Navigace: Tematické texty B Bible, Boží slovo, Písmo svatéDelší texty Lectio divina (Zpracováno podle G. Zeviniho a P. Cabra)

Lectio divina (Zpracováno podle G. Zeviniho a P. Cabra)

Praktická a jednoduchá cesta duchovního života, založená na Božím slově.

Lectio divina je způsob četby Bible, "vyzrálý" a osvědčený mnoha staletími. Díky němu se biblická čtení mohou stát posilou víry v našem každodenním životě.

Lectio divina není určena pouze nějaké duchovní elitě, ale všem křesťanům. Usnadňuje osobní setkání mezi člověkem a Bohem, pomáhá lépe naplňovat každodenní život Boží přítomností a zaměřuje ho ke smysluplnému cíli.

Lectio divina napomáhá naší modlitbě a proměňování našeho života. Lectio divina přináší neobyčejné plody duchovní obnovy všem, kdo se jí věrně drží.



JEDNOTLIVÉ KROKY LECTIO DIVINA:



1. VZÝVEJ DUCHA SVATÉHO

Než začneš číst biblický text, vzývej Ducha svatého, abys v jeho světle a síle mohl Boží slovo pochopit. Tím se vyhneš nebezpečí, že bys Boží slovo pouze jednostranně konzumoval a deformoval podle svých vlastních požadavků.

Pokud si v modlitbě nevyprosíš dar Ducha svatého, nemůžeš proniknout do srdce Písma. Jedině Duch svatý ti umožní proniknout do hlubin Božího slova a objevit jeho tajemství. Proto kdykoliv chceš číst Bibli, ať už sám nebo ve společenství, vzývej vždy Ducha svatého. Duch svatý je jediný pravý učitel a vykladatel Písma svatého.





2. ČTI BOŽÍ SLOVO (= LECTIO)

Otevři Písmo svaté a beze spěchu si přečti biblický úryvek. Snaž se zachytit ve svém srdci, co ti skrze něj říká Duch svatý. Uvědom si, že skrze četbu Písma svatého k tobě "někdo" mluví: tím "někým" je sám Ježíš.

Jak vlastně číst biblický text? Je nutné znovu a znovu ho pročítat, i nahlas, a třeba i tužkou podtrhnout myšlenku, která tě zaujala. U Písma svatého je třeba ‚prodlévat' a ‚pracovat' beze spěchu. Jestliže budeš věrný této opakované a pozorné četbě, budeš moci biblický text poznat a stále objevovat celé množství podnětů, které se v Božím slově skrývají. V tomto procesu ti může pomoci i nějaký biblický komentář. Nezapomeň ale: abys mohl proniknout do Božího slova, je v prvé řadě nezbytné naslouchat Bohu. Skrze posvátné texty k tobě mluví on sám.





3. ROZJÍMEJ BOŽÍ SLOVO (= MEDITATIO)

Rozjímat - meditovat znamená o biblickém textu přemýšlet, nehledat poznatky, nýbrž "chuť" Božího slova, "přežvykovat" je a soustředěně se jím zabývat ve svém nitru. Meditovat znamená v Boží přítomnosti zavřít oči a konfrontovat text s vlastním životem.

V tomto kroku máš nechat Boží slovo sestoupit do hlubin své duše, poměřit se s ním, vstoupit do jeho nitra a ‚obrátit se' k němu. Slovo nemáme ale ‚přežvykovat' pouze v době meditace, nýbrž také během dne: má znít v našem nitru a stát se měřítkem všeho, co děláme. Meditace ti tak pomůže objevit ‚duchovní smysl' Písma - smysl, který ti chce sdělit Duch svatý. Nezapomeň ale: smysl slov nám nepřináší jen samotná četba, ale také zkušenosti, které jsme získali během celého života.





4. MODLI SE BOŽÍM SLOVEM (= ORATIO)

Poctivé rozjímání Božího slova nezbytně vede k modlitbě. Modlitba je odpovědí Bohu, když jsme mu předtím naslouchali.

V modlitbě se necháváš oslovit pocity, které v tobě vyvolává biblický text. Boží slovo se v modlitbě stává podnětem pro vyjádření chvály, děkování, prosby, důvěry, lítosti, nebo požehnání. Proměnit Slovo v modlitbu znamená vidět v zrcadle Písma sám sebe a všechny každodenní události, ať už jsou radostné nebo naplněné hořkostí, úspěšné či neúspěšné… Pokud existuje rozpor mezi modlitbou a činností, nemůžeme dojít k opravdu vtělené modlitbě ani k duchovně vyzrálému jednání.





5. NAZÍREJ BOŽÍ SLOVO (= CONTEMPLATIO)

Nemusíš se křečovitě snažit dojít až k tomuto kroku. Kontemplace totiž není žádná technika nebo proces, který lze vyvolat zvnějšku, nýbrž dar Ducha svatého. Je to pasivní záblesk Boží blízkosti, jehož původcem je Bůh.

V kontemplaci jde o poznání Boha srdcem. Znamená to nechat stranou detaily a přejít k podstatnému. Prostřednictvím pokojné adorace v té chvíli objevíš - nikoliv rozumem, nýbrž svým srdcem a myslí - tajemství vlastního života ve světle tajemství Božího. Kontemplovat znamená pozorovat v atmosféře ztišení tajemství Boha očima plnýma obdivu a obnovit křehké a nádherné spojení s Bohem. V tomto okamžiku se události tvého osobního života dostávají do pozadí. Kontemplace tě má následně dovést ke smysluplnému jednání.





6. JEDNEJ PODLE BOŽÍHO SLOVA
A VNÁŠEJ JE DO ŽIVOTA (= ACTIO)

Předchozí kroky mají smysl pouze tehdy, jsou-li orientovány na život. Proto ti doporučuji, aby ses nějaké slovo z Bible snažil žít. Než ji tedy zavřeš, dej si konkrétní předsevzetí, o něž se budeš v průběhu dne snažit. Své setkání s Božím slovem pak uzavři modlitbou.




EVANGELIUM JE KNIHOU BOŽÍHO ŽIVOTA A BYLO NAPSÁNO, ABY SE STALO KNIHOU NAŠEHO ŽIVOTA. (M. DELBREL)






ZPRACOVÁNO PODLE: knihy G. Zeviniho a P. Cabra: Lectio divina na každý den v roce; vyd. Karmelitánské nakladatelství; www.kna.cz


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…