Navigace: Tematické texty K KřížDelší texty Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží.
(1Kor 1,18)

Svatý Pavel napsal Galaťanům, že jim Ježíše Krista ukřižovaného jasně ukázal (srv. Gal 3,1). ...Rozhodně ho nelíčil v růžových barvách. Píše: Kristus nás vykoupil z kletby zákona tím, že za nás vzal prokletí na sebe, neboť je psáno: 'Proklet je každý, kdo visí na dřevě.' (Gal 3,13) Pavel "nenatírá kříž na růžovo". Prokletí je v bibli synonymem vydání napospas, osamělosti, odloučení od Boha a vyloučení z lidu. bylo určitým druhem radikální exkomunikace. ...To největší utrpení Ježíš na kříži vytrpěl až do dna: byl opravdu proklet a odloučen od Boha za (bratry) /za nás/. Bože můj, Bože můj - zvolal na kříži - proč jsi mě opustil? (Mt 27,6)
Ježíš na kříži /vzal na sebe a/ protrpěl se vším všudy nejhlubší následek hříchu, kterým je ztráta Boha. Stal se nezna-Bohem, bezvěrcem - ne z viny, ale z trestu - a to všechno proto, aby odpykal zaviněnou nevěru, která je ve světě a v každém z nás ve formě vzpoury proti Bohu, nedbání na něj. Opravdu nás zachránil trest /tím, že důsledek hříchu/, (který) všechen dopadl na něj /on vzal na sebe místo nás/. Ježíš na sobě tajemně zažil trest /úděl/ zavržených, spočívající v odloučení od Boha, v náhlém zjištění, že Bůh je všechno /,že v něm je plnost života/ a bez něj nelze ani žít ani umřít a teď už je jednou provždy ztracen. V takovéto situaci se (člověk nemůže) /nelze/ ani utéci k Bohu... Peklo není nic jiného než ztráta nejvyššího Dobra.
/Bůh odsuzuje hřích/
Kristus na Golgotě byl na znamení hrozného Božího odsouzení hříchu doslova "probodán" pro naše provinění. Žalmista praví: Pro tvůj hrozný hněv, Hospodine, už není na mém těle zdravé místo... Jsem ochromen, zcela zdeptán, křičím a mé srdce sténá. (Žl 38,2n)
To všechno bylo nutné, aby "tělo ovládané hříchem bylo zbaveno moci" (Řím 6,6) a aby se nám místo klatby /prokletí, které je následkem hříchu/ dostalo požehnání (srv. Gal 3,3). Od nejstarších dob Otcové připisují ukřižovanému Kristu biblický obraz hořké vody Mary, která zesládla, jakmile se jí dotklo dřevo vhozené Mojžíšem /na příkaz Boží/ (srv. Ex 15,23n). Kristus na dřevě kříže /za nás/ sám vypil hořkou vodu hříchu a změnil ji v sladkou vodu milosti /a požehnání/.
/Jeden z vojáků vzal houbu, naplnil ji octem, nabodl na tyč a dával Ježíšovi pít... (Mt 27,48; viz Jan 19,28n)/
... Nikdo nezná utrpení Syna kromě Otce...
Po hříchu tkví velikost stvoření před Bohem v tom, že za něj nese co nejméně viny a co nejvíce trestu. Jinými slovy v tom, že je "beránkem" - obětí - a je "neposkvrněné" - nevinné.
Ježíš z Nazareta je Písmem nazývaný "Beránkem bez vady" (srv. 1Petr 1,19). On vskutku neměl žádnou vinu a nesl všechen trest za hřích: On hříchu neučinil..., ale vzal naše hříchy (1Petr 2, 22.24). Jeho, který "nepoznal hřích" ztotožnil Bůh s /naším, se vším/ hříchem (srv. 2Kor 5,21).
Říkáme-li, že Ježíš na sebe vzal trest za hřích, neznamená to, že na sebe vzal jen potrestání, ale i něco mnohem hrůznějšího, obžalování z viny. Vzal na sebe vinu, aniž ji měl. ...! Ježíš prožil nejvyšší stupeň té nejhroznější ...příčiny lidského utrpení - "pocit viny". /(Proto je i toto od základů Ježíšem vykoupeno...)/
"My jsme odsouzeni spravedlivě..., ale on nic zlého neudělal." (srv. Lk 23,41)

/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str. 80-84/


Témata: Kříž

Čtení z dnešního dne: Pátek 27. 1.

1. čtení a mezizpěv - Žid 10,32-39; Žl 37; Evangelium – Mk 4,26-34

Komentář k Žid 10,32-39: Povzbuzení trpících je i mým úkolem. Mohu dnes myslet na ty, kdo jsou pro svou víru „veřejně tupeni a utiskováni“. A sám chci děkovat za dar svobody a správně ji využívat.

Zdroj: Nedělní liturgie

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2023) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2023) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2023) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2023) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2023) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Online kurz Dějiny evropské kultury na UK

Online kurz Dějiny evropské kultury na UK
(18. 1. 2023) Chcete na Univerzitě Karlově studovat Dějiny evropské kultury? Přihlašte se do 19. února 2023. 

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2023) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.