Navigace: Tematické texty S SpásaDelší texty Povídka z knihy W. Busche - Život bez všedních dnů

Povídka z knihy W. Busche - Život bez všedních dnů

Za světové války jsem byl mladým důstojníkem. Byl jsem daleko od Boha. Můj otec se mne jednou zeptal: "Ty už nevěříš v Boha?" Odpověděl jsem mu: "Tak hloupý nejsem, abych Boha popíral, ale Bůh se mnou nesetkal, proto mne nezajímá."
Nějakou dobu po tomto rozhovoru jsem seděl s kamarádem v příkopu u cesty. Čekali jsme na rozkaz k postupu a vyprávěli si vtipy, v jakých se vojáci rádi vyžívají..., ale jednou se kamarád nezasmál. "Petře", říkám mu, "proč se nesměješ"? Tu se zvrátil a já vidím, že je mrtev. Střepina granátu ho zasáhla do srdce. Stál jsem ve svých 18-ti letech před mrtvolou svého kamaráda.
Ze začátku mne to vůbec nedojímalo: "Co jsi to za nezdvořáka, kamaráde, že se odporoučíš dřív než dovyprávím vtip?!" Ale v témže okamžiku mne polilo horko: "Kde teď je?!" Vidím se ještě stát u toho příkopu, když mne zalilo pronikavé světlo, jasnější než záře výbuchu atomové bomby. "Ten teď stojí před samým Bohem! " A následující zjištění bylo: "Kdybychom seděli obráceně, tak by to zasáhlo mne a stál bych teď před Bohem já!" Ne před nějakým pánbíčkem, ale před Bohem! Před Bohem, kterého jsem já ignoroval!
V tom okamžiku jsem si uvědomil, že jsem absolutně nežil podle toho, co Bůh zjevil. "A kdyby mě teď zasáhl výstřel, stál bych před Bohem." A bylo mi jasné, že bych asi nemohl žít věčně, ale že bych vešel do věčného zatracení. V tu chvíli přišel rozkaz: "Jde se kupředu!" Tak jsem nasedl. Zůstal zde můj mrtvý přítel. Po dlouhých letech jsem poprvé sepjal ruce a modlil se: "Milosrdný Bože, nenech mne padnout, dokud nebudu vědět, že nebudu zatracen!"
Šel jsem později k jednomu vojenskému faráři a zeptal jsem se ho co mám dělat, abych mohl žít s Bohem, abych nebyl zatracen. Odpověděl mi: "Pane poručíku, musíme napřed zvítězit, zvítězit, zvítězit!" "Sám to nevíte!" odvětil jsem mu a odešel. Byl bych snad upadl v zoufalství, kdyby mi jednoho dne nepřišel do rukou Nový zákon. "Tam stojí, jak může být člověk zachráněn!" pomyslel jsem si. Jenom jsem tak listoval, poněvadž jsem se v něm pořádně nevyznal. Mé oko se zastavilo na jediné větě: "Ježíš Kristus přišel na svět, aby spasil hříšné". Bylo to, jako by uhodil blesk. "Hříšník" - to jsem já, to mi nemusel nikdo vykládat. A chtěl jsem být spasen. Nevěděl jsem přesně co to znamená. Chápal jsem, že "být spasen" znamená dostat se ze stavu, ve kterém jsem se nalézal. Najít pokoj s Bohem. "Ježíš Kristus přišel, aby hříšné spasil". Když na to Ježíš stačí, musím jej nalézt. Nalézt Ježíše! Trvalo to ještě několik týdnů. Zkoušel jsem, zda by mi mohl někdo Ježíše ukázat. Ale žádný to nedovedl. A pak jsem udělal něco, co vám mohu vřele doporučit. Zavřel jsem se - byli jsme už e na pochodu - do starého statku. Dům byl napůl zbořený a vyklizený, ale jedna místnost byla ještě celá. Vešel jsem, zamkl, padl na kolena a řekl: "Pane Ježíši! V bibli stojí, že jsi přišel od Boha, abys spasil hříšné. Jsem hříšník. Nemohu ti do budoucna nic slibovat, poněvadž mám špatný charakter. Ale nechci být navěky zavržen, kdybych teď zemřel. Proto se tri teď Pane Ježíši, od hlavy až k patě vydávám. Dělej se mnou co chceš!" Nebyl žádný hluk, žádné velké pohnutí, ale když jsem vyšel, nalezl jsem Pána, Pána kterému jsem patřil. Toto byl počátek cesty spásy...

(W. Busch, Život bez všedních dnů, str.15nn)


Témata: Spása

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…