Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Navigace: Tematické texty K KřížDelší texty Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Raniero Cantalamessa, Slovo o kříži je bláznovstvím...

Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží.
(1Kor 1,18)

Svatý Pavel napsal Galaťanům, že jim Ježíše Krista ukřižovaného jasně ukázal (srv. Gal 3,1). ...Rozhodně ho nelíčil v růžových barvách. Píše: Kristus nás vykoupil z kletby zákona tím, že za nás vzal prokletí na sebe, neboť je psáno: 'Proklet je každý, kdo visí na dřevě.' (Gal 3,13) Pavel "nenatírá kříž na růžovo". Prokletí je v bibli synonymem vydání napospas, osamělosti, odloučení od Boha a vyloučení z lidu. bylo určitým druhem radikální exkomunikace. ...To největší utrpení Ježíš na kříži vytrpěl až do dna: byl opravdu proklet a odloučen od Boha za (bratry) /za nás/. Bože můj, Bože můj - zvolal na kříži - proč jsi mě opustil? (Mt 27,6)
Ježíš na kříži /vzal na sebe a/ protrpěl se vším všudy nejhlubší následek hříchu, kterým je ztráta Boha. Stal se nezna-Bohem, bezvěrcem - ne z viny, ale z trestu - a to všechno proto, aby odpykal zaviněnou nevěru, která je ve světě a v každém z nás ve formě vzpoury proti Bohu, nedbání na něj. Opravdu nás zachránil trest /tím, že důsledek hříchu/, (který) všechen dopadl na něj /on vzal na sebe místo nás/. Ježíš na sobě tajemně zažil trest /úděl/ zavržených, spočívající v odloučení od Boha, v náhlém zjištění, že Bůh je všechno /,že v něm je plnost života/ a bez něj nelze ani žít ani umřít a teď už je jednou provždy ztracen. V takovéto situaci se (člověk nemůže) /nelze/ ani utéci k Bohu... Peklo není nic jiného než ztráta nejvyššího Dobra.
/Bůh odsuzuje hřích/
Kristus na Golgotě byl na znamení hrozného Božího odsouzení hříchu doslova "probodán" pro naše provinění. Žalmista praví: Pro tvůj hrozný hněv, Hospodine, už není na mém těle zdravé místo... Jsem ochromen, zcela zdeptán, křičím a mé srdce sténá. (Žl 38,2n)
To všechno bylo nutné, aby "tělo ovládané hříchem bylo zbaveno moci" (Řím 6,6) a aby se nám místo klatby /prokletí, které je následkem hříchu/ dostalo požehnání (srv. Gal 3,3). Od nejstarších dob Otcové připisují ukřižovanému Kristu biblický obraz hořké vody Mary, která zesládla, jakmile se jí dotklo dřevo vhozené Mojžíšem /na příkaz Boží/ (srv. Ex 15,23n). Kristus na dřevě kříže /za nás/ sám vypil hořkou vodu hříchu a změnil ji v sladkou vodu milosti /a požehnání/.
/Jeden z vojáků vzal houbu, naplnil ji octem, nabodl na tyč a dával Ježíšovi pít... (Mt 27,48; viz Jan 19,28n)/
... Nikdo nezná utrpení Syna kromě Otce...
Po hříchu tkví velikost stvoření před Bohem v tom, že za něj nese co nejméně viny a co nejvíce trestu. Jinými slovy v tom, že je "beránkem" - obětí - a je "neposkvrněné" - nevinné.
Ježíš z Nazareta je Písmem nazývaný "Beránkem bez vady" (srv. 1Petr 1,19). On vskutku neměl žádnou vinu a nesl všechen trest za hřích: On hříchu neučinil..., ale vzal naše hříchy (1Petr 2, 22.24). Jeho, který "nepoznal hřích" ztotožnil Bůh s /naším, se vším/ hříchem (srv. 2Kor 5,21).
Říkáme-li, že Ježíš na sebe vzal trest za hřích, neznamená to, že na sebe vzal jen potrestání, ale i něco mnohem hrůznějšího, obžalování z viny. Vzal na sebe vinu, aniž ji měl. ...! Ježíš prožil nejvyšší stupeň té nejhroznější ...příčiny lidského utrpení - "pocit viny". /(Proto je i toto od základů Ježíšem vykoupeno...)/
"My jsme odsouzeni spravedlivě..., ale on nic zlého neudělal." (srv. Lk 23,41)

/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str. 80-84/


Témata: Kříž

Čtení z dnešního dne: Středa 22. 10. 2025, Středa 29. týdne v mezidobí

Řím 6,12-18;

Komentář k Lk 12,39-48: Program pro mé žité křesťanství: věrnost službě a blízkost Pánu, i když se zdá, že je daleko.

Zdroj: Nedělní liturgie

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Přímluvy dle aktuálního dění: 28. neděle v mezidobí, cyklus C / 12. 10. 2025

(10. 10. 2025) Deset malomocných z evangelia prosilo Krista: „Smiluj se nad námi!“  A Ježíš je uzdravil. Prosme i…

Nabídka studijních a badatelských stipendií v Německu

(7. 10. 2025) Nadace KAAD (Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst) poskytuje studijní a badatelská stipendia pro pobyty v…