Navigace: Tematické texty A Anděl, anděléCitáty z Katechismu katolické církve Různé citace

Různé citace

Existence andělů pravda víry

328
Existence duchových, netělesných bytostí, které Písmo svaté obvykle nazývá anděly, je pravda víry. Svědectví Písma je tak jasné, jako jednomyslnost tradice.
Kdo jsou?

329
Sv. Augustin o nich říká: "Anděl je název úkolu, ne přirozenosti. Ptáš-li se, jak se nazývá tato přirozenost, je to duch; ptáš-li se, jaký má úkol, je to anděl. Podle toho, co je, je duch, podle toho, co koná, je anděl."159 Andělé jsou celým svým bytím Boží služebníci a poslové. Protože "andělé v nebi stále hledí na tvář svého Otce" (Mt 18,10), jsou "dbalí rozkazů, poslušní na jeho slovo" (Ž 103,20).

330
Jako bytosti čistě duchové mají rozum a vůli: jsou to bytosti osobní160 a nesmrtelné.161 Všechny viditelné tvory převyšují dokonalostí, jak o tom svědčí lesk jejich slávy.162
Kristus "a s ním všichni andělé"

331
Kristus je středem andělského světa. Jsou to "jeho andělé": "Až přijde Syn člověka ve slávě a s ním všichni andělé..." (Mt 25,31). Jsou jeho, protože jsou stvořeni skrze něho a pro něho: "V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, (svět) viditelný i neviditelný: ať jsou to (andělé) při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti. Všechno je stvořeno skrze něho a pro něho" (Kol 1,16). Jsou jeho ještě více, protože z nich udělal posly svého plánu spásy: "Což nejsou všichni (andělé) jen duchové, poslaní k tomu, aby sloužili těm, kdo mají jako dědictví dostat spásu?" (Žid 1,14).

332
Od počátku stvoření163 a po celou dobu dějin spásy, zdáli či zblízka, hlásají andělé tuto spásu a slouží při uskutečňování Božího záměru spásy: uzavírají pozemský ráj,164 chrání Lota,165 zachraňují Hagar a její dítě166, zachytí Abrahámovu ruku,167 skrze jejich službu je sdělován zákon (srov. Sk 7,53), vedou Boží lid,168 ohlašují narození169 a povolání a170 pomáhají prorokům,171 abychom uvedli alespoň některé příklady. A konečně anděl Gabriel oznamuje narození Předchůdce Páně i samotného Ježíše.172

333
Celý život vtěleného Slova od vtělení po nanebevstoupení je obklopen klaněním a službou andělů. Když Bůh uvádí svého Prvorozeného do světa, říká: "Ať se mu klanějí všichni Boží andělé" (Žid 1,6). Jejich chvalozpěv při Kristově narození nepřestal znít ve chvalozpěvu církve: "Sláva na výsostech Bohu..." (Lk 2,14). Andělé ochraňují Ježíšovo dětství,173 obsluhují Ježíše na poušti,174 dodávají mu síly ve smrtelné úzkosti,175 i když by ho mohli zachránit z rukou nepřátel176 jako kdysi Izraele.177 Andělé také "evangelizují" (Lk 2,10) tím, že oznamují radostnou zvěst o vtělení178 a Kristově vzkříšení.179 Při Kristově návratu, který ohlašují,180 mu budou sloužit při jeho soudu.181
Andělé v životě církve

334 Stejně se těší z tajemné a mocné pomoci andělů celý život
církve.182

335
Církev se spojuje v liturgii s anděly, aby se klaněla třikrát svatému Bohu;183 vzývá jejich pomoc (tak v "Supplices te rogamus..." V pokoře tě prosíme... římského kánonu nebo v "In paradisum deducant te angeli..." Ať tě andělé doprovázejí do ráje z pohřebních obřadů nebo také v "Hymnu cherubínů" z byzantské liturgie) a slaví zvlášť památku některých andělů (sv. Michaela, sv. Gabriela, sv. Rafaela, andělů strážných).

336
Od dětství184 až k hodině smrti185 je lidský život obklopen ochranou andělů186 a jejich přímluvou.187 "Každý věřící má u sebe anděla jako ochránce a pastýře, aby ho vedl k životu."188 Křesťanský život má již zde na zemi ve víře podíl na blaženém společenství andělů a lidí sjednocených v Bohu.

350
Andělé jsou duchoví tvorové, kteří neustále oslavují Boha a slouží jeho spásným plánům, které má vzhledem k jiným tvorům: "Andělé spolupracují na všem, co je nám k dobru."201

351
Andělé obklopují Krista, svého Pána. Slouží mu především při naplňování jeho poslání spasit všechny lidi.

352
Církev uctívá anděly, kteří jí pomáhají na pozemské pouti a kteří chrání každou lidskou bytost.


Témata: Andělé

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 20,1-17; Žalm 19; 1 Kor 1,22-25
Jan 2,13-25

Jan ve svém evangeliu hned na začátku dává najevo, že Kristus musí zemřít. Evangelista nepostupuje pedagogicky s vysvětlováním jednotlivých pojmů, souvislostí atd. Naopak rozehrává od prvních veršů bohatou symboliku svého vyprávění. Ježíš jako nový chrám, nový oltář, ale i jediná oběť. Už nebude třeba kupovat zástupné zvíře pro smíření za vlastní hřích. To všechno nyní končí. Kristova oběť bude jednou provždy, stále živá. „On ví, co je v člověku,“ proto jeho oběť plně nahradí všechny do té doby přinášené typy obětí.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý ´Sudeťák´ P. Hubert Engelmar Unzeitig (svátek 2.3.)

(28. 2. 2024) P. Hubert Engelmar Unzeitig byl sudetský Němec, který se narodil 1. března 1911 v Hradci nad Svitavou severně od Brna.…

Fiducia supplicans, neliturgická požehnání a Ratzingerovo rozlišení

(27. 2. 2024) Instrukce, kterou v roce 2000 vydal tehdejší prefekt Kongregace pro nauku víry, rozlišuje modlitby za uzdravení, které…

Oto Mádr, přední český teolog a jeden z nejdéle vězněných kněží u nás (+ 27. 2. 2011)

(26. 2. 2024) Oto Mádr - výrazná osobnost české katolické církve 20. století

Proti komunismu, nacismu a jakékoliv totalitě lze bojovat i jinak než mečem

(25. 2. 2024) V nacistickém kriminále jsem si uvědomil, že mezi Hitlerem a Stalinem je ještě třetí perspektiva, třetí možnost –…

25.2.1950 zemřel komunisty umučený kněz Josef Toufar

(24. 2. 2024) Žádný člověk není bezvýznamnou figurkou na šachovnici Boží.

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

(22. 2. 2024) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2024) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze.