Navigace: Tematické texty B Bohatství (mamon)Delší texty Majetek má moc nás zotročit

Majetek má moc nás zotročit

„K majetku je třeba zaujímat odstup, protože jej poskytuje Bůh na rozdávání druhým“ – tak lze shrnout papežovo kázání v kapli Domu sv. Marty při ranní mši, kterou Svatý otec sloužil za „šlechetný čínský lid“, jak poznamenal v jejím úvodu, protože na dnešek připadá v národní svatyni Šešan (nedaleko Šanghaje) liturgická památka Panny Marie Pomocnice, kterou vyhlásil papež Benedikt XVI. Dnem modliteb za církev v Číně.
 
 

Papež si vzal podnět z prvního liturgického čtení (Jak 5,1-6), ve kterém svatý Jakub prohlašuje, že ošizená mzda křičí k nebi a proniká ke sluchu Pána zástupů. „»Plačte a naříkejte nad strastmi, které na vás přijdou«, říká bez okolků svatý Jakub boháčům a Ježíš mluvil stejně, dodal Petrův nástupce.

„»Běda vám, boháči« praví v první invenktivě po blahoslavenstvích v Lukášově podání ( 6,24). Běda vám, boháči! Kdyby někdo takto kázal na stránkách novin, bude se druhý den psát, že onen kněz je komunista. Chudoba je však středem evangelia. Kázání o chudobě je středem Ježíšova kázání. »Blahoslavení chudí« - to je první blahoslavenství. Je to i průkaz totožnosti, kterým se Ježíš představuje, když se vrací do Nazareta, kde promlouvá v synagoze: »Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst« (Lk 4,18). Vždycky jsme v dějinách měli slabost odstraňovat toto kázání o chudobě a myslet si, že je to něco sociálního, politického... Nikoli! Je to ryzí evangelium, ryzí evangelium.“

Proč tak tvrdé kázání? – vybízel papež František dále k zamyšlení. Důvodem je skutečnost, že bohatství je idolatrie, která svádí. Sám Ježíš vysvětluje, že nelze sloužit dvěma pánům: buď sloužíš Bohu anebo majetku. Připisuje tedy majetku kategorii »pán«, a to znamená – pokračoval papež – že se tě zmocní, nepustí a klade odpor prvnímu přikázání, které káže milovat Boha celým srdcem. Majetek však svádí i k odporu proti dalším přikázáním a ničí harmonické vztahy mezi lidmi, kazí život, kazí duši. Stejně učí také podobenství o boháči, který pořádal hostiny a vybraně se strojil, a Lazarovi, který neměl nic. Majetek – řekl – nás odvádí od harmonie s bratry, od lásky k bližnímu a činí z nás egoisty. Svatý Jakub se dovolává mzdy pro žence, kteří požali pole boháčů a nedostali zaplaceno. Někdo by mohl svatého Jakuba pokládat za odboráře, dodal papež, ale mluví jako apoštol, z podnětu Ducha svatého. A zdá se jako by to říkal dnes.

„Také zde v Itálii jsou kvůli záchraně velkokapitálu ponecháváni lidé bez práce. To je proti přikázání, a kdo si tak počíná, pro toho platí: »Běda!« Neříkám to já, ale Ježíš. Běda vám, kteří sdíráte lidi, vykořisťujete práci, vyplácíte mzdy na černo bez příspěvků na sociální pojištění a nedáváte dovolenou. Běda vám! Dávat »úlevy« a šidit na tom, co se náleží vyplácet, je hřích. Je to hřích. »Ale já, otče chodím na mši každou neděli a jsem členem katolického sdružení. Jsem silně katolicky založený a modlím se novény...« A nevyplácíš mzdy? Tato nespravedlnost je smrtelný hřích. Nejsi v milosti Boží. To netvrdím já, nýbrž Ježíš, a říká to svatý Jakub. Proto tě majetek vzdaluje od přikázání a od lásky k bližnímu.“

„Majetek je tedy s to nás zotročit. A proto – pokračoval papež – je třeba se více modlit a činit větší pokání nikoli za chudé, nýbrž za bohaté.“

„Nejsi-li svobodný vůči majetku, musíš k němu zaujmout odstup a prosit Pána. Pokud ti Pán dal majetek, pak proto, abys rozdával druhým a v jeho jménu prokazoval dobro druhým. Majetek však má schopnost nás svádět a podlehneme-li tomuto svodu, staneme se otroky majetku.“

Kázal papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

 


Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
24. května 2018
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

2 Sam 5,1-3; Žalm Žl 122,1.2.4.5; Kol 1,12-20
Lk 23,35-43

Paradox Kristova kříže je stále znovu provokací: Jak může někdo, kdo umírá jako poslední odsouzenec, být vítězem? Jak může být zlo poraženo tím, že někdo je zlem zcela poražen? Kristovo vítězství je však základním článkem víry křesťanů. Bůh na něm ukázal míru i strategii své lásky k člověku. Ježíš umírá za nás. Vykoupil nás tím, že jako Bůh člověka nezavrhl, ale odpustil mu. Bůh je dárce života, nikoli zlo. Proto Ježíš vstává z mrtvých, oslavený Boží mocí. Není tedy králem podle politických měřítek. Nelze ho ani pasovat do takové role. Jeho království se dotýká každého člověka kdekoli na světě.

Zdroj: Nedělní liturgie

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2025) Datum 1. adventní neděle...

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2025) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na Krista Krále 23.11.20025 (upravená verze v sobotu 22.11. 10:00)

(20. 11. 2025) V Kristu bylo všechno stvořeno a skrze něho Bůh se sebou usmířil všechno tvorstvo.[1] Proto mu svěřme své…

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů pro období Advent 2025 – listopad 2026

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů pro období Advent 2025 – listopad 2026
(20. 11. 2025) Texty si lze nechávaz zasílat poštou (jednou ročně), anebo si je stáhnout z internetu. 

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2025) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na neděli 16.11.20025

(14. 11. 2025) Ježíš slibuje, že trpělivostí zachráníme svou duši. Vložme proto do Božích rukou své starosti a s důvěrou volejme…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2025) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…