Navigace: Tematické texty L LáskaDelší texty Projevy sexuální nezralosti (Józef Augustin)
Projevy sexuální nezralosti (Józef Augustin)
Masturbace  má obvykle  příčiny  v  konfliktech v  rodině, v nedostatku bezpečí, v citové izolaci, v chybějících vztazích s druhým  pohlavím,  v  pocitu  méněcennosti,  v  přílišných požadavcích ze strany rodičů, v  depresi a strachu, v nevíře v sebe, v odmítání sama sebe. Přílišné zaměření na sebe a na tělesný požitek. Nebezpečí, že člověk bude považovat druhého člověka  jen  za  pouhý  předmět  k  použití,  a  to nejen v sexuální oblasti. (112-17)
"Stačí   tedy   ukázat   masturbaci   jako  projev  sexuální nezralosti a  podpořit tím snahu o  její přemožení. Pokud si chce mladý člověk vypěstovat zralé sexuální chování, musí se přestat zaměřovat na  sebe a na své sexuální  pocity, aby se mohl  skutečně  otevřít  jiným.  Integrovat  svou  sexualitu znamená   zapřáhnout  sexuální   energii  do   služby  lásky a předávání života." (116)
"Za  účelem správného  posouzení morální  odpovědnosti a pro pastorační účely  je třeba vzít  v úvahu citovou  nezralost, sílu náklonnosti  a návyku, vnitřní neklid  a jiné psychické nebo  sociální  skutečnosti,  které  umenšují  nebo  dokonce snižují na minimum morální  pocit viny, morální odpovědnost" (Katechismus). (117-18)
K tomu v poznámce citát z Kongregace pro katolickou výchovu: "I když jsme si plně  vědomi zla s masturbací spojeného, je třeba zachovat nezbytnou moudrost při posuzování subjektivní odpovědnosti osoby." (118)
"Základní  chybou,  které  se  při  sexuální  výchově dětí a mládeže dopouštíme, je mechanické směšování objektivního zla (v  souvislosti  s  určitým   sexuálním  chováním)  s  plnou subjektivní  odpovědností."  (118)  Nelze  to zjednodušit na tézi,  že  něco  je  vždy  těžký  hřích!  Přehánění  hodnoty poklesků  v sexu  může vést  k přesvědčení,  že člověk  má v podstatě jen  jeden problém -  a přehlížejí se  jiné otázky! (118)
"Nemůžeme   doopravdy  pochopit   podstatu  hříchu   šestého přikázání, jestliže neodhalíme podstatu hříchu proti prvnímu přikázání k Bohu a k lidem." (119)
"Morální odpovědnost  v sexuální oblastni  je třeba rozšířit z jednotlivých poklesků  i na obecnější  odpovědnost za celý svůj  život:  odpovědnost  za  stálý  emocionální a duchovní růst, odpovědnost za svou svobodu, za to, jakým je náš vztah k lidem.  ... /To  je pak  / spojeno  s otevíráním se druhým a s uvědomělým  vytvářením mezilidských vztahů.  Různé formy angažovanosti  v mezilidských  vztazích pomáhají dokazovat, že  sexualita  je  oblast,  kde  se  druhému  předává  láska a život." (119)
"Každé  morální hodnocení  vlastního jednání  se uskutečňuje pouze ve  vlastním svědomí. ... Kněz,  duchovní rádce nemůže za druhého rozhodovat o jeho subjektivní odpovědnosti. On je svědkem církve, který pomáhá rozpoznat, zda svědomí "správně funguje", potvrzuje osobní poctivost a uvážlivost penitenta. Jako  svědek  to  však  nejen  stvrzuje,  ale může správnost penitentova hodnocení i  zpochybnit. Při tomto zpochybňování ovšem nesmí  vycházet jen z  vlastního, subjektivního soudu, ale musí se opírat o víru církve." (119)
Pozor na vyvolání pocitu nejistoty  u penitenta! Je nutno se z masturbace vyznávat  jako z každého  jiného selhání. "A  i když to  není přední a nejdůležitější  lidská slabost, je to přesto  výraz  sebeprosazování  a  egocentrismu."  (12O)  Ve zpovědi uvést i jak jsme se snažili se s věcí vyrovnat a jak se snažíme o celkový emocionální a duchovní růst.
Je  třeba  odmítnout  schvalování  masturgace jako rozvíjení sexuální náklonnosti k druhému pohlaví!
Pomoc v  masturgační krizi: Zjistit,  co je hlavním  zdrojem sexuálního napětí  - jen vyhledávání  vnějších podnětů, nebo hlubší mimosexuálí problémy? V druhém případě snaha o řešení těchto  problémů!  Péče  o  hygienu  obraznosti.  F.  Arvezu doporučuje  umístit  skrytě  nápis  "dnes  ne"  - boj se tak rozkládá  do  jednotlivých  dnů.  Oddramatizovat  celou věc: znechucení, deprese, pocit méněcennosti, nedůvěra ve vlastní síly... jsou škodlivější než tělesný jev. Odvrátit pozornost od sexu a více se zajímat o život. (12O-21)
Vhodná i pomoc druhých. Ukázat, že Bůh miluje člověka i přes jeho selhání. I modlitba, svátosti, dobré skutky. (121)
Zvláště u  dospělých je masturbace  obvykle důsledkem jiných těžkostí  a zklamání.  "Avšak týká-li  se osob,  které se  v tomto směru upřímně a opravdově snaží o nápravu, je na místě soudit,  že subjektivně  nejde o  velký hřích,  nýbrž je  to spíše směs  utrpení a egotismu, se  kterým se nevypořádali." (123-24) /Egotismus = snaha stavět se do popředí/
"Z hlediska  morálky je tedy třeba  na jedné straně trpělivě přijmout to, co se nedá naráz vyléčit, na druhé straně celou svou bytostí  usilovat o svůj  vnitřní růst a  o křesťanskou angažovanost ve všech jiných oblastech." (B. Häring) (124)
        (Józef Augustin): Sexualita v našem životě, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 112-24)






