Navigace: Tematické texty E Eschatologie, konec světa, věci posledníDelší texty Předpoklady vzniku církve a paruzie (Peter Pawlowsky)

Předpoklady vzniku církve a paruzie (Peter Pawlowsky)

Zprvu se zdálo, že představa dějin židovské bible (tj. "Starého zákona"), zaměřená k blaženému konečnému věku, se v Ježíšovi naplnila, i když jeho smrt - jako bolestivé přerušení - rychlý běh světa ke konci na krátký čas pozdržela. Když se však tento krátký čas prodlužoval a nechtěl nijak skončit, vedlo toto přerušení k novému dialektickému konceptu dějin: doba spásy sice už teď začala, ale není ještě dovršena. Eschatologie, nauka o posledních věcech, se rozštěpila na dvě části: na eschatologii přítomnou a budoucí. V zásadě je všechno už teď zde, smrt a bezpráví, bolest a konečnost jsou (Ježíšovou smrtí) už překonány, ale nový svět ještě není definitivně vidět. Proto je třeba čekat na druhý, budoucí konec času, o němž však Nový zákon žádné časové údaje nepodává.

Co se týče tohoto druhého očekávání, myslili a myslí křesťané stejně jako Židé: obě náboženství žijí v "ještě ne". Ale argumentování ve prospěch prvého přesvědčení je pro křesťany nesmírně obtížné. Co se na světě změnilo, ptají se jich Židé a ostatní nekřesťané už málem 2000 let, v čem tkví to "už teď" posledního času, který už nastal? Tato otázka je další neumlčitelný motiv teologického a filosofického přemýšlení až do naší doby a poskytuje látku pro všechny myslitelné modely kritiky náboženství a církve až do současnosti.

Koncem 1. století vznikl nejzávažnější pokus zvládnout problém odloženého posledního času a druhého příchodu Kristova také literárně: Apokalypsa čili Zjevení Janovo. (...)

Apokalyptické představy v děsivých obrazech konečného zápasu dobrých a zlých mocností byly rozšířeny už od makabejské doby; každá přírodní pohroma, každý společenský a politický otřes, každé pronásledování k nim přispívalo, a zejména zničení Jeruzaléma a chrámu živilo jistotu, že tak už to dlouho jít nemůže. Stejného přesvědčení byli mnozí křesťané, zejména když vypukla první masivní římská pronásledování křesťanů. Otázka zněla: proč se teď ještě nějak zařizovat ve světě, který se už zmítá v posledních křečích?

Zjevení Janovo na to dává tuto odpověď: za prvé se křesťanské obce samozřejmě musejí přítomností zabývat a zde a nyní vést slunný život: K velkému zklamání všech spekulantů začíná totiž Zjevení třemi kapitolami přísného napomínání sedmi maloasijským křesťanským obcím. Za druhé se sice musíme vzdát blízkého očekávání, to jest naděje v bezprostředně blízký druhý příchod Mesiáše Ježíše; nicméně vědomí, že žijeme v mezidobí, se ztratit nesmí, i kdyby toto mezidobí mělo trvat tisíce let.

Předpokladem pro to, aby se z nového náboženského přesvědčení mohla vyvinout církev, byly tři kroky: radikální etika Ježíšových učedníků, kteří chodili zemí, musela být přeložena pro potřebu usedlých obci; malá židovská sekta musela nechat svůj původ za sebou a své přesvědčeni šířit jako univerzální učení spásy; blízké očekáváni království Božího bylo třeba opustit a nahradit "rozdělenou" představou posledního času: počátkem konce je Ježíš Kristus, ale na konec sám si ještě musíme počkat.
(Peter Pawlowsky: Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí, Vyšehrad, Praha 1996, 36-39)


Čtení z dnešního dne: Sobota 8. 11. 2025, Sobota 31. týdne v mezidobí

Řím 16,3-9.16.22-27;

Komentář k Lk 16,9-15: Je dojemné, jak se Pavel snaží na nikoho nezapomenout. Lidská náklonnost a srdečnost se nesmí z naší církve vytratit! Kdypak jsem já naposledy poslal někomu pozdrav (třeba povzbudivou sms)?

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…