Navigace: Tematické texty D DušeCitáty z Katechismu katolické církve Jednota duše a těla

Jednota duše a těla

362 Lidská osoba, stvořená k Božímu obrazu, je zároveň bytost tělesná i duchová. Biblické vyprávění vyjadřuje tuto skutečnost symbolickou řečí, když říká, že "Bůh vytvořil člověka, prach ze země a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem" (Gn 2,7). Celý člověk je tedy Bohem chtěný.

363 Výraz duše označuje v Písmu svatém často lidský život212 nebo celou lidskou osobu.213 Označuje však také to, co je v člověku nejniternější,214 co má v něm největší cenu,215 to, v čem je člověk obzvláště Božím obrazem: "duše" znamená duchový princip v člověku.

364 Tělo člověka se podílí na důstojnosti "Božího obrazu": je to lidské tělo, právě proto, že je oživováno duchovou duší, a že celá lidská osoba je určena stát se v Kristově těle chrámem Ducha svatého.216
"Člověk je jednota duše a těla. Jakožto tělesná bytost v sobě zahrnuje prvky hmotného světa; v něm dosahují svého vrcholu a pozvedají hlas k svobodnému chválení Stvořitele. Člověk proto nesmí pohrdat tělesným životem, nýbrž naopak, je povinen považovat své tělo za dobré a hodné úcty, poněvadž bylo stvořeno Bohem a posledního dne má být vzkříšeno."217

365 Jednota duše a těla je tak hluboká, že je třeba považovat duši za "formu" těla;218 to znamená, že díky duchové duši je tělo, které je složené z hmoty, lidským a živým tělem; duch a hmota nejsou v člověku dvě sloučené přirozenosti, ale jejich spojení tvoří jednu jedinou přirozenost.

366 Církev učí, že duchová duše je bezprostředně stvořena Bohem219 není tedy "zplozena" rodiči a že je nesmrtelná:220 nezaniká při smrti, ve chvíli svého oddělení od těla, a znovu se spojí s tělem ve chvíli konečného vzkříšení.

367 Někdy se rozlišuje duše od ducha. Tak svatý Pavel prosí: "Sám Bůh... kéž vás dokonale posvětí. Ať si uchováte ducha neporušeného a duši i tělo neposkvrněné pro příchod našeho Pána Ježíše Krista" (1 Sol 5,23). Církev učí, že takové rozlišení nezavádí v duši dvojakost (dualitu).221 "Duch" znamená, že člověk je už od svého stvoření zaměřen ke svému nadpřirozenému cíli222 a že jeho duše je schopna být bez vlastní zásluhy pozdvižena ke spojení s Bohem.


Témata: Duše

Čtení z dnešního dne: Úterý 19. 8. 2025, Úterý 20. týdne v mezidobí

Sd 6,11-24a;

Komentář k Sd 6,11-24a: Povolání Gedeona je provázeno jeho nejistotou. Ano, povolání samotným Bohem je tak velká věc, že bych se i já rád ujistil o jeho pravosti. Máme však právo nahradit víru jistotou?

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby:

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)
(13. 8. 2025) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..."

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?
(13. 8. 2025) K čemu nám slouží tento svátek?

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.
(10. 8. 2025) Nebe je otevřené, nenahání strach.

Skaut, katolík a odbojář proti nacistům: Karel HAAS z Olomouce

(8. 8. 2025) Karel HAAS se narodil Olomouci 9. srpna 1913. V mládí působil velmi aktivně ve skautingu. Poté, co vystudoval učitelský…