Navigace: Tematické texty P PánCitáty z Katechismu katolické církve Různé

Různé

202
Sám Ježíš potvrzuje, že Bůh je "jediný Pán" a že je třeba ho milovat celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou myslí a celou svou silou.4 Současně dává na srozuměnou, že on sám je "Pán".5 Vyznávat, že "Ježíš je Pán", je vlastní křesťanské víře. To však nijak neodporuje víře v jediného Boha. Věřit v Ducha svatého, "Pána a dárce života", nevnáší do jediného Boha žádné rozdělení:

209:
Izraelský lid nevyslovuje Boží jméno z úcty k jeho posvátnosti. Při čtení Písma svatého je zjevené jméno nahrazováno božským titulem "Pán" ("Adonai", řecky "Kyrios"). Tímto titulem bude prohlášeno Ježíšovo božství: "Ježíš je Pán."

446:
V řeckém překladu SZ knih je nevýslovné jméno ...přeloženo výrazem "Kirios" (Pán). ...Výraz Hospodin (pán) je nejčastějším jménem přímo pro označení božství Boha Izraele. V tomto hutném smyslu užívá NZ titulu "Pán" jak pro Otce, tak - a to je novinka - i pro Ježíše, který je tím uznáván za Boha. (1Kor 2,8)

447:
Sám Ježíš si tento titul zastřeně připisuje, když diskutuje s farizeji o smyslu 110. žalmu (Mt 22,41-46; Sk 2, 34-36; Žid 1, 13), ale i otevřeně, když se obrací ke svým apoštolům. (Jan 13, 13). Během Ježíšova veřejného života ukazovaly projevy jeho moci ...jeho božskou svrchovanost.

448:
V evangeliích ho různí lidé oslovují "Pane". (Mt 8,2; 14,30; 15, 22 a jiné). ...Toto oslovení znamená uznání Ježíšova božského tajemství.

449:
...Moc, čest a sláva, náležející Bohu Otci, se vztahují také na Ježíše, protože má "božskou přirozenost" (Flp 2,6).

450
..Člověk nesmí absolutně podřizovat svou osobní svobodu žádné pozemské moci, ale jedině Bohu Otci a Pánu Ježíši Kristu: císař není "Pán". (Mk 12,17; Sk 5,29)

451:
Křesťanská modlitba je poznamenána titulem "Pán"...

455
Jméno "Pán" znamená božskou svrchovanost. Vyznávat nebo vzývat Ježíše jako Pána znamená věřit v jeho božství. "Jenom pod vlivem Ducha svatého může někdo říci: 'Ježíš je Pán'" (1 Kor 12,3).


Témata: Pán

Čtení z dnešního dne: Sobota 15. 11. 2025, Sobota 32. týdne v mezidobí

Mdr 18,14-16; 19,6-9;

Komentář k Mdr 18,14-16: První věty tohoto čtení jsou užity ve vánoční liturgii. Slovo sestupuje mezi nás, lidi, v noci. K našemu přetvoření, probuzení a záchraně.

Zdroj: Nedělní liturgie

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na neděli 16.11.20025

(14. 11. 2025) Ježíš slibuje, že trpělivostí zachráníme svou duši. Vložme proto do Božích rukou své starosti a s důvěrou volejme…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2025) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé
(13. 11. 2025) Dikastérium pro nauku víry: „Údajná zjevení v Dozulé nejsou nadpřirozená“

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…