Navigace: Tematické texty D Duch svatý, letniceDelší texty Svatodušní zamyšlení (ThDr. Jiří Skoblík)

Svatodušní zamyšlení (ThDr. Jiří Skoblík)

Výraz Duch svatý je velmi často a s oblibou používán, a to s jakousi odbornou zasvěceností a zároveň nábožným nádechem. Nejen na konci velikonoční doby. Co asi přitom lidi, když tato slova říkají, mají před očima? Zas tak úplně bezproblémové to není. Co je to duch, co znamená svatý, proč je pořadí slov proti duchu hovorového jazyka? Jen tak mimochodem: určitě hodně velký počet lidí bude horlivě ujišťovat, že snášející se holubice při křtu v Jordánu, to je přece třetí božská osoba, doplňující obě ostatní, hlas Otce a inkarnovaného Syna, vystupujícího z vody. To přece není pravda. V značné převaze jsou v Písmu místa, kde duch označuje sílu, něco, nikoliv osobu, někoho, taky v případě zmíněného křtu.

Když se nějaké slovo příliš často používá, dochází k intelektuálnímu útlumu. Lékem je pokus o přeformulování. Jak by se dalo o Duchu svatém mluvit jinak a pokud možno v stejném významu?

Církevní otcové spojili poklad křesťanské etiky, tři božské osoby, s pokladem antické etiky, kardinálními ctnostmi, do symbolického počtu sedmi. U Ducha svatého by takové spojení dvou kultur taky šlo. Biblickým pokladem, týkajícím se Ducha svatého, je výraz Paraklet, přivolaný, tedy doslova advokát, měřící své síly u soudu s žalobcem, satanem. Antickým pokladem, týkajícím se Ducha svatého (i když pouze přibližně), je výraz Genius. Není to ani Leonardo, ani Einstein, ti jsou spíše dokladem jeho úspěšného vlivu na člověka, ale je to strážný, ochranný duch osob a míst (na jednom domě na Újezdě je hezký nápis Genius loci), něco jako patron, kterému se však také přinášely oběti. Paraklet a Genius, dá se tato syntéza pro účel přeformulování výrazu Duch svatý nějak použít?

Třebas by to šlo takto: v případě Ducha svatého se jedná o advokáta omilostněných, který v síle božského původu tvoří geniální lidi. Myšlenka geniálních lidí není nijak přehnaná. Písmo předpovídá, že starci a jinoši budou prorokovat. Masaryk říká, že prorok je duchovní genius. Souvislost je zřejmá: Paraklet tvoří proroky, kteří jsou duchovními genii.

S výrazem Duch svatý je často spojováno sloveso v rozkazovacím způsobu: přijď! Na svatodušní neděli se mluví o otevřeném nebi. Že by jindy bylo zavřené? Na svatodušní neděli se neotevřelo nebe, ale pootevřela se kapacita lidských srdcí přijmout to, co stále žadoní o přijetí. Sloveso, kterému sluší svatodušní sousedství není přijď! ale přijměte!

Existují lukášovské letnice a janovské letnice. Jedny jsou velmi okázalé, poutají naši liturgickou a spirituální pozornost. Druhé jsou chudičké, neokázalé, ale sázejí na vnímavost lidského ducha, který nepotřebuje efekty pro oči a uši. Blahoslavený duch, který vnímá, aniž se zvýší hlas. Okázalé letnice jsou ze stejného rodu jako Proměnění. Civilní informace v podstatě stejného obsahu byla hladce zamítnuta, muselo příjít čarovné divadlo (které je vlastně minusem), aby byl člověk osloven.

Advokát omilostněných, působící v síle božského původu geniální lidi, čeká na pootevření dveří a oken lidské duše. Je to těžká práce? Teoreticky nikoliv, jedná se o pravdu a dobro v situaci, která vedle nekonečného množství jiných situací právě nyní vytvořila člověku prostředí pro volbu. Prakticky je to hodně těžké.

Vypráví se anekdota z anglického dvora. Král se přel s dvořanem, ostatní mlčeli. Pak vstoupil do sálu další šlechtic a vyzván, aby oba rozsoudil, nečekal na vysvětlení sporu a ihned odpověděl: Sire, jste v neprávu. Král se spíš podivil než rozzlobil: jak to můžete říci, když nevíte oč jde? Kdyby na vaší straně byl sebemenší zlomek pravdy, znělo vysvětlení, všichni by to o překot potvrzovali. Zlobí-li se šéf na podřízeného a vy jste přizváni mu přizvukovat, ačkoliv se zlobí neprávem, není těžké sloužit spravelnosti? Když se to podaří, tehdy se pootevřelo okénko nebo dvířka pro Parakleta, který dělá s lidmi tak hezké věci.




***

Se svolením převzato z: http://www.ktf.cuni.cz/~skoblik/komentare


Témata: Duch svatý

Související texty k tématu:

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Pátek 7. 11. 2025, Pátek 31. týdne v mezidobí

Řím 15,14-21;

Komentář k Lk 16,1-8: Pán nechválí za nepoctivost, ale za prozřetelnost a prozíravost. Církev mi dnes nabízí tolik možností, až nabídka převyšuje poptávku. Dovedu alespoň něco využít?

Zdroj: Nedělní liturgie

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v Římě? Copak Bůh…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…