Navigace: Tematické texty A Askeze (odříkaní, cvičení)Krátké texty, citáty Různé

Různé

V biblické výpovědi se láska k bližnímu poměřuje láskou k sobě. Jednostranná náboženská výchova v duchu nezištnosti kvůli Bohu výkonu přehlíží, že jen člověk, který má rád sebe, může být nesobecký a nezištný. Musí vybudovat vlastní já. //Taková výchova může být důvodem "přibývajících narcistických a individualistických seberealizačních tendencí naší doby".
//Pozor na jednostranné zdůrazňování sebeodříkání a na absolutizování nezištné lásky!// Z toho se odvíjí mravní zásada: "Miluj svého bližního nade všechno, jen ne sám sebe." Je to zfalšování hlavního přikázání lásky: "Miluj svého bližního jako sám sebe."
(Karl Frielingsdorf: Falešné představy o Bohu Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1995, 131)

+

Askeze se spokojí se systematickým umrtvováním a ovládáním naší přirozenosti. Oběť dělá něco více: nabízí naši přirozenost a všechny její schopnosti Bohu. Sebezápor, který je pravdivě nadpřirozený, se musí snažit nabídnout Bohu to, co jsme si odřekli. Dokonalost křesťanského odříkání je v naprostém nabídnutí se Bohu, ve spojení s obětí Krista.
(Thomas Merton: Žádný člověk není ostrov, Krystal OP, Praha 1995, 63)

+

Toto odříkání a obnažení není v podstatě nic jiného než rub lásky: obracíme se k Bohu a tím se automaticky odvracíme sami od sebe a od stvořených věcí. "Milovat Boha je," podle Jana od Kříže, "kvůli Bohu vynakládat své síly na účinné osvobození ode všeho, co není Bůh" (Výstup II,5,7). Ještě zřetelněji to vyjadřuje Terezie z Avily: "Nemyslím, že úplné odevzdání spočívá ve fyzické askezi, nýbrž spíše v tom, že duše se bezvýhradně oddává dobrému Ježíši, našemu Pánu, neboť v něm nachází všechno, a proto zapomíná na všechno ostatní" (Cesta 9,5)
(Wilfrid Stinissen: Cesta vnitřní modlitby, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 14)

+

Učte děti odříkání, aby byly lépe připraveny na lásku.
(Elmar Gruber: Děti se ptají na Boha, Portál, Praha 1994, 57)

+

Církev před Koncilem se spokojovala s řadou postních příkazů, aniž se zabývala smyslem a cílem postu. Z množství příkazů vyplynulo právě tak veliké množství dispenzí. Ztratilo se však přitom pochopení pro hodnotu postu.
Zkušenosti rané církve nám pomohou nově chápat půst jakožto výraz naší víry a jako způsob modlitby; jako modlitbu tělem i duší.
(Anselm Grün, OSB: Půst, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 4)

+

Kříž tě nenutí, aby sis odpíral potěšení, požitek, ale abys podřídil potěšení Boží vůli, aby sis ho dopřával a prožíval ho v poslušnosti k jeho slovu a k zákonu, který on dal ne proto, aby člověku potěšení pokazil, ale aby ho uchránil od bolesti a smrti. Aby prostřednictvím malých radostí, které potkává na své cestě, zatoužil po radosti, jež nekončí.
(Raniero Cantalamessa: My kážeme Krista ukřižovaného, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1996, 130)


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

2 Mak 12,43-46; Žalm ŽALM 116; Řím 5,5-11
Mt 5,1-12a

Doufáme, že křest, kterým jsme byli přivtěleni v Krista, je pro nás vstupenkou do Božího království. Ale v učení církve také čteme o těch, kteří sice vstoupili, ale cosi je dělilo od Boha. Tito bratři a sestry tedy zakusí bolestné okamžiky, v nichž se tváří v tvář Bohu naplno ukáže jejich odmítání Boha, nevěrnost pravdě a spravedlnosti, neláska k bližním… Nejde o pomstu, ale o vyrovnání se s pravdou, protože před Bohem nemůže existovat nikdo, kdo nestojí v pravdě. Tomuto stavu říkáme očistec. Je to místo, kde lidé již patří do nebe. Zde se nerozhodují mezi nebem a peklem. Již patří k Bohu, a proto jim také Bůh nabízí pomoc. Právě v této bolesti nad sebou samými jim mohou pomoci ti, kdo jsou ještě na cestě – my! Proto s nadějí a důvěrou v Boží lásku prosíme za odpuštění jejich hříchů, za smíření a za plné společenství s Bohem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...
(31. 10. 2025) Psal se rok 1950, byl první listopad. Americký vojenský kaplan v Unsanu v Severní Koreji otec Emil Kapaun odsloužil…

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...
(30. 10. 2025) Život člověka probíhá v nejrozmanitějších vzájemných vztazích. Nikdo není odkázán jen sám na sebe, každý závisí na…

Nenechme se převálcovat Halloweenem

Nenechme se převálcovat Halloweenem
(30. 10. 2025) Objevme krásu původního svátku Všech svatých a modlitby za zemřelé.

Biskup, který zmrzačil svou diecézi ve prospěch Čechů: Svatý Wolfgang

(29. 10. 2025) Svatý Wolfgang (svátek 31.10.) svou diecézi zmenšil tak, aby českým křesťanům dal českou diecézi s jejich vlastním…