Navigace: Tematické texty Č ČlověkDelší texty Pohotovost zanechat všeho na Kristovo zavolání (E. J. Cuskelly)

Pohotovost zanechat všeho na Kristovo zavolání (E. J. Cuskelly)

Pokrok v dozrávání osobnosti je pokrok v sebezapírání. (119) ...Tento osobní rozvoj ve všech stupních vyžaduje zříkání se sebe - zříkání se našich přání, našich choutek a zálib, brzdění našich pudů, ovládání našich citů, překonávání strachu a úzkostí, když je třeba přijmout odpovědnost, atd. (12O)

Dokonalá láska k druhým je zase zřeknutí se sebe, protože znamená, že myslíme nejprve na ně a na to, co chtějí nebo potřebují. Altruistická láska je sebeobětování. (12O)

Bude-li /člověk/ hledět na věci pravdivě, uvidí, že všechno odříkání je zaměřeno na kladné skutečnosti. (12O)

Má ztratit svůj sobecký život, aby nalezl plnost osobních vztahů. (12O)

Křesťanská askeze není zaměřena k tomu, aby udělala z člověka dobře vyváženou a dobře kontrolovanou postavu. Je zaměřena k osobnímu spojení s Bohem. ...Není-li takto zaměřena, může být velmi egocentrická a může být zamořena hlubší pýchou, než když se člověk přenechá napospas své slabosti. (121)

Křesťanský život je vcelku živé podřizování se Boží lásce. (122)

Askeze je tedy ostražitost proti tomu v nás, co by mohlo vést k odloučení od Boha. (123)

Avšak dáváte-li z lásky, nemyslíte zasmušile, že se něčeho vzdáváte. Zřeknutí bude upřímné, jen bude-li radostné. (124)

Ale je užitečné připomenout, že slovo "sacrificium" (oběť) pochází od slov "sacrum facere", posvětit něco tím, že se to daruje Bohu. (124)

Všechno, co se dává Bohu, musí se považovat za dar, věnovaný radostně a z lásky. (124)

Musí to být askeze osobní, vhodně zapojená do snahy milovat Krista a osobně se mu oddat. (125)

Askeze všeobecně směřuje k utváření lidské osobnosti tak, aby ji mohla ovládat osobní láska ke Kristu. (127)

Odpoutanost není necitelnost, ale pohotovost zanechat všeho na Kristovo zavolání. (128)

Jsou-li oběti inspirovány Duchem Božím, bude je doprovázet odpoutanost, pokora, jasný klid a pokoj. (132)
(E. J. Cuskelly: Současná spiritualita Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 119-132)


Témata: Člověk

Čtení z dnešního dne: Úterý 11. 11. 2025, Úterý - Památka sv. Martina, biskupa

Mdr 2,23-3,9;

Komentář k Lk 17,7-10: Možná očekávám odměnu od Boha za dobré jednání. Tento postoj je zřejmě nesprávný. Nejvyšší odměnou a vyznamenáním je totiž to, že mu mohu sloužit!

Zdroj: Nedělní liturgie

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…