Navigace: Tematické texty K KřížDelší texty Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží.
(1Kor 1,18)

Svatý Pavel napsal Galaťanům, že jim Ježíše Krista ukřižovaného jasně ukázal (srv. Gal 3,1). ...Rozhodně ho nelíčil v růžových barvách. Píše: Kristus nás vykoupil z kletby zákona tím, že za nás vzal prokletí na sebe, neboť je psáno: 'Proklet je každý, kdo visí na dřevě.' (Gal 3,13) Pavel "nenatírá kříž na růžovo". Prokletí je v bibli synonymem vydání napospas, osamělosti, odloučení od Boha a vyloučení z lidu. bylo určitým druhem radikální exkomunikace. ...To největší utrpení Ježíš na kříži vytrpěl až do dna: byl opravdu proklet a odloučen od Boha za (bratry) /za nás/. Bože můj, Bože můj - zvolal na kříži - proč jsi mě opustil? (Mt 27,6)
Ježíš na kříži /vzal na sebe a/ protrpěl se vším všudy nejhlubší následek hříchu, kterým je ztráta Boha. Stal se nezna-Bohem, bezvěrcem - ne z viny, ale z trestu - a to všechno proto, aby odpykal zaviněnou nevěru, která je ve světě a v každém z nás ve formě vzpoury proti Bohu, nedbání na něj. Opravdu nás zachránil trest /tím, že důsledek hříchu/, (který) všechen dopadl na něj /on vzal na sebe místo nás/. Ježíš na sobě tajemně zažil trest /úděl/ zavržených, spočívající v odloučení od Boha, v náhlém zjištění, že Bůh je všechno /,že v něm je plnost života/ a bez něj nelze ani žít ani umřít a teď už je jednou provždy ztracen. V takovéto situaci se (člověk nemůže) /nelze/ ani utéci k Bohu... Peklo není nic jiného než ztráta nejvyššího Dobra.
/Bůh odsuzuje hřích/
Kristus na Golgotě byl na znamení hrozného Božího odsouzení hříchu doslova "probodán" pro naše provinění. Žalmista praví: Pro tvůj hrozný hněv, Hospodine, už není na mém těle zdravé místo... Jsem ochromen, zcela zdeptán, křičím a mé srdce sténá. (Žl 38,2n)
To všechno bylo nutné, aby "tělo ovládané hříchem bylo zbaveno moci" (Řím 6,6) a aby se nám místo klatby /prokletí, které je následkem hříchu/ dostalo požehnání (srv. Gal 3,3). Od nejstarších dob Otcové připisují ukřižovanému Kristu biblický obraz hořké vody Mary, která zesládla, jakmile se jí dotklo dřevo vhozené Mojžíšem /na příkaz Boží/ (srv. Ex 15,23n). Kristus na dřevě kříže /za nás/ sám vypil hořkou vodu hříchu a změnil ji v sladkou vodu milosti /a požehnání/.
/Jeden z vojáků vzal houbu, naplnil ji octem, nabodl na tyč a dával Ježíšovi pít... (Mt 27,48; viz Jan 19,28n)/
... Nikdo nezná utrpení Syna kromě Otce...
Po hříchu tkví velikost stvoření před Bohem v tom, že za něj nese co nejméně viny a co nejvíce trestu. Jinými slovy v tom, že je "beránkem" - obětí - a je "neposkvrněné" - nevinné.
Ježíš z Nazareta je Písmem nazývaný "Beránkem bez vady" (srv. 1Petr 1,19). On vskutku neměl žádnou vinu a nesl všechen trest za hřích: On hříchu neučinil..., ale vzal naše hříchy (1Petr 2, 22.24). Jeho, který "nepoznal hřích" ztotožnil Bůh s /naším, se vším/ hříchem (srv. 2Kor 5,21).
Říkáme-li, že Ježíš na sebe vzal trest za hřích, neznamená to, že na sebe vzal jen potrestání, ale i něco mnohem hrůznějšího, obžalování z viny. Vzal na sebe vinu, aniž ji měl. ...! Ježíš prožil nejvyšší stupeň té nejhroznější ...příčiny lidského utrpení - "pocit viny". /(Proto je i toto od základů Ježíšem vykoupeno...)/
"My jsme odsouzeni spravedlivě..., ale on nic zlého neudělal." (srv. Lk 23,41)

/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str. 80-84/


Témata: Kříž

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 7. 2025, Středa 13. týdne v mezidobí

Gn 21,5.8-20;

Komentář k Mt 8,28-34: Jako bychom slyšeli hlasy současnosti: co je ti do nás? Není důvodem odmítání Boha strach, že si na mě bude dělat nároky, že budu muset změnit život?

Zdroj: Nedělní liturgie

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2025) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535