Navigace: Tematické texty L LáskaDelší texty Texty Raniero Cantalamessy

Texty Raniero Cantalamessy

Na Boží lásce není nejdůležitější to, že člověk miluje Boha, ale že Bůh miluje člověka a miloval ho jako první: "V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás..." (1Jan 4,10)
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 16/

Bůh miluje, protože "dobro se chce rozdávat".
Pokud lidská láska slouží jako symbol lásky Boží, láska Boží slouží jako model lásky lidské. Pozorujeme-li, jaká je láska Boží - silná, něžná, vytrvalá, nezištná - objevujeme, jaká má být láska lidská. (Otcovská, mateřská, manželská, k Bohu, k bližnímu)...
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 21/

Důkaz, že mě Bůh miluje, nemusím hledat /někde jinde/ venku: důkaz jsem já sám; moje bytí je dar samo o sobě. Pozorujeme-li sami sebe ve víře, můžeme říci: existuji, tedy jsem milován! Pro křesťana platí, že: "být znamená být milován" (G. Marcel).
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str 27/

Duch vnáší do srdce člověka Boží lásku. (Srv. Řím 5,5) Tím v něm probouzí jakoby jiného člověka, který miluje Boha a s radostí plní to, co mu Bůh přikazuje... Nový zákon, kterým je Duch, je mnohem víc než pouhé "oznámení" vůle; on je "působení", živý a aktivní princip.
Nový zákon, nebo zákon Ducha, není proto v úzkém slova smyslu ten, který Ježíš vyhlásil na hoře blahoslavenství, ale ten, který o letnicích vryl do srdcí učedníků. Evangelijní přikázání jsou samozřejmě vznešenější a dokonalejší než starozákonní; přesto by sama o sobě zůstala neúčinná. Kdyby stačilo vyhlásit novou Boží vůli evangeliem, proč by pak Ježíš musel umřít a proč by musel přijít Duch svatý? Že to nestačilo, dokazují sami apoštolové, kteří vyslechli celé evangelium ...a přesto pak nenacházejí sílu ke splnění žádného z Ježíšových přikázání. Kdyby Ježíš zůstal jen u vyhlášení nového přikázání: Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali (Jan 13,34), pak by z něj byla jen "litera", jako předtím ze Starého zákona. Novým zákonem, zákonem Ducha, který vede k životu, se plně stává o letnicích, když Ježíš vylije skrze Ducha lásku do srdcí učedníků. Toto přikázání je "nové" Duchem, nikoli literou; litero je "staré"...

Bez vnitřní /ho působení/ (milosti) Ducha /svatého/ by jak evangelium, tak nové přikázání /lásky/ zůstalo starým zákonem, literou. Svatý Tomáš Aquinský rozvíjí odvážnou myšlenku svatého Augustina: "Literou je míněn každý psaný zákon, který zůstává mimo člověka, i morální přikázání evangelia, a proto by i evangelijní litera zabíjela, kdyby v sobě neobsahovala léčivou milost víry.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str .157-158/

Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán. (Řím 5,5) Touto láskou nás miluje Bůh a současně způsobuje, že my jí milujeme jeho a bližního. Je to nová schopnost milovat...
Tomu, kdo k evangeliu přistupuje s lidským smýšlením, připadá absurdní, že se z lásky dělá "přikázání" a namítá: co to je za lásku, když není svobodná, ale nařízená? Odpověď zní: jsou dva způsoby, jak přimět člověka, aby určitou věc (něco) udělal, nebo neudělal: buď ho k ní přinutit, anebo ho přivábit; zákon vede člověka prvním způsobem, přinucením, pod hrozbou trestu; láska ho vede druhým způsobem, přivábí ho. Všichni jsou totiž přitahováni tím, co milují, aniž by k tomu museli být nuceni zvenčí.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.159/

Ukažte Dobro duši žíznící po pravdě, a ona se po něm vrhne. Láska je jako "závaží" na duši, které ji táhne k předmětu vlastní touhy, o němž ví, že v něm najde pokoj. (Podle sv. Augustina)
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.160/

Mezi plody Ducha, neboli křesťanskými ctnostmi, vyjmenovanými apoštolem v Gal 5,22, najdeme na prvním místě lásku.
/Raniero Cantalamessa,Život pod vládou Kristovou, str.196/


Čtení z dnešního dne: Sobota 5. 7. 2025, Slavnost sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa, patronů Evropy, hlavních patronů Moravy

Iz 61,1-3a; 2 Kor 4,1-2.5-7

Komentář k Lk 10,1-9: Nepřecházet z domu do domu znamená v případě dnešních světců stálost. Také věznění. Ostatně, nepřineslo „znemožnění pastorace“ v našich dějinách paradoxně bohaté plody?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…