Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Navigace: Tematické texty L LáskaDelší texty Texty Raniero Cantalamessy

Texty Raniero Cantalamessy

Na Boží lásce není nejdůležitější to, že člověk miluje Boha, ale že Bůh miluje člověka a miloval ho jako první: "V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás..." (1Jan 4,10)
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 16/

Bůh miluje, protože "dobro se chce rozdávat".
Pokud lidská láska slouží jako symbol lásky Boží, láska Boží slouží jako model lásky lidské. Pozorujeme-li, jaká je láska Boží - silná, něžná, vytrvalá, nezištná - objevujeme, jaká má být láska lidská. (Otcovská, mateřská, manželská, k Bohu, k bližnímu)...
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 21/

Důkaz, že mě Bůh miluje, nemusím hledat /někde jinde/ venku: důkaz jsem já sám; moje bytí je dar samo o sobě. Pozorujeme-li sami sebe ve víře, můžeme říci: existuji, tedy jsem milován! Pro křesťana platí, že: "být znamená být milován" (G. Marcel).
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 27/

Duch vnáší do srdce člověka Boží lásku. (Srv. Řím 5,5) Tím v něm probouzí jakoby jiného člověka, který miluje Boha a s radostí plní to, co mu Bůh přikazuje... Nový zákon, kterým je Duch, je mnohem víc než pouhé "oznámení" vůle; on je "působení", živý a aktivní princip.
Nový zákon, nebo zákon Ducha, není proto v úzkém slova smyslu ten, který Ježíš vyhlásil na hoře blahoslavenství, ale ten, který o letnicích vryl do srdcí učedníků. Evangelijní přikázání jsou samozřejmě vznešenější a dokonalejší než starozákonní; přesto by sama o sobě zůstala neúčinná. Kdyby stačilo vyhlásit novou Boží vůli evangeliem, proč by pak Ježíš musel umřít a proč by musel přijít Duch svatý? Že to nestačilo, dokazují sami apoštolové, kteří vyslechli celé evangelium ...a přesto pak nenacházejí sílu ke splnění žádného z Ježíšových přikázání. Kdyby Ježíš zůstal jen u vyhlášení nového přikázání: Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali (Jan 13,34), pak by z něj byla jen "litera", jako předtím ze Starého zákona. Novým zákonem, zákonem Ducha, který vede k životu, se plně stává o letnicích, když Ježíš vylije skrze Ducha lásku do srdcí učedníků. Toto přikázání je "nové" Duchem, nikoli literou; litero je "staré"...

Bez vnitřní /ho působení/ (milosti) Ducha /svatého/ by jak evangelium, tak nové přikázání /lásky/ zůstalo starým zákonem, literou. Svatý Tomáš Aquinský rozvíjí odvážnou myšlenku svatého Augustina: "Literou je míněn každý psaný zákon, který zůstává mimo člověka, i morální přikázání evangelia, a proto by i evangelijní litera zabíjela, kdyby v sobě neobsahovala léčivou milost víry.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str .157-158/

Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán. (Řím 5,5) Touto láskou nás miluje Bůh a současně způsobuje, že my jí milujeme jeho a bližního. Je to nová schopnost milovat...
Tomu, kdo k evangeliu přistupuje s lidským smýšlením, připadá absurdní, že se z lásky dělá "přikázání" a namítá: co to je za lásku, když není svobodná, ale nařízená? Odpověď zní: jsou dva způsoby, jak přimět člověka, aby určitou věc (něco) udělal, nebo neudělal: buď ho k ní přinutit, anebo ho přivábit; zákon vede člověka prvním způsobem, přinucením, pod hrozbou trestu; láska ho vede druhým způsobem, přivábí ho. Všichni jsou totiž přitahováni tím, co milují, aniž by k tomu museli být nuceni zvenčí.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.159/

Ukažte Dobro duši žíznící po pravdě, a ona se po něm vrhne. Láska je jako "závaží" na duši, které ji táhne k předmětu vlastní touhy, o němž ví, že v něm najde pokoj. (Podle sv. Augustina)
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.160/

Mezi plody Ducha, neboli křesťanskými ctnostmi, vyjmenovanými apoštolem v Gal 5,22, najdeme na prvním místě lásku.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.196/


Čtení z dnešního dne: Pátek 24. 10. 2025, Pátek 29. týdne v mezidobí

Řím 7,18-25a;

Komentář k Lk 12,54-59: Současné civilizaci, stavící na vysokém stupni vzdělanosti a technického rozvoje, chybí podstatné: rozeznávání toho, co je správné. Nabízíme zde své svědectví?

Zdroj: Nedělní liturgie

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Přímluvy dle aktuálního dění: 28. neděle v mezidobí, cyklus C / 12. 10. 2025

(10. 10. 2025) Deset malomocných z evangelia prosilo Krista: „Smiluj se nad námi!“  A Ježíš je uzdravil. Prosme i…