Navigace: Tematické texty L LáskaDelší texty Pod vládou Kristovou (Raniero Cantalamessa)

Pod vládou Kristovou (Raniero Cantalamessa)

Tomu, kdo k evangeliu přistupuje s lidským smýšlením, připadá absurdní, že se z lásky dělá "přikázání" a namítá: co je to za lásku, když není svobodná, ale nařízená? Odpověď zní: jsou dva způsoby, jak přimět člověka k tomu, aby určitou věc udělal, nebo neudělal: buď ho k ní přinutit, anebo ho přivábit; zákon vede člověka prvním způsobem, přinucením, pod hrozbou trestu; láska ho vede druhým způsobem, přivábí ho. (159) ...láska je jako "závaží" na duši, které ji táhne k předmětu vlastní touhy, o němž ví, že v něm najde pokoj. (16O) ...Dalo by se říci, že žít v milosti, podle nového zákona Ducha, je žít jako "zamilovaní", uchvácení láskou. Stejnou změnu, kterou vytváří láska v životním rytmu a ve vztahu dvou lidí, vytváří ve vztahu člověka a Boha příchod Ducha svatého. (16O)
Dodržování přikázání a poslušnost jsou prakticky zatěžkávací zkouškou lásky, znamením, podle kterého se pozná, zda žijeme "podle Ducha" nebo "podle těla: V tom je totiž láska k Bohu, že zachováváme jeho přikázání (1 J 5,3). Tak to bylo u samotného Ježíše; ukázal na sobě ušlechtilý model lásky, která se projevuje v dodržování přikázání, tj. v poslušnosti. Já zachovávám přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce (J 15,1O). (161-62)
/Příklad: Těhotná žena přijímá "přikázání" lékaře, porodní báby... proto, že má ráda své dítě. Dělá to ráda, ne proto, že je to přikázané, ale proto, že miluje./ (162-63) ...
Jak jsme viděli, mezi zákonem a láskou nastává podivuhodná výměna, určitý koloběh, perichoreze. Jestliže platí, že láska opatruje zákon, je pravda i to, že zákon opatruje lásku. láska je silou zákona a zákon chrání lásku. Zákon slouží lásce a chrání ji různými způsoby. (163). ...
Čím víc člověk miluje, s tím větší úzkostí pociťuje nebezpečí, které hrozí jeho lásce jen a jen od něj samotného; dobře totiž ví, že je vrtkavý a že by ho jeho láska mohla třeba už zítra omrzet. A protože teď, když v lásce žije, jasně vidí, že by to znamenalo nenahraditelnou ztrátu, pojistí se tím, že se k lásce "připoutá" zákonem, a tím svůj akt lásky, který se odehrává v čase, zakotví ve věčnosti. /To je problematika mladých lidí před svatbou - je třeba, aby pochopili, že "připoutání" zákonem chrání jejich lásku před rozmary času. A platí to i o lásce k Bohu!. Obraz: antický mořeplavec se připoutal ke stěžni, aby se vyhnul vábení Sirén./ (164)
Člověk se přibližuje k Bohu a napodobuje ho, když se svobodně zavazuje, že bude milovat navždy, a tak činí lásku povinností, zákonem, nebo lépe, přijímá zákon, který je mu dán Božím slovem: Miluj Hospodina, Boha svého, celým svých srdcem, celou svou duší a celou svou myslí a svého bližního jako sám sebe (srv. Mt 22,37 a násl.). (165)
(Raniero Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 159-65)


Témata: Láska

Čtení z dnešního dne: Sobota 12. 7. 2025, Sobota 14. týdne v mezidobí

Gn 49,29-32; 50,15-26a (hebr. 49,29-33; 50,15-25);

Komentář k Gn 49,29-32; 50,15-26a: Bůh provází rod Jakubův i Josefův na cestě do zaslíbené země. Podobně i moji, naši rodinu vede do svého království. Soudržnost rodin a vědomí přítomnosti Boha může zachránit i naši Evropu, která pluje dějinami.

Zdroj: Nedělní liturgie

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2025) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2025) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím
(3. 7. 2025) Nová česká kniha o synodalitě: praktický průvodce pro dnešní církev,

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."