Navigace: Tematické texty H Holokaust, šoa, genocidaTexty na nástěnku - Holokaust, šoa, genocida r. 2013 Holocaust: vzpoura proti Bohu

r. 2013 Holocaust: vzpoura proti Bohu

Benedikt XVI. u příležitosti návštěvy Osvětimi 28. května 2006 veřejně hovořil o Osvětimi jako o „zločinu proti Bohu a člověku, jenž v dějinách nemá obdoby.“ Papež se staví na stranu těch, kteří zdůrazňují nesrovnatelnost a jedinečnost šoa. „Mluvit (…) na tomto místě hrůzy je téměř nemožné – je to obzvláště těžké a tíživé pro křesťana, papeže, pocházejícího z Německa. Na tomto místě, kde selhávají slova, může obstát vlastně pouze otřesené mlčení.“

Ve své promluvě papež vysvětluje: „V podstatě zde mělo dojít k násilnému vyhlazení tohoto národa, a tak měl být usmrcen i Bůh, který povolal Abraháma a promluvil na Sinaji, kde ustanovil trvale platná měřítka lidství. Tento lid již svou pouhou existencí svědčí o Bohu, jenž promluvil k člověku a povolává jej k odpovědnosti. (…) Zničením Izraele skrze šoa měl být v posledku vyrván také kořen, z něhož vyrůstá křesťanská víra.“ Šoa proto nemá obdoby, protože se zde spolu s židovstvím má vymazat nositel jedinečného povolání.

Rezolutní odklon od antijudaismu

Vytrvalost antijudaismu v dějinách, sahajícího v různých podobách od antiky přes středověk až do současnosti, je jedinečná. Jan Pavel II. při prosbách o odpuštění v Jubilejním roce otevřeně přiznal antijudaistická pochybení v dějinách církve. Civilizační zlom, jímž Osvětim bezpochyby je, zde vyžaduje rázné skoncování s antijudaistickými teologickými tradicemi a křesťany vyzývá ke stálému zpytování svědomí.

Je nepřípustné, aby rezolutní odklon od antijudaismu, v církvi oficiálně provedený na Druhém vatikánském koncilu, byl lehkovážně vydán všanc. Církev, která by při pohledu na Židy hovořila dvojakým jazykem a ve svých řadách by opět dovolila obvinit je z vraždy Boha, popřípadě by dala prostor jiným protižidovským klišé, znovu by zradila své „starší bratry a sestry“. A nakonec by z Osvětimi odešla zcela nepoučena.

Tento text k vytištění v PDF
Zpracováno podle článku: Jan-Heiner Tück,
„Kdo se vás dotkne, dotkne se zřítelnice mého oka“ (Zach 2,12).
Několik teologických poznámek k šoa a její jedinečnosti,
Mezinárodního katolická revue Communio, ročník 1/2011.
Redakčně upraveno.
 


Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 3. 7. 2025, Svátek sv. Tomáše, apoštola

Ef 2,19-22;

Komentář k Jan 20,24-29: „Dokud neuvidím, neuvěřím,“ slyšeli jsme možná od našich současníků. Ale oni – na rozdíl od Tomáše – mají strach dotknout se zblízka Pánových ran, ran tohoto světa.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2025) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…