyní Duch opět sestupuje na nás a ze "suchých kostí" nás proměňuje v živé Kristovy údy, ze starých lidí činí lidi nové.
/ str.286/
DUCH SVATÝ NÁS UČÍ se MODLIT - (str.169)

/Raniero Cantalamessa, Život pod vládou Kristovou, strany uvedeny v textu, Karmelitánské nakladatelství/


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Lv 19,1-2.17-18 ; Žalm 103; 1 Kor 3,16-23
Mt 5,38-48

Konec první části Horského kázání směřuje náš pohled k základní evangelijní filosofii. Je radikální a odráží v sobě sílu Boží moci, která ve vztazích sahá daleko za lidskou pomstu. Příkaz ‘Miluj svého bližního’ posouvá k radikálnějšímu ‘Milujte své nepřátele‘. Je to vůbec reálné? Zvláště tam, kde se nepřátelé dopouští strašlivých činů? Zastavit filosofii odplaty, modlit se za ně, dát víc, neodvracet se, ale milovat… To shrnuje Kristovo: „Buďte dokonalí.“ Jak miluje Bůh, pokud je sám takto radikální ve své lásce? Napodobit ho lze asi jen z části, přesto je to cesta křesťanského smýšlení.

Zdroj: Nedělní liturgie

Proti jakékoliv totalitě lze bojovat i jinak než mečem

(23. 2. 2020) V nacistickém kriminále jsem si uvědomil, že mezi Hitlerem a Stalinem je ještě třetí perspektiva, třetí možnost – a sice…

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

(22. 2. 2020) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2020) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Knižní tip: Pán se stará - Josef Prokeš

Knižní tip: Pán se stará - Josef Prokeš
(12. 2. 2020) Kniha vede čtenáře k novému pohledu na víru. V krátkých textech se zabývá celou řadou závažných křesťanských témat,…

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2020) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil…

Panna Maria Lurdská a Světový den nemocných (11.2.)

(9. 2. 2020) 11.2. se slaví svátek Panny Marie lurdské a Světový den nemocných.

Svatá Josefina Bakita (svátek 8.2.)

(7. 2. 2020) Svatá Josefina Bakita (*1869 Súdán +1947 Itálie) byla v osmi letech unesena od své rodiny. „Volala jsem maminku a…

Týden manželství

(6. 2. 2020) Dobré manželství není samozřejmost. To si uvědomují i orgranizátoři Národního týdne manželství, který se pořádá od roku…

Blahoslavený rakouský sedlák, který odmítl bojovat za nacisty

Blahoslavený rakouský sedlák, který odmítl bojovat za nacisty
(5. 2. 2020) Film Skrytý život (Hidden life) od Terrence Malicka vykresluje životní příběh rakouského farmáře Franze Jägerstättera.

Shincheonji

je poměrně mladé náboženské hnutí pocházející z Jižní Koreje.

Křesťanské církve po celém světě vydaly prohlášení varující proti tomuto náboženskému společenství.

Za důvod udávají sektářskou povahu církve Shincheonji - manipulativní praktiky, snahu o utajování, rozpory s křesťanským učením apod. Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty mimo členy společenství. 

Více informací: 

www. scjinfo.cz