Nezapomínejte na chudé, milujte je, protože v nich je ukřižovaný Ježíš, - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Postní dobaPomůcky, přípravy, katecheze Výroba postního oltářního plátna

Výroba postního oltářního plátna

Cíl:
Jde o oživení středověké myšlenky výroby oltářních pláten na postní dobu. Tato plátna byla pomalována pašijovými motivy.

Děti by se měly dobře připravit na hlavní svátek naší víry – velikonoce. Tajemstvím utrpení a smrti Ježíše Krista se v postní době mohou zabývat různými způsoby:
- meditací
- rozhovorem
- hrou
- uměleckou tvořivostí.

Na výrobě společného díla – oltářního plátna – se mohou podílet všichni členové skupiny nebo lze spojit i více skupin dětí a mládeže. Výsledek společné práce bude pak vyvěšen na významném místě v kostele nebo v chrámové předsíni (toto vědomí je od začátku důležité jako motivace pro děti).





Příprava:

1. Výběr biblických textů
Skupina společně přemýšlí, jaké motivy by chtěla na oltářní plátno zobrazit. Např. v nedělním cyklu A může jít o tato témata:
- poslední večeře – Mt 26,20-29
- umývání nohou – J 13,1-20
- modlitba na Olivové hoře – Mt 26,36-46
- Jidášova zrada – Mt 26,47-56
- Ježíš před Pilátem – Mt 27,11-26
- křížová cesta – Mt 27,27-35



Zvolená témata si rozdělí členové skupiny mezi sebe tak, že jedno téma připadne vždy na dvojici, trojici nebo malou skupinku. Každá taková skupinka pak při následujících setkáních připravuje vybrané téma podle tohoto schématu:
2. Společné čtení vybraných textů

3. Tiché rozjímání, nechat na sebe působit vybranou scénu

4. Společné přemýšlení o textu (vyber některé metodiky z rubriky Bible v Naimu).

5. Zobrazení myšlenky textu na hladké plátno.





PRAKTICKÉ PROVEDENÍ

1. Materiál
- papír na šablony
- tužky, fixy
- nůžky
- útržky látky v různých barvách
- zbytky vlny, kůže, konopí na vlasy
- lepidlo, špendlíky…

2. Volba námětu
Vybrat biblické osoby:
- Které osoby jsou v příběhu důležité?
- Které jsou nejdůležitější pro vyjádření hlavní myšlenky?

Přemýšlet, jak mají být jednající osoby znázorněny:
- držení těla
- výraz tváře
- poměr velikostí podle důležitosti
- barva šatů

Otázka místa a času:
- Jak si představujeme prostředí, ve kterém se událost stala? Vlastní výpověď však přitom nesmí ustoupit do pozadí!
- Dá se nějak znázornit čas? Např. noc – tma?

Důležité detaily:
- Které detaily jsou pro znázornění výpovědi důležité? Vybrat nejvýše tři!
- Jak je zařadíme do obrazu?

Vytvoření středového kříže:
- stylizace trnové koruny
- znázornění ran
- Budeme znázorňovat obličej?

3. Technika
Každá skupinka vytváří svůj díl společně, po domluvě celkového námětu a přibližném znázornění tužkou na kus papíru se všichni členové dohodnou na tom, kdo bude dělat kterou dílčí práci. Může to být např. kreslení šablon, přenášení šablon na látku a vystřihování látky, lepení na plátno, malování pozadí atd.

Jednotlivé části je třeba napřed nakreslit na papírové šablony, pak vystřihnout a přenášet na látku. Základní technikou pak je lepení látkových výtvorů na plátno a případné upřesňování a zjemňování detailů pomocí fixů. Důležité je, aby výsledkem bylo plátno zcela pokryté jednotlivými přilepenými obrazy.

4. Spojení do celku
základem může být např. staré prostěradlo. každá skupinka obdrží jeho část, kterou zpracuje podle uvedeného návodu. Jednotlivé obrazy pak slepíme, příp. sešijeme a z rubové strany oblepíme lemovkou.

5. Reflexe
Rozhovor s dětmi o tom, co chtěly znázornit, jak se jim to podařilo, jak se to líbilo ostatním farníkům, co tato práce přinesla nového a zajímavého jejich životu a víře.



Převzato z časopisu Naim 6/1995


Témata: Postní doba

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 55,6-9; Žalm ŽALM 145; Flp 1,20c-24.27a
Mt 20,1-16

Na první poslech se jeví jednání hospodáře jako nespravedlivé. Dělníci pracující celý den dostali stejně jako ti, kteří pracovali hodinu. Ale oni přijali tuto pracovní smlouvu a hospodář jim dal smluvenou mzdu. Tedy nejde o nespravedlnost, ale o velkorysost k těm, kteří práci nenašli! Evangelista navázal na příběh o bohatém mládenci, který Ježíše oslovil, protože toužil být dokonalý před Bohem. Ale neuměl nebo nechtěl svému úsilí dát všechno. Bůh je mnohem flexibilnější, hledá, jak nejlépe využít situaci a dosáhnout cíle i přes mnohé potíže. A dokáže jednání ohodnotit nejen ve vztahu k odpracovanému úkolu, ale k situaci člověka. Pokud se na text díváme z našeho pohledu, stojí za otázku, zda jsme připraveni vstoupit do Boží služby kdykoli. A podobně, nakolik sami dokážeme vnímat svět perspektivou dobra pro druhé. Poslední zamyšlení se může týkat těch, kteří třeba léta necítili žádné povolání pro Boha. Pán nás ale někdy osloví až na úplném konci např. školy, rodičovství, práce nebo i života. Nemávneme rukou s tím, že „nyní“ to už nemá cenu?

Zdroj: Nedělní liturgie

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás
(24. 9. 2023) Jak následovat "dědice" české země? Asi ho nebudeme následovat zrovna v statečném hájení českého území. ...

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno?

(23. 9. 2023) Pracovní listy pro děti. V září dozrávají hrozny vinné révy a slaví se "vinobraní". A znáte nějaké další…

Sv. Padre Pio (23.9.)

Sv. Padre Pio (23.9.)
(22. 9. 2023) Otec Pio z Pietrelciny (1887 - 1968) je jednou z nejvýraznějších světeckých postav 20. století. Po celých padesát let…

21.9. sv. Matouš

(20. 9. 2023) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19. 9. 2023) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou vešli tam,…

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023
(18. 9. 2023) "Zdravotník v síti vztahů" / Kostel sv. Karla Boromejského, Vlašská 36, Praha 1…