Duch svatý je Bohem působícím v nás. - archív citátů

Navigace: Tematické texty O Osobnosti, svatíMikuláš - soubor textů Mikuláš - karikatura křesťanského svátku ? (Jan Mazanec)

Mikuláš - karikatura křesťanského svátku ? (Jan Mazanec)

Strach z Mikuláše nejen v létě


Podle Maxe Kašparů svátek sv. Mikuláše sice vychází z křesťanské tradice, ale je plně v režii lidového (zlo)zvyku. Jaký dopad má jeho běžná podoba na děti? Umíme jako křesťané obecně slavit svátky?

"Za léta a staletí tohoto svátku bylo už vše zesvětštěno natolik, že kromě názvu a exteriéru (oblečení) je karikaturou křesťanského svátku a v běžně praktikované podobě o církvi nic nevypovídá. Nevede ani k evangelizaci ani k apoštolátu ani ke zkvalitnění obrazu církve ve společnosti," říká MUDr. Kašparů a upozorňuje, že rituál mnohdy naopak dělá církvi medvědí službu tím, že chování hlavních aktérů bývá často v rozporu s křesťanstvím: "Nejen opilost, ale i znevážení postavy světce; včetně krádeží v navštívených domácnostech. Pak jde o hanebnou atrakci." Nelze něco kladného nalézt alespoň na tom, že zde někdo někoho obdarovává? "Kdyby se všeobecně vědělo, že sv. Mikuláš byl ten, který obdarovával, štědrý dárce, tak by lidé možná chápali, že církev je ta, která má co dát. Ale pro lidi Mikuláš jako historická postava neexistuje, takže se vlastně může jmenovat úplně jinak - třeba Santa Klaus."
Pokud bychom podle Maxe Kašparů měli tento svátek nazývat křesťanským, měl by vypadat tak, aby se prostřednictvím vnějších znamení (obleku, kříže, berly) šířil apoštolát. "Když je ovšem ateista, oblečený v ornátu, už u druhé chalupy těžce ovíněn, tak je to pro církev kontraproduktivní," podotýká Max Kašparů a dodává: "Ledaže by chodili jen křesťané, kteří by měli kanonickou misi - což je však utopie."

NESTRAŠIT, ALE POVZBUDIT
Opravdovým křesťanům by rynárecký psychiatr a jáhen doporučil Mikuláše ze svých řad. "To není známka uzavírání se do ghetta (já si také nezvu na oslavu narozenin Grebeníčka). Mám právo chtít za Mikuláše člověka, který přijde střízlivý a ví, jak říct dítěti něco křesťanského," předesílá Max Kašparů zároveň s poznámkou, že by křesťanští rodiče měli dítě na příchod Mikuláše nějak připravit, a ne jen říci: "Hele, bacha, už jde!"
A jaký je Mikuláš v podání Maxe Kašparů, kromě toho, že si nemusí obstarávat vousy? "Jdu bez čerta, protože pokud se vcítím do myšlení dítěte, už sama maska Mikuláše s vousy a , klacek jsou strašidelné. Nestojím, ale sednu si k dítěti a bez huhlání si s ním povídám. Pokud reprezentuji světce, ať má dítě se světcem kladný zážitek. Řeknu: ,Podívej, já jsem svatej Mikuláš, kterej tě má rád, a těší mě, když se večer modlíš, a mám velikánskou radost, když posloucháš maminku, a tak jsem ti za to za všechno přišel poděkovat. A taky chodíš do kostela? ,Chodím, zašeptá dítě. ,Tak to je dobře, protože z toho mám taky radost. " Ze své zkušenosti Max Kašparů zná děti, které po Mikulášově strašení a vyhrožování začnou koktat, mají noční děsy a počůrávají se. Proto zdůrazňuje, že zde máme u dětí hodnotit klady a jejich chování modelovat k radosti svého okolí, ne ke strachu - podobně jako křesťané nehřeší ne proto, že se děsí Hospodina, ale proto, že on je má rád, a proto ho nechtějí zarmoutit a sebe hříchem zranit.
Podle Maxe Kašparů je navíc trestuhodné zneužívat svátku k "výchovným" účelům, odbýt výchovu tím, že jednou ročně uděláme , bububu a zalepíme si svědomí koupením dárků. "Vidím v tom samou patologii - z hlediska jáhna bych to ohodnotil známkou 0, z hlediska psychiatra spíše -1, protože na dítě to má jen negativní vliv. A pokud jde pubertálním klukům o vybití energie tím, že chodí za čerty, to ať jdou radši na fotbal."

CO JE OPRAVDOVÝ SVÁTEK?
Max Kašparů klade důraz na pochopení podstaty slavení - aby se křesťanské svátky obecně staly nadšením, a ne drilem, rutinou a bezzážitkovou událostí. Je třeba brát v úvahu obsah a také dobu trvání svátku: "Mikuláš je desetiminutová záležitost příchodu podnapilého souseda, kdežto na Vánoce se opravdový křesťan připravuje už od začátku adventu a slaví je přes Nový rok až po Křest Páně."
Člověk podle Maxe Kašparů může slavit svátek jen tehdy, pokud opravdu cítí potřebu slavení. "Ale jak ,slavíme eucharistii, když v kostele sedíme každý jinde, někteří si tam jen odbývají svou nedělní povinnost? Kde je radost? Poctivé slavení nastane tehdy, když na oslavu něco přinese - tedy když např. v kostele zajistí čtení či vlastní přímluvy, zazpívá, oživí mši, aby byla skutečným ,komuniem ," uzavírá Max Kašparů.

JAN MAZANEC



***

Se svolením převzato z: Katolického týdeníku Číslo 49/2002 s datem 8.12.2002
 


Čtení z dnešního dne: Úterý 2.6.

;

Komentář k Mk 12,13-17: Ježíš se nedal nachytat. Prohlédl jejich pokrytectví. Ve chvílích, kdy budu zkoušen, kéž dá i mně výmluvnost – dar schopnosti odpovědět…

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Nejsvětější Trojice

(1. 6. 2020) Svátek připomíná ústřední křesťanskou nauku o Bohu, který je Láska, a který existuje ve společenství tří osob: Bůh -…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

(1. 6. 2020) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…

Ubožáku, tobě se líbí křesťanství?

(31. 5. 2020) Sv. Justin, mučedník - svátek 1.6.

Noc kostelů

Noc kostelů
(30. 5. 2020) V pátek 24. května 2019 večer se na mnoha místech otevřou dveře a brány kostelů. Nabízíme vám základní…

Letnice, Svatodušní svátky...

(25. 5. 2020) O Letnicích křesťané slaví slavnost seslání Ducha svatého - tedy skutečnost, že Bůh skrze Ducha svatého působí (dodnes)…

Den modliteb za církev v Číně (24.5.)

(22. 5. 2020) Prosby za dar vytrvalosti pro bratry a sestry v Číně...

Den modliteb za pronásledované křesťany

(22. 5. 2020) Každý rok se o 6. neděli velikonoční připomínají naši pronásledovaní bratři a sestry po celém světě.

Emil Kapaun - kněz s černou páskou přes oko (+ 23. 5. 1951)

Emil Kapaun - kněz s černou páskou přes oko  (+ 23. 5. 1951)
(22. 5. 2020) Emil Kapaun byl americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz