Navigace: Tematické texty B Bohatství (mamon)Delší texty Majetek má moc nás zotročit

Majetek má moc nás zotročit

„K majetku je třeba zaujímat odstup, protože jej poskytuje Bůh na rozdávání druhým“ – tak lze shrnout papežovo kázání v kapli Domu sv. Marty při ranní mši, kterou Svatý otec sloužil za „šlechetný čínský lid“, jak poznamenal v jejím úvodu, protože na dnešek připadá v národní svatyni Šešan (nedaleko Šanghaje) liturgická památka Panny Marie Pomocnice, kterou vyhlásil papež Benedikt XVI. Dnem modliteb za církev v Číně.
 
 

Papež si vzal podnět z prvního liturgického čtení (Jak 5,1-6), ve kterém svatý Jakub prohlašuje, že ošizená mzda křičí k nebi a proniká ke sluchu Pána zástupů. „»Plačte a naříkejte nad strastmi, které na vás přijdou«, říká bez okolků svatý Jakub boháčům a Ježíš mluvil stejně, dodal Petrův nástupce.

„»Běda vám, boháči« praví v první invenktivě po blahoslavenstvích v Lukášově podání ( 6,24). Běda vám, boháči! Kdyby někdo takto kázal na stránkách novin, bude se druhý den psát, že onen kněz je komunista. Chudoba je však středem evangelia. Kázání o chudobě je středem Ježíšova kázání. »Blahoslavení chudí« - to je první blahoslavenství. Je to i průkaz totožnosti, kterým se Ježíš představuje, když se vrací do Nazareta, kde promlouvá v synagoze: »Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst« (Lk 4,18). Vždycky jsme v dějinách měli slabost odstraňovat toto kázání o chudobě a myslet si, že je to něco sociálního, politického... Nikoli! Je to ryzí evangelium, ryzí evangelium.“

Proč tak tvrdé kázání? – vybízel papež František dále k zamyšlení. Důvodem je skutečnost, že bohatství je idolatrie, která svádí. Sám Ježíš vysvětluje, že nelze sloužit dvěma pánům: buď sloužíš Bohu anebo majetku. Připisuje tedy majetku kategorii »pán«, a to znamená – pokračoval papež – že se tě zmocní, nepustí a klade odpor prvnímu přikázání, které káže milovat Boha celým srdcem. Majetek však svádí i k odporu proti dalším přikázáním a ničí harmonické vztahy mezi lidmi, kazí život, kazí duši. Stejně učí také podobenství o boháči, který pořádal hostiny a vybraně se strojil, a Lazarovi, který neměl nic. Majetek – řekl – nás odvádí od harmonie s bratry, od lásky k bližnímu a činí z nás egoisty. Svatý Jakub se dovolává mzdy pro žence, kteří požali pole boháčů a nedostali zaplaceno. Někdo by mohl svatého Jakuba pokládat za odboráře, dodal papež, ale mluví jako apoštol, z podnětu Ducha svatého. A zdá se jako by to říkal dnes.

„Také zde v Itálii jsou kvůli záchraně velkokapitálu ponecháváni lidé bez práce. To je proti přikázání, a kdo si tak počíná, pro toho platí: »Běda!« Neříkám to já, ale Ježíš. Běda vám, kteří sdíráte lidi, vykořisťujete práci, vyplácíte mzdy na černo bez příspěvků na sociální pojištění a nedáváte dovolenou. Běda vám! Dávat »úlevy« a šidit na tom, co se náleží vyplácet, je hřích. Je to hřích. »Ale já, otče chodím na mši každou neděli a jsem členem katolického sdružení. Jsem silně katolicky založený a modlím se novény...« A nevyplácíš mzdy? Tato nespravedlnost je smrtelný hřích. Nejsi v milosti Boží. To netvrdím já, nýbrž Ježíš, a říká to svatý Jakub. Proto tě majetek vzdaluje od přikázání a od lásky k bližnímu.“

„Majetek je tedy s to nás zotročit. A proto – pokračoval papež – je třeba se více modlit a činit větší pokání nikoli za chudé, nýbrž za bohaté.“

„Nejsi-li svobodný vůči majetku, musíš k němu zaujmout odstup a prosit Pána. Pokud ti Pán dal majetek, pak proto, abys rozdával druhým a v jeho jménu prokazoval dobro druhým. Majetek však má schopnost nás svádět a podlehneme-li tomuto svodu, staneme se otroky majetku.“

Kázal papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

 


Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
24. května 2018
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Hab 1,2-3; 2,2-4; Žalm 95; 2 Tim 1,6-8.13-14
Lk 17,5-10

Nemalá část evangelia se skládá z drobných výroků, které autoři poskládali v různém pořadí a vložili do textu. Tak si počíná i svatý Lukáš. Výrok o víře šokuje. Copak apoštolové nenásledují Krista, protože v něj uvěřili? Pán naznačuje, že o víru je třeba se opřít. Vložit důvěru do toho, co jsme vírou přijali. Nikdo by neporoučel stromu, aby se přesadil. Rozumově ví, že to je nesmysl. Pokud ale víra vede člověka ke krokům, které jsou za hranou běžné zkušenosti, je třeba ji brát vážně. Je třeba rozvažovat na jedné straně s velkou pokorou služebníků, kteří si Boha váží, a na druhé straně s důvěrou dítěte, které spoléhá na Nebeského Otce. Pán tedy necílí na nesmyslné či pomatené jednání. Ale poukazuje na ochotu opřít se o víru, protože víra zmůže velmi mnoho.

Zdroj: Nedělní liturgie

Každý máme svého osobního průvodce - anděla (2.10.)

(1. 10. 2022) Hle, pošlu před tebou anděla, aby nad tebou po cestě bděl a přivedl tě na místo, jež jsem ti určil. Uctívej ho a…

1. října - sv. Terezie od Dítěte Ježíše

(30. 9. 2022) Dívka z bohaté rodiny, která vstoupila do přísného kláštera. Neudělala nic oslnivého, a přesto se její autobiografie…

Mezinárodní den seniorů 1.10.

Mezinárodní den seniorů 1.10.
(29. 9. 2022) Kde není úcta vůči starým, není budoucnost pro mladé...

Mnichovský arcibiskup lituje mnichovské dohody

Mnichovský arcibiskup lituje mnichovské dohody
(28. 9. 2022) Na Národní svatováclavské pouti 28. září 2013 ve Staré Boleslavi promluvil i mnichovský kardinál Reinhard Marx. Text…

Svátek tří archandělů Michaela, Gabriela a Rafaela (29. září)

(28. 9. 2022) Svátek tří archandělů připomíná anděly jako prostředníky mezi vše převyšujícím Bohem na jedné straně a lidskými dějinami…

Svatý Vincenc z Pauly (27.9.)

Svatý Vincenc z Pauly (27.9.)
(26. 9. 2022) Stal se knězem kvůli dobrému bydlu.