Navigace: Tematické texty S SektyDelší texty Zednáři (Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství)

Zednáři (Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství)

Se svolením převzato z knihy: Malý slovník sekt, který vydalo Karmelitánské nakladatelství.


Sebepojetí

Zednářské svazy jsou společnosti ctnostných mužů usilujících o duchovní hloubku a lidský postoj. Svou formu, zvyky a rituály odvozují od stavitelských cechů, které byly při středověkých katedrálách.



Dějiny

Označení freemason se poprvé objevilo v roce 1376 v jedné londýnské listině. Freemason byl v Anglii původně freestone mason, umělecký řemeslník, který prováděl nejjemnější kamenické práce. Označení lóže je přejato z anglického pojmu lodge (stavitelská chýše) a původně znamenalo budovu sloužící stavitelům jako dílna i prostor na bydlení a shromažďování. Později tak byla stejně označena i organizační forma stavitelů. Takové lóže vznikly např. ve 14. a 15. století při chrámu v Yorku, katedrále v Canterbury a při dalších anglických chrámech. S ukončením velkých dómských staveb v 17. století se začalo k těmto lóžím připojovat stále více neřemeslníků, jako lékařů, důstojníků a šlechticů. Přijímání těchto accepted masons (přijatých zednářů) vedlo k tomu, že z čistě řemeslnických lóží se časem stala intelektuální sdružení. Od sloučení čtyř londýnských lóží v roce 1717 v první velkolóži na světě se mluví o duchovním (spekulativním) zednářství.



Základní myšlenky zednářství

Roku 1723 schválila tato první velkolóže světa stanovy lóží. V první kapitole tzv. starých povinností se k základní myšlence svobodného zednářství říká: "Zednář je zavázán poslušností vůči mravnímu zákonu; rozumí-li dobře umění, nestane se z něj ani omezený popěrač Boha, ani nevázaný volnomyšlenkář ... Mají tedy být řádnými a poctivými muži, bez ohledu na vyznání nebo na to, jaké přesvědčení jinak zastávají." Základní myšlenky zednářství byly tedy od počátku: religiozita bez konfesijního tlaku, tolerance a úcta k názorům druhých, slušný způsob života a společenství jako bratrský svaz. Obsah nauky je rozdělen do takzvaných stupňů. Od jednoho ke druhému stupni vede zasvěcení (iniciace) do vždy vyššího stupně. Namísto stupňů mluví některé lóže o třech stupních poznání, poznání učně, tovaryše a nakonec mistra ("učeň hledí do sebe, tovaryš kolem sebe a mistr nad sebe"). Některé lóže znají ještě vyšší stupně poznání, tzv. vysoké stupně. Protože se svobodní zednáři považují za bratry na základě toho, že Bůh je otcem všech lidí, nemohou se ateisté připojit k nějaké lóži. Svobodným zednářům stále znovu vyčítá jejich utajování, které je jedním z nejvyšších příkazů.



Organizace

Jako symboly používají svobodní zednáři kladivo, kružítko, olovnici a úhelník. Ačkoliv se svobodní zednáři nepovažují ani za náboženství, ani za jeho náhražku, hraje kult a předepsaný rituál v chrámových lóžích velkou roli. Na světě existuje okolo 33 tisíc lóží s přibližně 6 miliony členy, v Německu zhruba 370 lóží s 20 tisíci členy.



Svobodní zednáři a církev

Již v roce 1738 odsoudil papež Klement XII. bulou In eminenti zednářství jako kacířství. Teprve nové znění katolického církevního práva z roku 1983 neformuluje automatickou exkomunikaci (vyobcování z církve) členů lóží. Roku 1980 vydala Německá biskupská konference prohlášení ke vztahu církve a svobodného zednářství, ve kterém se praví: "Svobodné zednářství se ve své podstatě nezměnilo. Příslušnost k němu zpochybňuje základy křesťanské existence. Zevrubné zkoumání zednářských rituálů a základních myšlenek, jakož i jejich současného nezměněného sebepojetí ozřejmují, že současná příslušnost ke katolické církvi a k svobodnému zednářství je neslučitelná."


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…