Navigace: Tematické texty O OdpuštěníDelší texty Odpuštění tzv. odpadlíkům

Odpuštění tzv. odpadlíkům

Nyní se budeme věnovat kategorii lidí, kterým opět velmi často neodpouštíme a toto neodpuštění a odsuzování si někdy dokonce teologizujeme.

Zvláštní kategorií jsou např. bývalí bohoslovci, řeholnice či řeholníci. Mám na mysli ty, kteří odešli ze semináře ještě před vysvěcením, resp. z kláštera před věčnými sliby. Říkat jim odpadlíci je tedy krajně nespravedlivé, poněvadž odešli v době, která byla vyhrazena nejen přípravě na budoucí povolání, ale rovněž rozlišování tohoto povolání. Je zvláštní, že v podstatě od vstupu do semináře či do kláštera se mladí lidé stávají zajatci - nikoli Božími (Bůh jim dává svobodu), ale zajatci lidských očekávání. Jejich odchod často způsobí zklamání v rodině, pokud šlo o věřící rodinu, ve farnosti, zklamání u spolubratří, spolusester či představených. Z vyprávění desítek mladých lidí vím, do jaké krize se po svém odchodu dostávají jenom díky veřejnému mínění ostatních katolíků, kteří v této věci neznají odpuštění.

Avšak jaké odpuštění?! Cožpak jim vlastně my máme co odpouštět? Jak si vůbec osobujeme právo číst v jejich svědomí a posuzovat, jestli ve svém rozhodování opravdu poslouchali Boha? Vždyť kolik lidí vstupuje do semináře či do řádu s naprosto nesprávnými motivy, s neuzdravenou minulostí, bez pomoci solidního duchovního rádce. Je více než zřejmé, že počáteční rozhodnutí je v mnoha případech omylem, a pro mnohé představuje odchod vlastně krok vpřed, přiblížení se Božímu plánu pro svůj život - daleko více, než byl krok do místa, které právě opouštějí! Všichni máme totiž usilovat o věrnost Pánu a jeho volání, které není jen jednorázovou záležitostí, a teprve pak o věrnost svému slovu. Kdyby byl například Herodes věrnější Pánu než slovu, které neuváženě dal, nemusel zemřít Jan Křtitel.

Možná by bylo lepší, kdyby v kostelích probíhaly také modlitby za nalezení dobrých životních partnerů a vůbec za rozlišení povolání mladých lidí než tolik přímluv za nová kněžská a řeholní povolání. Ne že by bylo něco špatného v těch prosbách samotných, ale neustálým mluvením o nedostatku tzv. duchovních povolání a prosbami za ně se vytváří nezdravý psychický tlak, který u mladých lidí naslouchání Božímu hlasu nesmírně ztěžuje, a po odchodu z přípravy na toto povolání jim působí těžké falešné pocity viny, jako by zradili Boha i církev.

Jedenkrát jsem měla co do činění dokonce se sotva patnáctiletou dívkou, která prožívala sebevražedné deprese a pocity zavržení z toho, že „zradila Pána Ježíše“, jak jí bylo dáno na vědomí, když odešla z vlivu sester - začaly ji formovat v řeholním duchu už ve dvanácti letech! Jiné kandidátce řeholního života, která šla vrátit svůj kandidaturní křížek, řekla představená: „To si nech - ať ti to vždycky připomíná, že jsi zradila Pána Ježíše!“ Netvrdím, že se to děje všude, znám spoustu moudrých představených a vůbec obdivuhodných řeholnic, ale děje se to tak často, že by byl hřích o tom mlčet, protože „veřejné katolické mínění“ tvoříme my všichni.

 

z knihy Vězení s klíčem uvnitř - Kdy, jak a proč odpouštět a prosit o odpuštění , vydal(o):Karmelitánské nakladatelství


 

Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 66,10-14c; Žalm 66; Gal 6,14-18
Lk 10,1-12.17-20

Ježíš nedává učedníkům seznam věcí, které si mají zabalit s sebou, když jdou na misii. Co jsou ty zásadní skutečnosti, které misionář potřebuje pro svoji práci? Nezamluvit svůj úkol (pozdravovat se s kdekým), nést pokoj a nikoli prokletí, být pokorní a nevybíraví nejen v jídle, ale i v tom, kdo nám přišel do cesty. Úkolem je přinést Boží království, nikoli poučky, úkoly či strach z Boha. A přestože byli učedníci nezkušení, přineslo jejich počínání ovoce. Možná právě toto je zásadní: Tak často se bojíme mluvit o své víře! Když se ale s pokorou a odevzdaností pustíme do díla, zjistíme, že jde o Bohem požehnanou a skvělou zkušenost, a to i přes nástrahy Zla.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2022) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2022) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2022) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2022) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. / "Jsem odevzdaná do vůle Boží - chci splnit…

Kardinál Beran - pořad k poslechu

Kardinál Beran - pořad k poslechu
(24. 6. 2022) Kardinála Berana hlídala StB celých 14 let. Podcast z řady Hrdinové.

Jan Křtitel (svátek 24. 6.)

Jan Křtitel (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2022) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2022) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535