Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty H HříchDelší texty Teilhardův pohled - univerzální zákon selhání (Henri Boulad)

Teilhardův pohled - univerzální zákon selhání (Henri Boulad)

Pro TEILHARDA vyjadřuje tragika 2. a 3. kapitoly knihy Genesis stále pokračující, univerzální zákon selhání. Vyprávění to pro čtenáře Bible překládá, personifikuje, lokalizuje a promítá do aktu jednoho okamžiku. Je to selhání lidstva v důsledku jeho situace, že je stevoření. Jsme omezené, stvořené bytosti, které dostaly božské povolání, aby se rozvíjely stále výš. Selhání spočívá v tom, že člověk zůstal vůči tomuto povolání němý.

...Jedná se o symbolické dějiny, o rekapitulující dějiny, v řeči psychoanalytiků o "archetyp". Tyto dějiny jsou archetypické, protože v tomto dramatu odrážení drama jednoho každého člověka; každý "zakusil" osobně ve svém životě selhání Adamovo. Jde o prototyp toho, co člověk zakouší na čistě osobní rovině, a tak může při čtení této historie říci:
To je má historie, kterou jsem zažil
nebo: Přesně to je má současná situace,
jistě je to zkušenost každého člověka.

Toto drama jednoho každého člověka bylo tedy oděno do vyprávění, které lze též nazvat "typologickým" v současném smyslu slova. Typologické vyprávění shrnuje obecně lidské zkušenosti. (59-6O) ...
/Adam jako celek lidstva/ (6O)

ADAM nás v sobě shromažďuje, představuje nás. (6O)
/To pak rozvíjí sv. Pavel v 5. kapitole listu Římanům: O Adamovi a Kristu nelze uvažovat izolovaně. Adam se svým hříchem se objasňuje jen ve světle spásupřínásejícího Krista./ (6O-61)
/Z toho potom:/
1.
Svět se ve svém celku nachází ve stavu dědičného hříchu, a to od začátku až k poslední hodině.

Podle toho není dědičný hřích určitý akt v určitém čase, není také řetěz hříchů s tímto aktem jako počátečním článkem, při němž jedno zlo následuje z jiného, nýbrž rozpíná se celkem stvoření od jeho začátku.


2.
Vtělení Boží není jen událost před dvěma tisíci roky, kdy se Ježíš Kristus narodil v Betlémě v Judsku, nýbrž je to událost, která začala již s prvním okamžikem stvoření. V Palestině došlo potom k historickému zjevení, k manifestaci toho, co existovalo a působilo od začátku: vtělení historického Krista, jeho narození, jeho objevení se v čase a prostoru.

Nádherně krásně říká JAN, že učedníci "vlastníma očima viděli" to a " vlastníma rukama se dotýkali" toho, "co bylo od počátku" (1 J 1a).


3.
Podobně není ani vykoupení jen jasný hostorický akt smrti na kříži, nýbrž je to událost, táhnoucí se celými dějinami, která zde na Golgotě se stala viditelnou: moment ukřižování tohoto Krista, Boha, který se stal člověkem, jako jasná historická skutečnost.

Tento Teilhardův pohled můžete přijmout nebo odmítnout, moji milí přátelé, nepředkládám Vám ho jménem církve nebo ortodoxie, nýbrž jako jednu stimulující možnost, jak se snad trochu přiblížit problému zla. Pro Teilharda jsou pojmy STVOŘENÍ, PÁD ČLOVĚKA, KRISTOVO VTĚLENÍ a VYKOUPENÍ čtyři paralelní skutečnosti, které pokrývají a zpracovávají celé pole lidských dějin. Nejsou to nějaké jedna po druhé následující události, netvoří žádnou spočitatelnou posloupnost, ale jsou to události, které se stále znovu vyskytují a vzájemně se prolínají. Působí v celých dějinách a jdou s nimi. (62-63)

...
1. přikázání
Hluboko v člověku žije touha po nekonečnu, protože člověk cítí, že pro ni má rozměr. Člověk byl stvořen pro Boha, proto může tuto touhu uspokojit jen Bůh. ...

Domnívám se, že "generální hřích" člověka spočívá v tom, že se spokojuje konečným objektem, že tedy žízeň po nekonečnu chce uspokojit něčím konečným. Věřím, že toto je jediný skutečný hřích člověka, je to hřích idololartie, modloslužby. Srdci se stane idolem něco stvořeného, modla zaujme v našem srdci místo Boha a je tam vzývána a oslavována jako on. Tak se člověk mýlí, chybuje, hřeší.

...Považujeme část za celek, stvořené za samotného Boha, prostorově omezené a časově vázané za nekonečné. Ale v našem srdci je prostor, který čeká na to, že bude zcela zaujat Bohem; ale jestliže na tento vnitřní oltář duše klademe něco jiného, dopouštíme se modloslužby.
(Henri Boulad: Im Licht der Hinwendung, Veritas, Linz 1988, 82)


Témata: Hřích

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…